Toyota Corolla je ikonou mezi rodinnými vozy a to nejen díky své spolehlivosti, ale také dlouhé tradici. Od uvedení první generace v roce 1968 se prodalo přes 50 milionů vozů. Letos jsme už jednu Corollu TS testovali - šlo však o sportovně střiženou verzi GR Sport s hybridním dvoulitrem. Dnešní recenze se podívá na to, zda stačí modernizovaný slabší motor 1,8 Hybrid, který je o 75 tisíc levnější.
Úvod a ceny
Toyota Corolla TS je nabízena ve čtyřech výbavách - Comfort, Style, GR Sport a Executive. Motorizace zahrnuje dva hybridní motory - 1,8 a 2,0. Všechny varianty disponují bezstupňovou převodovkou e-CVT a pohonem předních kol. Náš testovaný vůz je vybaven vylepšeným hybridním motorem 1,8 o výkonu 103 kW. Proti starší verzi trochu narostl výkon i kroutící moment, což dost pomohlo dynamice.
Nejlevnější Toyota Corolla TS ve verzi Comfort s motorem 1,8 stojí 777 900 Kč, zatímco testovaný model Style začíná na 896 900 Kč. Pokud byste chtěli silnější motor, tak si budete muset v naší výbavě Style připravit 971 900 Kč, což je poměrně tučný příplatek (75 tisíc). Pro mnoho lidí bude tedy právě tato slabší 1,8 Hybrid velmi zajímavou volbou.
Exteriér
Corolla se nese ve znamení elegance a střídmého designu. Ačkoli verze Style není tak agresivní jako GR Sport, stále nabízí atraktivní vzhled s dynamickými liniemi, které zaujmou na první pohled. Přední část vozu působí moderně díky ostře tvarovaným LED světlometům a elegantní masce chladiče, která je součástí předního nárazníku. Zadní LED světla pak dotvářejí moderní charakter vozu.
Rozměry: 4650/1790/1460/2700 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1400 kg
Interiér
Uvnitř je znát, že se jedná o auto z Asie, kde jsou lidé o něco menší a podle toho je také Corolla vyrobena. Nedá se říct, že by zde bylo málo místa, ale lehce stísněnější pocit zde mám, nicméně nevadí mi to. Výbava GR Sport nabízí povedená sedadla s výrazným bočním vedením, zde jsou sedadla obyčejná, takže v zatáčkách v nich trochu více lítám, ale i tak jsou pohodlné, nicméně delší sedák by přišel vhod. Pozici za volantem lze vytknout jen volant, který je polohovatelný v malém rozsahu a také bych ocenil možnost nastavování loketní opěrky. Použité materiály neurazí, ale ani nenadchnou.
Je zde použitý nový infotainment, který už nepůsobí archaicky, jako ten předtím, což bohužel neplatí o rozlišení parkovací kamery. Systém funguje rychle, má slušnou grafiku a samozřejmostí je i bezdrátové Car Play. Nechybí ani bezdrátová nabíječka na telefon. Je dobře, že je zde stále samostatný panel pro ovládání klimatizace a mnoho dalších tlačítek.
Ovládání je sice jednoduché, ale pakliže nejste na asijské vozy zvyklí, bude to chtít trochu cviku. Škodovky jsou logicky pro většinu lidí intuitivnější. Ocenit je potřeba možnost volby, zda chci adaptivní tempomat, klasický tempomat či jen omezovač rychlosti.
Nevítanou novinkou se zde však objevil systém RSA, který čte značky a jakmile jedete rychleji, než si systém myslí, začne pípat. Vadí mi i systém hlídání v jízdních pruzích. Toyota za přítomnost těchto systému nemůže, za ně můžeme poděkovat do Bruselu, nicméně nechápu, proč se tyto systémy nedají vypnout snadnějším způsobem. Tyto dva konkrétní „pomocníci“ se vypínají v palubním počítači a musíte kliknout dvanáctkrát, což je pro bezpečnost pro vozu mnohem horší, než kdyby tu systémy vůbec nebyly. Rozpoznávání značek je navíc velice nespolehlivé a v některých místech, kde je 50 km/h si auto myslí, že je tam 30 km/h a „řve“ na vás tedy naprosto neoprávněně. Teď si představte, že za den absolvujete pět kratších cest a při každém nastartování tyto systémy vypínáte – nechci vidět, jak budou tlačítka na volantu vypadat po pár letech služby...
Prostornost jsem již naťuknul. Místa zde rozhodně není málo, ale ani moc. Vůz působí o chlup užším dojmem, než některé konkurenční kombíky a to samé platí i o prostoru na zadních sedadlech.
