Španělská značka Seat byla v posledních letech doslova polita živou vodou a momentálně se jí s modelem Leon vede víc než dobře. Jistý podíl na tom má i nedávná novinka v podobě Leonu Cupra 280, který se stal naším dalším objektem zájmu. Na dva dny se postavil do naší redakční garáže a i takto krátká doba stačila na to, abych byl z vozu naprosto unesený a dostal se mi pod kůži.
Design
V nabídce výrobce jsou celkem tři verze Cupry, přičemž námi testovaná byla ta nejkratší s označením SC. Dále je možnost zakoupit si kombík ST a klasické pětidvířko, jenže právě provedení se třemi dveřmi se mi zamlouvá asi nejvíc, i když někdo to může vidět přesně naopak. Leon SC Cupra 280 totiž jako jediný z dané trojice nabízí zkosenou zadní část střechy a jedinečný boční profil, takže celkově se vůz na silnici opravdu vyjímá.
Testovaná třídveřová varianta se chlubila i bezpříplatkovým balíčkem Performance Orange, který nabídl oranžová 19" litá kola, oranžové kryty zpětných zrcátek, rámeček mřížky chladiče a nápis Cupra na zádi. Přítomný paket dovedl z auta udělat objekt pozornosti snad naprosto všude, kde se jen na chvíli ukázal. Mě osobně například potěšili někteří obdivovatelé na čerpacích stanicích, které tento Leon velice zajímal a s velkým zájmem si jej prohlíželi.
Interiér a výbava
Po usednutí do kabiny mne uvítala příplatková skořepinová sedadla s logy Cupra, která jsou tím nejlepším, co můžete do Cupry 280 aktuálně dostat. S klidným svědomím pak můžu říci, že příplatek 33.900 Kč se za ně opravdu vyplatí, i v těch nejostřejších zatáčkách budete v sedadle doslova přilepeni a zároveň se v nich dá trávit i několik stovek kilometrů.
Potěšil mě i rozsah nastavení volantu a sedačky jako takové, takže jsem ihned našel za volantem svou ideální pozici. Co se týče místa nad hlavou, je jasné, že nízký hotchatch nenabídne tolik co velké SUV, takže řidič s výškou nad 186 cm zde pocítí začínající nedostatek místa. To samé platí o zadní lavici, kam se dají posadit jen malé děti a přístup dozadu je spíš pro gymnasticky nadané osoby.
Co se týče samotného zpracování interiéru, k němu nemám ani jednu výhradu. Oceňuji, že se Seat do jisté míry odlišil od sesterských bratrů Octavia a Golf a nabízí kupříkladu jinak umístěnou obrazovku multimedíálního systému. Právě tady mi nejvíce vyhovuje díky jejímu umístění a natočení směrem k řidiči. Nikdy se tak nestalo, že bych při pohledu na navigační systém výrazně ztratil "výhled" na cestu.
Potěší i kvalitně zpracované ovladače klimatizace, rádia a páčky pod volantem. Za nejlepší výbavoý prvek však považuji barevné linky ve dveřích, které mění barvu dle aktuálního jízdního profilu. Při zvolení nejostřejšího režimu Cupra svítí červeně, v ostatních režimech pak svítí příjemnou bílou barvou.
Stranou nemůže zůstat ani zmínka o výbavě vozu, která je již v základu velice bohatá. Standardní Cupra SC 280 totiž stojí kolem 737 tisíc a za tuto částku dostanete bez příplatku sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, adaptivní podvozek DCC snížený o 25 mm nebo Full LED přední světlomety a zadní diodové svítilny.
Motorizace a jízda
Pokud se vám díky předešlým odstavcům Leon Cupra 280 SC zalíbil, věřte tomu, že to nejlepší na něm teprve přichází. Pod jeho kapotou totiž pracuje známý čtyřválcový turbomotor EA888 o objemu dva litry, který poskytuje plných 280 koní mezi 5.600 až 6.500 ot/min. a točivý moment 350 Nm se dostaví už v 1.750 ot/min.
Osobně jsem nezkoušel možnost řídit Cupru s převodovkou DSG, ale ze získaných dojmů bych si dovolil tvrdit, že s manuálem si jízdu užijete na maximum a ještě ušetříte 45 tisíc korun. Motor se totiž probouzí téměř okamžitě a s koupí Cupry 280 bych doporučoval šetřit peníze na kvalitní obutí, díky potenciálu auta vám bude odcházet opravdu rychle. Je až neskutečné, jak je Leon Cupra 280 řidičsky zábavný. Pokud se za jeho volant posadí profi řidič, rázem se vůz stane precizním nástrojem, který dovede s 280 koňmi naložit takovým způsobem, že jeho konkurence má na okresní silnici někdy opravdu co dělat, aby se jej držela.
