Discovery se vrací a nebo Minecraft se přesouvá na silnice. Každému připomíná něco jiného. Nicméně, jisté je, že pátá generace vlajkového SUV od Hyundai přináší nejen nové technické parametry, ale také vylepšenou luxusní výbavu. Hyundai tvrdí, že nový model nabízí největší vnitřní prostor ve svém segmentu a představuje několik světových novinek.
Pátá generace modelu Hyundai Santa Fe brzy dorazí do českých showroomů. Toto nové SUV podle všech dostupných předpokladů a názorů zahraničních redaktorů, kteří měli možnost auto vidět naživo přímo v Koreji naplňuje všechna očekávání, že novinka zaujme mnoho zájemců. Jeho atraktivnost spočívá v prostornosti, moderním designu, tradičním pohonu všech čtyř kol a možnosti volby mezi 5-, 6- a 7-místnými verzemi. A to není zdaleka všechno.
Hyundai Santa Fe a Kia EV9 mají něco společného. Elektrické Kia na fotkách působí velkolepě a mohutně, ale ve skutečnosti je překvapivě elegantní a lehká, což platí i o SUV Hyundai. I když na grafice může vypadat, že se jedná o příliš velký vůz, ve skutečnosti, když si ho prohlédneme zblízka, všechny pochybnosti se rozplynou.
Velké SUV, které uveze až sedm lidíNedivme se, protože nejnovější generace modelu Santa Fe je již pátou a lze s jistotou říci, že je nejvyspělejší. První Hyundai Santa Fe se objevil v roce 2001. Současný model narostl o přibližně 4,5 cm (rozvor dokonce o 5 cm) a nyní měří 483 cm na délku. To je méně než mnoho kombíků ve třídě E, ale přesto se podařilo konstruktérům vytvořit prostorný interiér pro cestující.
Během oficiální prezentace měli novináři příležitost vidět největší variantu se 7 sedadly, přestože základem je pětimístný model. Pro většinu zákazníků je však druhá možnost více než dostatečná, zejména když za zadními sedadly zbývá dostatek místa pro zavazadla. V případě 7místné verze je kufr prostorný, pokud jsou sedadla ve třetí řadě složená, což je normální pro většinu vozů tohoto typu. Zajímavé je, že i osoby s výškou kolem 185 cm mohou cestovat v třetí řadě relativně pohodlně. Skutečnou pohodlnost ovšem ověříme až s příchodem prvních automobilů se 7 místy na trh.
Možná nejluxusnější verze s šesti sedadly by mohla získat větší oblibu než základní nebo sedmimístná varianta. Tato verze je k dispozici v nejvyšší výbavové úrovni - Kaligrafie. Snadno ji poznáte díky kapitánským sedadlům, která jsou elektricky ovládaná i ve druhé řadě, a černým stylistickým prvky, včetně černých obrouček se vzorem, který je vyhrazený právě pro tuto exkluzivní variantu.
Moderní a snadno ovladatelnýDoufejme, že i v sériových verzích Hyundai Santa Fe, stejně jako v předprodukčních verzích, se po stránce stylu a kvality použitých materiálů lze tomuto modelu jen těžko něco vytknout. Po usednutí do kabiny vás upoutají dva 12,3palcové displeje spojené do jedné velké obrazovky.
Co navíc přitahuje pozornost, je centrální modul, kterým ovládáme dvouzónovou klimatizaci. Tento, i když je poměrně složitý, se používá mnohem snadněji než jakýkoli jiný dotykově ovládaný systém díky fyzickým knoflíkům pro ovládání teploty.
Prostor v kabině, ať už usedneme vpředu či vzadu, je více než dostatečně prostorný, což ocení i vysocí cestující. Cestovní komfort je vysoký. Pro pasažéry jsou k dispozici několik USB-C portů, a ti na předních sedadlech mohou využívat dvě indukční nabíjecí podložky. Nechybí také praktické odkládací přihrádky, a v dolní části středové konzoly mezi předními sedadly najdeme užitečnou poličku na drobnosti.
Co se týče rozměrů, nový Hyundai Santa Fe měří 4830 mm na délku, 1900 mm na šířku a výška se může pohybovat až 1780 mm v závislosti na výbavě a případně střešních nosičích. Rozvor náprav činí 2815 mm. Na globálních trzích bude k dispozici s kolečky o velikostech 18", 20" a 21" a ve variantách deseti barev karoserie, včetně pěti různých provedení interiéru.
Luxusnější, komfortnější a prémiovějšíNový Hyundai Santa Fe přináší novou luxusní výbavu pro zvýšení komfortu a praktičnosti. Mimo jiné obsahuje relaxační sedadlo s opěrkou pro nohy a masáží těla v první řadě, samostatná elektricky nastavitelná sedadla ve druhé řadě a světově unikátní oboustrannou multifunkční konzolu s odkládacími prostory pro cestující vpředu i vzadu. Řidič může využívat digitální vnitřní zpětné zrcátko, bezdrátové nabíjení dvou chytrých telefonů a nově implementovanou UV-C sterilizační přehrádku pro snadnou sterilizaci často používaných předmětů.
V Česku se začne prodávat v první polovině roku 2024 se dvěma motorizacemiNa evropském trhu, včetně České republiky, bude nový Hyundai Santa Fe nabízen se dvěma motorizacemi. Standardem bude hybridní pohonná jednotka, založená na přeplňovaném zážehovém motoru 1.6 T-GDI, spárovaném se šestistupňovou automatickou převodovkou, nabízející maximální výkon 230 koní a točivý moment dosahující 350 newtonmetrů.
V nabídce se rovněž objeví plug-in hybridní varianta s nejvyšším výkonem 265 koní a špičkovým točivým momentem 350 newtonmetrů. Automobilka uvádí, že klasický hybrid zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy, zatímco plug-in hybrid bude o 0,4 sekundy rychlejší. Maximální rychlost obou variant je 190 km/h.
Bohužel, na zveřejnění oficiálního ceníku stále ještě čekáme.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.