Tam se sice pohodlně vejdu (měřím 185 cm), ale veliké rezervy zde už opravdu nezbývají. Stejně tak si nedovedu představit, že bych zde delší cestu měl sedět ve třech. Zavazadlový prostor pojme solidních 596 litrů.
Jízda
Corolla Style se na 17 palcových kolech soustředí především na komfort jízdy. Na rozdíl od verze GR Sport, která má adaptivní podvozek, verze Style spoléhá na klasické tlumiče a menší kola, která přispívají k pohodlnější jízdě a to zejména na méně kvalitních silnicích. Vůz si hezky poradí s většinou nerovností a nedochází k žádnému nepříjemnému odskakování či drsným rázům do karoserie.
Při klidné jízdě je Corolla příjemně tichá, což je jedna z výhod hybridního systému. Při ostřejší jízdě v zatáčkách podvozek není tak jistý, jako u verze GR Sport, ale stále se chová ukázkově a řadí se mezi jeden z nejlépe jezdících kombíků nižší střední třídy. Odhlučnění kabiny je slušné, ale při výraznější akceleraci či vyšší rychlosti dovnitř proniká buď monotónní zvukový projev bezestupňové převodovky CVT či mírný hluk od pneumatik.
Motor
Pod kapotou najdeme atmosférický a konstrukčně velmi jednoduchý 1,8 litrový čtyřválec, který spolupracuje s elektromotorem, který je napájen malou baterií, která se dobíjí při brzdění. Celkový výkon soustavy je 103 kW (140 koní). Proti předchozí verzi nabízí o 13 kW víc, což je znát. Akcelerace z 0 na 100 km/h zabere 9,4 vteřin, což je proti verzi s 90 kW zlepšení o 1,7 vteřin. Maximální rychlost činí 180 km/h, což plně dostačuje pro běžný provoz. Jednou z hlavních předností hybridní Corolly je její spotřeba paliva, která je obzvláště po městě a okreskách příznivá. Při klidné jízdě jsme naměřili tyto hodnoty:
Město: 4 – 5 litrů
Kombinovaná: 5 l
Dálniční 130 km/h: 6,4 l
Okresky: 4 – 5 l
Závěr
Toyota Corolla TS Style představuje praktické rodinné kombi s hezkou výbavou, které kombinuje spolehlivost, jednoduchost, úsporný hybridní motor a skvělé jízdní vlastnosti. To vše za poměrně rozumnou cenovku. Mezi slabší místa proti konkurenci patří mírně stísněnější interiér, odhlučnění a složité vypínání „bezpečnostních pomocníků“. Slabší motorizace 1,8 Hybrid je po modernizaci podstatně živější a já osobně bych si jí vybral pravděpodobně radši, než o 75 tisíc dražší dvoulitr. Ten sice poskytne lepší dynamiku, ale díky přítomnosti bezestupňové převodovky CVT, která při výraznější akceleraci poměrně hlučí, bude řidič pravděpodobně preferovat klidnější tempo, při kterém stačí osmnáctistovka.
Hledáte-li univerzální a hlavně spolehlivý kombík pro klidné rodinné cesty s nízkými provozními náklady, je Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style skvělou volbou. Hodnocení je proti sportovně střižené verzi GR Sport z ledna, která měla silnější dvoulitr o půl bodu horší. Je to z toho důvodu, že lednový kousek ještě nebyl vybaven otravným asistentem RSA – pípání při překročení povolené rychlosti. Byl sice celkově dražší, ale za to nabídl zajímavější design, lepší sedadla a jízdní vlastnosti v zatáčkách. Slabší verze je levnější a komfortnější, takže by to byla plichta, ale díky tomu, že je tento kus novější a systém RSA zde bohužel je, tak mě každé ráno naštve a proto dávám o půl bodu méně. Kéž by zde bylo jedno tlačítko, které tyto „vychytávky“ vypne. Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid si odváží 8,5/10 bodů.
Plusy
Povedený design
Snadné ovládání
Možnost volby normálního / adaptivního tempomatu
Jízdní komfort
Hezky zatáčí
Nízká hmotnost
Poměr cena / výkon
Dostatečná dynamika
Nízká spotřeba
Spolehlivost
Minusy
Ergonomické nedostatky – do dveří se nevejde 1,5l PET lahev, volant polohovatelný v malém rozsahu, loketní opěrka nejde nastavit
Rozlišení parkovací kamery
Složité vypínání asistentů
Hlučnost při výraznější akceleraci
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.