Svůj podíl na tom má i adaptivní podvozek DCC a systém jízdního profilu se čtyřmi režimy. V základním režimu Comfort se dá Cupra využívat jako každodenní přibližovadlo a byl jsem překvapen, jaké pohodlí dovede vůz v daném nastavení nabídnout. Podvozek se v tomto režimu snaží vyhladit každou nerovnost, do kabiny se dostane jen málokdy ráz od tlumičů a reakce motoru na plynový pedál je lehce otupělá. Mírná změna přišla, když jsem si vůz přepnul na režim Sport, tehdy se tlumiče lehce přitvrdili, mírně ztuhl posilovač řízení a motor jako by se probudil z mírného spánku. Nefalšované peklo však přišlo ve chvíli, kdy jsem skrze tlačítko s logem vlajky přepnul vůz do režimu Cupra..
Jedná se o nejostřejší režim, který přitvrdí tlumiče a posilovač řízení na maximum, z reproduktorů se začne ozývat umělý zvuk motoru a v tu chvíli se Cupra tváří tak, jako by chtěla zlikvidovat vše, co ji přijde do cesty. Samotné technické údaje typu zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,8 sekundy nebo maximálka 250 km/h hovoří sami za sebe, ale co teprve, když si chcete vykoušet, co Cupra 280 SC ve skutečnosti dovede.
S klidem se přiznám, že vůz se mi dostal hluboko pod kůži a dostat se na samotný limit auta chce buď obří dávku řidičských zkušeností a nebo si za volant musí sednout amatér, co si myslí, že s ještě mokrým řidičákem zvládne to co Michael Schumacher. Tlumiče na nejostřejší režim zvládaji jakž takž tlumit většinu nerovností, ale je jasné, že v režimu Cupra se nebudete prohánět po městské dlažbě, nýbrž na hladké okresce nebo okruhu, kam se právě nejtužší nastavení hodí nejvíc. Automobil si plné tempo nechal líbit, držel na silnici jako přilepený a jistý pud sebezáchovy ve mě vyvolával jen špatný stav pneumatik, díky kterému nebylo výjimkou občasné projetí zatáčky s náznakem blížícího se utržení.
A jak je to vlastně se spotřebou? Je jasné, že Cupra 280 nebude ekologicky smýšlejícím autem, což dokazuje průměrná spotřeba 7,8 litrů na komfortní režim a při klidném stylu jízdy. Pokud si však chcete užít naplno všech 280 koní, potrápit velkou část konkurence a dostat ze sebe maximum adrenalinu, počítejte s tím, že spotřeba se vyšplhá k 15 litrům na 100 km. Důležitým aspektem je i používané palivo, motor si s chutí řekne o Natural 98, ale když by jste zrovna neměli náladu závodit a jen se přepravovat svižnějším tempem, spokojí se i s 95kou.
Resumé
Závěrečné dojmy na Leon Cupra 280 SC by se daly z mého pohledu shrnout do jednoho slova - bomba. Jistě, najdou se tací, co budou tvrdit, že Renault Megane RS 275 Trophy-R je lepší, agresivnější a řidičsky záživnější. Jenže toto tvrzení neobsahuje každodenní použitelnost a dostupnost výkonu, kterou nabízí právě Cupra 280. V oblasti jízdní dynamiky a dovedností jsem za dva dny dovedl vytrestat bezpočet "sportovních" vozů, takže důležitým faktorem není jen auto, nýbrž i ten, kdo sedí za jeho volantem. Celkově bych však na testovaném voze hledal nedostatky marně, převažují pozitiva a snad jen oranžový paket, který výrazně poutá pozornost, by nemusel být každému po chuti.
Celkové hodnocení: 97 %
Základní cena: 737 900 Kč
Cena testované verze: 836 200 Kč
KLADY
- nenápadnost a brutalita v jednom
- přesná převodovka
- špičkové jízdní dovednosti
- skvělá sportovní sedadla
- návykovost jako taková
ZÁPORY
- horší přístup na zadní sedadla
Motorizace přeplňovaný zážehový čtyřválec objem: 1984 cm3 nejvyšší výkon: 280 koní při 5600 ot/min. největší točivý moment: 350 Nm při 1750 - 5600 ot/min. Výkon nejvyšší maximální rychlost: 250 km/h zrychlení z nuly na 100 km/h: 5,8 sekundy spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 8.7 l / 5.5 l / 6.6 l objem nádrže: 50 litrůRenault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.