Poslanecká sněmovna 1. prosince schválila návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Zákon nyní míří do Senátu, ale již teď je jasné, že původní termín platnosti zákona 23. prosince. 2023 se nestihne. Od kdy a jaké změny pro motoristy přinese?
Účinnost zákona je stanovena na druhý měsíc následující po vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů. Například, při vyhlášení zákona ve sbírce v lednu bude účinnost změn od 1. 3. 2024. Pokud vyjde Sbírka zákonů později, posune se tak i termín účinnosti změn. Následně po uplynutí šestiměsíčního přechodného období začne platit takzvaná onlinizace či digitalizace a s ní spojené zrušení povinnosti mít u sebe na území ČR zelenou kartu.
Navýšení zákonných limitůJednou z nejdůležitějších změn je navýšení zákonných limitů. Původní minimální zákonné krytí se z 35 milionů mění nově na 50 milionů. Zvýšení minimálních limitů pojistného plnění je také krokem k větší ochraně poškozených v případě dopravních nehod. „Stávající limity 35 milionů korun na újmu na zdraví nebo smrti a 35 milionů korun na majetkovou škodu jsou v mnoha případech nedostačující. Zvýšení limitů na 50 milionů korun by mělo pomoci lépe kompenzovat škody, které jsou způsobeny dopravními nehodami. Úprava, kterou novela přinese, ale znamená změny hlavně u starších smluv, které jsou sjednány právě na původních 35 milionů. Na takové smlouvy již pojišťovny rozesílají výroční dopisy s informací o navýšení minimálního limitu. Toto navýšení by nemělo mít vliv na výši pojistného. Nicméně pokud by k navýšení došlo, bude se jednat řádově o rozdíl kolem stokorun,“ komentuje Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.
Rozšíření okruhu vozidel podléhajících povinnosti pojištění odpovědnostiNabytím účinnosti novely zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, se povinné ručení bude nově vztahovat na všechna motorová vozidla, která mají konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h, nebo konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h a hmotnost větší než 25 kg. Maximální konstrukční rychlost bude stanovena dle rychlosti, kterou výrobce vozidla stanoví jako nejvyšší možnou rychlost, s jakou může být vozidlo používáno. Nově tak bude povinnost pojištění dopadat např. na elektrické koloběžky, segwaye, jednokolky, dvoukolky, tříkolky, zahradní traktůrky, golfové vozíky, pracovní stroje, sněžné skútry apod. Zákon v souladu se směrnicí stanovuje, že za motorová vozidla pro účely pojištění se považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. „Majitelé elektrokol si tedy mohou oddechnout, protože ti se povinnému ručení vyhnou. Stejně tak nemusí mít povinné ručení zahradní traktůrky, které se pohybují pouze na soukromém pozemku. Očekává se, že výše pojistného bude u elektrokoloběžek a dalších podobných vozidel nižší než u automobilů, protože tato vozidla jsou obvykle méně výkonná a méně nebezpečná,“ upřesňuje Sylvie Cibiková.
Konec zelené kartyPři cestách po České republice skončí povinnost mít u sebe takzvanou zelenou kartu, tedy doklad o sjednaném povinném ručení. Úřady si začnou vyměňovat dostupná data elektronicky, případná policejní kontrola si tak existenci pojištění ověří sama. „Povinnost měla původně skončit od července 2024, kvůli zpoždění přijetí zákona to ale nakonec bude později. Vše závisí na zveřejnění ve sbírce a následném šestiměsíčním přechodném období – tedy pravděpodobně od září nebo možná od srpna příštího roku. Zelenou kartu ovšem budou i nadále pojišťovny vystavovat, jelikož se jedná o mezinárodní doklad o pojištění a při cestě do zahraničí bude stále zapotřebí. V rámci Evropské unie se sice výhledově také počítá s online sdílením dat, ale na takový pokrok v digitalizaci si budeme muset ještě chvíli počkat,“ upozorňuje Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.
Změny v procesu uzavření pojistné smlouvyZhruba v polovině příštího roku se klientovi při sjednání pojištění motorových vozidel přenesou data o pojištění do databáze ČKP. Sjednání pojištění bude probíhat na principu nákupu v e-shopu. Nově bude nutné uhradit první splátku pojistného již před okamžikem počátku pojištění. To znamená, že pokud bude počátek pojištění ihned nebo odložený o 7 a méně dní, bude nově nutná úhrada online přes platební bránu. Úhrada bankovním převodem bude i nadále možná u smluv s odloženým počátkem alespoň o 8 dní.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.