Mnoho milovníků vozů Porsche 911 označuje generaci 966 za jednu z nejhorších. Na vině byl konec vzduchem chlazeného motoru nebo zvláštní světla, která byla shodná s lacinější verzí Boxster. Díky těmto a mnohým dalším vadám tak patří generaci 966 mezi ty nejlevnější, ovšem dají se zde najít i zajímavé a jedinečné perly.
Jedním ze zajímavých provedení generace 966 byl například model GT2, jehož dvakrát přeplňovaný 3,6 litrový šestiválec dokázal vyprodukovat v začátcích výroby až 456 koní. Později došlo k menšímu navýšení výkonu na konečných 476 koní, které posílala verze GT2 pouze na zadní kola.
V USA, kam bylo dovezenou pouze 303 kusů tohoto skvělého vozu, se ale nedávno objevil i jeden výjimečný zakázkově upravený kousek. Vůz, který je v současné době na prodej v McLaren Scottsdale za cenu 299,900 dolarů (7,1 milionu Kč) totiž ukrývá pod kapotou motor o výkonu 1,160 koní.
Přestavba, kterou majitel zdokumentoval na 6speedonlineforum měla z dolu vymáčknout výkon 840 koní, nakonec se ale úpravce dostal až na hodnotu 1,083 koní při jízdě na klasický benzín a 1,160 koní při jízdě na E85.
Aby vůz takový výkon vůbec zvládl, byl motoru zvýšen objem na 3,8 litru, dostal kompletně nové vnitřnosti, speciální škrtící klapku, dvě vodou chlazená turba Garett, lepší chlazení, nové sání a speciální výfukový systém. Motor ale nebyl jediné, co se upravovalo.
Vůz nyní sedí na zakázkových kolech Forgeline s centrální šroubem a pneumatikách Pirelli. Nový je i podvozek, o který se postarala společnost Eisenlohr Racing. Změn se dočkala i karoserie, která má nově nárazníky, kapotu, víko, křídlo i prahy zakázkově vyrobené a vyztužené kevlarem. Zajímavý je i velký nasávací otvor na střeše, který skrze kabinu přivádí čerstvý vzduch k motoru a hlavně intercooleru.
Celá stavba vozu trvala údajně přes rok a majitele vyšla odhadem na 700,000 dolarů (16,5 milionu). Muselo pro něj tak být opravdu bolestivým rozhodnutím dát nyní vůz na prodej za ceny "pouhých" 299,900 dolarů (7,1 milionu Kč). Ve světě velkolepých přestaveb jsou ale podobné scénáře celkem běžnou záležitostí.
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?