Dnešní recenze se podívá na zoubek limitované nabídce od VW, která nabídne hezkou rovnováhu mezi přijatelnou cenovkou a solidní výbavou, kterou lidé nejčastěji připlácejí. V rámci modernizace navíc zmizel tříválec a novou základní motorizací je čtyřválec 1,5 TSI o výkonu 85 kW, což je rozhodně krok kupředu. Co dalšího bylo v rámci faceliftu vylepšeno?
Úvod a ceny
Jedná se o modernizovanou osmou generaci Golfu. Mezi hlavní novinky se řadí již zmíněný základní čtyřválec, nový infotainment o velikosti 12,9 palců či volant s klasickými tlačítky. Změny v exteriéru jsou minimální.
Základní cenovka Golfu ve verzi Limited se základním motorem 1,5 TSI o výkonu 85 kW a šestistupňovým manuálem startuje na 555 tisících. Námi testovaná edice People se stejným motorem vychází z vyšší výbavy Life a přijde bez příplatků na 687 tisíc. Oproti verzi Life, která stojí 682 tisíc je zde však navíc výbava za 67 tisíc zdarma. Vyjmenuji některé položky, které zde jsou standardem – vyhřívaná přední sedadla + volant, parkovací kamera + senzory, automatická 3 zónová klimatizace, 17 palcová kola, bezdrátové Car Play, adaptivní tempomat, bezklíčové odemykání, elektrická všechna okna + zrcátka a mnoho dalšího.
Exteriér
Vnější design byl pozměněn opravdu decentně, což je ovšem dobře, protože se povedl a stále působí atraktivně. Jsou zde nová přední LED světla, nárazník a pozměněná zadní světla, ale na první pohled to rozezná málokdo. Pochválit je potřeba hezká 17 palcová kola, která jsou tak akorát velká.
Rozměry: 4286/1789/1459/2620 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1313 kg
Interiér
První usednutí dovnitř je příjemné – pozici za volantem není co vytknout. Volant je možné si přitáhnout blízko k tělu, loketní opěrka je stavitelná podélně i výškové a sedadla poskytují solidní komfort.
Výhled ven je rovněž velmi dobrý a neurazí ani použité materiály, které jsou o chlup sympatičtější, než třeba v nové Octavii.
Největší změnou je však 12,9 palcový infotainment, který je opravdu velkým posunem ať už z pohledu velikosti, rozlišení a rychlosti, tak co se týče vnitřního softwaru. Ten umožní navolit si do záložky auto libovolné funkce – například vypnutí systému Start Stop či vstup do menu asistentů, kde na jedno kliknutí vypnete otravné pípání při překročení povolené rychlosti. Proti verzi před faceliftem je tedy ovládání podstatně snesitelnější, ale předchozí 7 generaci Golfu v tomto ohledu nesahá ani po kotníky. Lepší řešení nabízí i nové Škodovky, na kterých systém výstrahy při překročení rychlosti či hlídání v pruzích vypnete i poslepu na 4 kliknutí na volantu a nemusíte nic hledat na dotykové obrazovce.
Prostornost kabiny je na slušné úrovni a to jak vpředu, tak vzadu. Měřím 185 cm a sednu-li si „sám za sebe“, tak mám ještě dostatečnou rezervu nad hlavou a před koleny. Ocenit také musím dostatek USB portů a odkládacích prostorů.
Vzdušnost prostoru pro posádku je však lehce na úkor zavazadlového prostoru, který pojme 381 litrů. To sice není špatné, ale srovnám-li to s o kategorii menší Fabií, která má 380 litrů, tak to není nic moc.
Jízda
Podvozek v kombinaci s tak akorát velkými 17 palcovými koly poskytuje odpovídající komfort, který by sice mohl být lepší, ale v rámci třídy je to takovým standardem. Obstojně zvládá i svižnější jízdu v zatáčkách, kde se Golf chová předvídatelně a stabilně. Ocenit je potřeba také solidní odhlučnění a příjemné řízení, které není přeposilované. Pokud bych měl vypíchnout jednu drobnost, tak bych ocenil lepší reakci na plyn či kratší chod spojky. Občas má auto tendence při rozjezdu chcípat.
Motor
Základní pohonnou jednotkou je konečně čtyřválec. Jedná se o motor 1,5 TSI, který je přiškrcen na 85 kW a 220 Nm. Nabízí kultivovaný a tichý chod bez nežádoucích vibrací, které se objevovaly u tříválců 1,0 TSI. Nechybí ani 6 stupňový manuál s poměrně přesnými byť delšími dráhami. Akcelerace z místa na 100 km/h zabere 9,9 vteřin a maximální rychlost činí 203 km/h.
Dynamika v nižších otáčkách stačí na takové to běžné „šourání“ s nízkou spotřebou. Potřebujete-li na okresce předjet, je potřeba podřadit a dostat motor alespoň do 3,5 tis otáček, kde začne ochotněji zrychlovat. Na dálnici je nutné podřadit pouze v případě, že vám do cesty vjede kamion a z 90 km/h to na šestku opravdu nezrychluje. Při 130 km/h točí krásných 2400 otáček, kde je už o něco živější a potřebujete-li krátkodobě třeba o 20 km/h zrychlit, není nutno podřazovat. Není to žádný vyklízeč levého pruhu, ale na normální jezdění to většině běžných zákazníků bohatě stačí. Vzhledem k tomu, že zde není mild-hybridní pomocník, jako u verzí s automatem DSG, tak jsme čekali spotřebu někde kolem 6 - 7 litry, o to hezčí překvapení nastalo při měření, kdy jsme při ekonomické jízdě dosáhli těchto čísel:
Město: 5 – 6 litrů
Kombinovaná: 5,4 l
Dálničních 130 km/h: 5,9 l
Okresky: 4,3 – 4,8 l
Závěr
Volkswagen Golf People je normální auto pro běžné lidi, kteří v autě nepotřebují zbytečnosti, ale zároveň si rádi dopřejou hezkou výbavu, která zpříjemní život. Modernizace je v tomto případě jednoznačným krokem kupředu – základní tříválec byl nahrazen čtyřválcem a je zde podstatně lepší infotainment. Pochvalu zaslouží také podvozek, řízení, spotřeba a prostornost kabiny. Cenovka 687 tisíc za tento konkrétní vůz nezní v dnešní době vůbec špatně, na druhou stranu se stačí podívat, kolik aktuálně stojí třeba srovnatelný Focus, Ceed či Scala s větším kufrem a už to až tak slavné není. Volkswagen Golf People si odváží 8/10 bodů.
Plusy
Spotřeba
Hezká výbava
Povedený design
Pozice za volantem
Zpracování interiéru
Prostorná kabina
Podvozek
Kultivovaný motor
Zpřevodování
Řízení
Minusy
Pružnost
Reakce na plyn
Asistenti nejdou vypnout poslepu
Proti konkurenci je dražší
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.