Poslanecká sněmovna 1. prosince schválila návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Zákon nyní míří do Senátu, ale již teď je jasné, že původní termín platnosti zákona 23. prosince. 2023 se nestihne. Od kdy a jaké změny pro motoristy přinese?
Účinnost zákona je stanovena na druhý měsíc následující po vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů. Například, při vyhlášení zákona ve sbírce v lednu bude účinnost změn od 1. 3. 2024. Pokud vyjde Sbírka zákonů později, posune se tak i termín účinnosti změn. Následně po uplynutí šestiměsíčního přechodného období začne platit takzvaná onlinizace či digitalizace a s ní spojené zrušení povinnosti mít u sebe na území ČR zelenou kartu.
Navýšení zákonných limitůJednou z nejdůležitějších změn je navýšení zákonných limitů. Původní minimální zákonné krytí se z 35 milionů mění nově na 50 milionů. Zvýšení minimálních limitů pojistného plnění je také krokem k větší ochraně poškozených v případě dopravních nehod. „Stávající limity 35 milionů korun na újmu na zdraví nebo smrti a 35 milionů korun na majetkovou škodu jsou v mnoha případech nedostačující. Zvýšení limitů na 50 milionů korun by mělo pomoci lépe kompenzovat škody, které jsou způsobeny dopravními nehodami. Úprava, kterou novela přinese, ale znamená změny hlavně u starších smluv, které jsou sjednány právě na původních 35 milionů. Na takové smlouvy již pojišťovny rozesílají výroční dopisy s informací o navýšení minimálního limitu. Toto navýšení by nemělo mít vliv na výši pojistného. Nicméně pokud by k navýšení došlo, bude se jednat řádově o rozdíl kolem stokorun,“ komentuje Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.
Rozšíření okruhu vozidel podléhajících povinnosti pojištění odpovědnostiNabytím účinnosti novely zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, se povinné ručení bude nově vztahovat na všechna motorová vozidla, která mají konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h, nebo konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h a hmotnost větší než 25 kg. Maximální konstrukční rychlost bude stanovena dle rychlosti, kterou výrobce vozidla stanoví jako nejvyšší možnou rychlost, s jakou může být vozidlo používáno. Nově tak bude povinnost pojištění dopadat např. na elektrické koloběžky, segwaye, jednokolky, dvoukolky, tříkolky, zahradní traktůrky, golfové vozíky, pracovní stroje, sněžné skútry apod. Zákon v souladu se směrnicí stanovuje, že za motorová vozidla pro účely pojištění se považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. „Majitelé elektrokol si tedy mohou oddechnout, protože ti se povinnému ručení vyhnou. Stejně tak nemusí mít povinné ručení zahradní traktůrky, které se pohybují pouze na soukromém pozemku. Očekává se, že výše pojistného bude u elektrokoloběžek a dalších podobných vozidel nižší než u automobilů, protože tato vozidla jsou obvykle méně výkonná a méně nebezpečná,“ upřesňuje Sylvie Cibiková.
Konec zelené kartyPři cestách po České republice skončí povinnost mít u sebe takzvanou zelenou kartu, tedy doklad o sjednaném povinném ručení. Úřady si začnou vyměňovat dostupná data elektronicky, případná policejní kontrola si tak existenci pojištění ověří sama. „Povinnost měla původně skončit od července 2024, kvůli zpoždění přijetí zákona to ale nakonec bude později. Vše závisí na zveřejnění ve sbírce a následném šestiměsíčním přechodném období – tedy pravděpodobně od září nebo možná od srpna příštího roku. Zelenou kartu ovšem budou i nadále pojišťovny vystavovat, jelikož se jedná o mezinárodní doklad o pojištění a při cestě do zahraničí bude stále zapotřebí. V rámci Evropské unie se sice výhledově také počítá s online sdílením dat, ale na takový pokrok v digitalizaci si budeme muset ještě chvíli počkat,“ upozorňuje Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.
Změny v procesu uzavření pojistné smlouvyZhruba v polovině příštího roku se klientovi při sjednání pojištění motorových vozidel přenesou data o pojištění do databáze ČKP. Sjednání pojištění bude probíhat na principu nákupu v e-shopu. Nově bude nutné uhradit první splátku pojistného již před okamžikem počátku pojištění. To znamená, že pokud bude počátek pojištění ihned nebo odložený o 7 a méně dní, bude nově nutná úhrada online přes platební bránu. Úhrada bankovním převodem bude i nadále možná u smluv s odloženým počátkem alespoň o 8 dní.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.