Poslanecká sněmovna 1. prosince schválila návrh zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Zákon nyní míří do Senátu, ale již teď je jasné, že původní termín platnosti zákona 23. prosince. 2023 se nestihne. Od kdy a jaké změny pro motoristy přinese?
Účinnost zákona je stanovena na druhý měsíc následující po vyhlášení zákona ve Sbírce zákonů. Například, při vyhlášení zákona ve sbírce v lednu bude účinnost změn od 1. 3. 2024. Pokud vyjde Sbírka zákonů později, posune se tak i termín účinnosti změn. Následně po uplynutí šestiměsíčního přechodného období začne platit takzvaná onlinizace či digitalizace a s ní spojené zrušení povinnosti mít u sebe na území ČR zelenou kartu.
Navýšení zákonných limitůJednou z nejdůležitějších změn je navýšení zákonných limitů. Původní minimální zákonné krytí se z 35 milionů mění nově na 50 milionů. Zvýšení minimálních limitů pojistného plnění je také krokem k větší ochraně poškozených v případě dopravních nehod. „Stávající limity 35 milionů korun na újmu na zdraví nebo smrti a 35 milionů korun na majetkovou škodu jsou v mnoha případech nedostačující. Zvýšení limitů na 50 milionů korun by mělo pomoci lépe kompenzovat škody, které jsou způsobeny dopravními nehodami. Úprava, kterou novela přinese, ale znamená změny hlavně u starších smluv, které jsou sjednány právě na původních 35 milionů. Na takové smlouvy již pojišťovny rozesílají výroční dopisy s informací o navýšení minimálního limitu. Toto navýšení by nemělo mít vliv na výši pojistného. Nicméně pokud by k navýšení došlo, bude se jednat řádově o rozdíl kolem stokorun,“ komentuje Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.
Rozšíření okruhu vozidel podléhajících povinnosti pojištění odpovědnostiNabytím účinnosti novely zákona o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, se povinné ručení bude nově vztahovat na všechna motorová vozidla, která mají konstrukční rychlost vyšší než 25 km/h, nebo konstrukční rychlost vyšší než 14 km/h a hmotnost větší než 25 kg. Maximální konstrukční rychlost bude stanovena dle rychlosti, kterou výrobce vozidla stanoví jako nejvyšší možnou rychlost, s jakou může být vozidlo používáno. Nově tak bude povinnost pojištění dopadat např. na elektrické koloběžky, segwaye, jednokolky, dvoukolky, tříkolky, zahradní traktůrky, golfové vozíky, pracovní stroje, sněžné skútry apod. Zákon v souladu se směrnicí stanovuje, že za motorová vozidla pro účely pojištění se považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. „Majitelé elektrokol si tedy mohou oddechnout, protože ti se povinnému ručení vyhnou. Stejně tak nemusí mít povinné ručení zahradní traktůrky, které se pohybují pouze na soukromém pozemku. Očekává se, že výše pojistného bude u elektrokoloběžek a dalších podobných vozidel nižší než u automobilů, protože tato vozidla jsou obvykle méně výkonná a méně nebezpečná,“ upřesňuje Sylvie Cibiková.
Konec zelené kartyPři cestách po České republice skončí povinnost mít u sebe takzvanou zelenou kartu, tedy doklad o sjednaném povinném ručení. Úřady si začnou vyměňovat dostupná data elektronicky, případná policejní kontrola si tak existenci pojištění ověří sama. „Povinnost měla původně skončit od července 2024, kvůli zpoždění přijetí zákona to ale nakonec bude později. Vše závisí na zveřejnění ve sbírce a následném šestiměsíčním přechodném období – tedy pravděpodobně od září nebo možná od srpna příštího roku. Zelenou kartu ovšem budou i nadále pojišťovny vystavovat, jelikož se jedná o mezinárodní doklad o pojištění a při cestě do zahraničí bude stále zapotřebí. V rámci Evropské unie se sice výhledově také počítá s online sdílením dat, ale na takový pokrok v digitalizaci si budeme muset ještě chvíli počkat,“ upozorňuje Sylvie Cibiková, produktová specialistka Swiss Life Select.
Změny v procesu uzavření pojistné smlouvyZhruba v polovině příštího roku se klientovi při sjednání pojištění motorových vozidel přenesou data o pojištění do databáze ČKP. Sjednání pojištění bude probíhat na principu nákupu v e-shopu. Nově bude nutné uhradit první splátku pojistného již před okamžikem počátku pojištění. To znamená, že pokud bude počátek pojištění ihned nebo odložený o 7 a méně dní, bude nově nutná úhrada online přes platební bránu. Úhrada bankovním převodem bude i nadále možná u smluv s odloženým počátkem alespoň o 8 dní.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.