Poslanecká sněmovna 1. prosince schválila návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Zákon nyní míří do Senátu, ale již teď je jasné, že původní termín platnosti zákona 23. prosince. 2023 se nestihne. Od kdy a jaké změny pro motoristy přinese?
Účinnost zákona je stanovena na druhý měsíc následující po vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů. Například, při vyhlášení zákona ve sbírce v lednu bude účinnost změn od 1. 3. 2024. Pokud vyjde Sbírka zákonů později, posune se tak i termín účinnosti změn. Následně po uplynutí šestiměsíčního přechodného období začne platit takzvaná onlinizace či digitalizace a s ní spojené zrušení povinnosti mít u sebe na území ČR zelenou kartu.
Navýšení zákonných limitůJednou z nejdůležitějších změn je navýšení zákonných limitů. Původní minimální zákonné krytí se z 35 milionů mění nově na 50 milionů. Zvýšení minimálních limitů pojistného plnění je také krokem k větší ochraně poškozených v případě dopravních nehod. „Stávající limity 35 milionů korun na újmu na zdraví nebo smrti a 35 milionů korun na majetkovou škodu jsou v mnoha případech nedostačující. Zvýšení limitů na 50 milionů korun by mělo pomoci lépe kompenzovat škody, které jsou způsobeny dopravními nehodami. Úprava, kterou novela přinese, ale znamená změny hlavně u starších smluv, které jsou sjednány právě na původních 35 milionů. Na takové smlouvy již pojišťovny rozesílají výroční dopisy s informací o navýšení minimálního limitu. Toto navýšení by nemělo mít vliv na výši pojistného. Nicméně pokud by k navýšení došlo, bude se jednat řádově o rozdíl kolem stokorun,“ komentuje Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.
Rozšíření okruhu vozidel podléhajících povinnosti pojištění odpovědnostiNabytím účinnosti novely zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, se povinné ručení bude nově vztahovat na všechna motorová vozidla, která mají konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h, nebo konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h a hmotnost větší než 25 kg. Maximální konstrukční rychlost bude stanovena dle rychlosti, kterou výrobce vozidla stanoví jako nejvyšší možnou rychlost, s jakou může být vozidlo používáno. Nově tak bude povinnost pojištění dopadat např. na elektrické koloběžky, segwaye, jednokolky, dvoukolky, tříkolky, zahradní traktůrky, golfové vozíky, pracovní stroje, sněžné skútry apod. Zákon v souladu se směrnicí stanovuje, že za motorová vozidla pro účely pojištění se považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. „Majitelé elektrokol si tedy mohou oddechnout, protože ti se povinnému ručení vyhnou. Stejně tak nemusí mít povinné ručení zahradní traktůrky, které se pohybují pouze na soukromém pozemku. Očekává se, že výše pojistného bude u elektrokoloběžek a dalších podobných vozidel nižší než u automobilů, protože tato vozidla jsou obvykle méně výkonná a méně nebezpečná,“ upřesňuje Sylvie Cibiková.
Konec zelené kartyPři cestách po České republice skončí povinnost mít u sebe takzvanou zelenou kartu, tedy doklad o sjednaném povinném ručení. Úřady si začnou vyměňovat dostupná data elektronicky, případná policejní kontrola si tak existenci pojištění ověří sama. „Povinnost měla původně skončit od července 2024, kvůli zpoždění přijetí zákona to ale nakonec bude později. Vše závisí na zveřejnění ve sbírce a následném šestiměsíčním přechodném období – tedy pravděpodobně od září nebo možná od srpna příštího roku. Zelenou kartu ovšem budou i nadále pojišťovny vystavovat, jelikož se jedná o mezinárodní doklad o pojištění a při cestě do zahraničí bude stále zapotřebí. V rámci Evropské unie se sice výhledově také počítá s online sdílením dat, ale na takový pokrok v digitalizaci si budeme muset ještě chvíli počkat,“ upozorňuje Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.
Změny v procesu uzavření pojistné smlouvyZhruba v polovině příštího roku se klientovi při sjednání pojištění motorových vozidel přenesou data o pojištění do databáze ČKP. Sjednání pojištění bude probíhat na principu nákupu v e-shopu. Nově bude nutné uhradit první splátku pojistného již před okamžikem počátku pojištění. To znamená, že pokud bude počátek pojištění ihned nebo odložený o 7 a méně dní, bude nově nutná úhrada online přes platební bránu. Úhrada bankovním převodem bude i nadále možná u smluv s odloženým počátkem alespoň o 8 dní.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.