Praha, 12. září 2014 – Stírače jsou relativně nenápadnou součástí automobilu, takže pozornost k sobě přitáhnou často až v případě, kdy jejich účinnost dramaticky poklesne. Přes šmouhy a neprůhlednou vrstvu nečistot na čelním skle se jen obtížně sleduje situace před vozem. A to už je jen krůček od vážné nehody. Přitom stačí málo, aby k tomu nedocházelo: pravidelná péče o stírače a systém ostřikovačů včetně výměny stíracích lišt, které jsou nyní díky nabídce Economy dílů Volkswagen k dispozici ještě výhodněji než dosud. Je to drobná investice, která se mnohonásobně vrátí.
Zákonitosti bezpečného provozu jsou neúprosné. Pokud řidič nevidí, co se děje před vozem, nemůže reagovat na případné nebezpečí, například vyhnout se překážce. Nezbytným předpokladem pro ničím nerušený výhled jsou čistá skla oken a spolehlivá technika pro jejich čištění v nepříznivých provozních podmínkách. Proto jsou osobní vozy vybaveny stírači a ostřikovači skla čelního a v mnoha případech i zadního okna.
Stírač skla čelního okna vynalezla a nechala si patentovat Američanka Mary Andersonová již v roce 1903. Tehdy se však jednalo o ručně poháněný systém, který předběhl svou dobu. K rozšíření stíračů došlo až ve 20. letech 20. století po skončení platnosti patentové ochrany a příchodu pohodlnějšího elektrického ovládání. Přestože se princip činnosti stírače za uplynulých více než 110 let v zásadě nezměnil, prošla technika stírání skel oken automobilů pozoruhodným vývojem, který zvýšil jak účinnost čištění, tak i pohodlí řidiče.
Stírače stírají sklo čelního okna a odstraňují z něj nežádoucí nečistoty, často ve spolupráci s ostřikovači. Funkčnost stíračů musí být zajištěna za všech podmínek, od mrazu, přes žár tropického léta až po prudké lijáky nebo husté sněžení. A také při jakékoli rychlosti jízdy nebo intenzitě větru, což klade velké nároky na celkové aerodynamické vlastnosti stíračů. V neposlední řadě je nutné zajistit vynikající účinnost po celou dobu životnosti, která by neměla být nijak krátká.
V důsledku tření stírací lišty o plochu skla a působení povětrnostních a dalších vlivů, jimž jsou stírače vystaveny, dochází časem k postupnému opotřebení a degradaci užitných vlastností stírací lišty. Stírače s poškozenou stírací lištou zanechávají na skle šmouhy nebo mastný film, skřípou nebo drhnou. Nečistoty na okně mohou řidiče nebezpečně oslnit odlesky od světlometů nebo slunečních paprsků. Systém stíračů proto musí být nejen kvalitní, ale vyžaduje také pravidelnou údržbu. Stírač zadního okna se opotřebovává stejně jako přední a měl by se vyměňovat společně s předními.
Oddělení Ministerstva dopravy BESIP, zaměřené na podporu bezpečnosti silničního provozu, doporučuje při intenzivním provozu měnit stírací lišty dvakrát ročně, vždy po letním a zimním období, protože znečištěné sklo čelního okna řidiči znepříjemňuje řízení, zvyšuje zatížení stresem a urychluje nástup únavy, což může vyústit ve vážnou nehodu.
Nejvyšší kvality stírání je při výše uvedeném intenzivním provozu dosahováno po dobu přibližně šesti měsíců, resp. 125 000 stíracích cyklů. Poté dochází k jejímu postupnému snižování v důsledku opotřebení. Za tuto dobu překoná stírací lišta vzdálenost 800 km a setřená plocha odpovídá ploše přibližně 60 fotbalových hřišť.
V rámci nabídky Economy dílů Volkswagen mají zákazníci na výběr náhradní stírače a aerodynamické lišty stíračů, které jsou přesně přizpůsobeny potřebám modelů Volkswagen starších pěti let. Skvělý výhled i za nepříznivých povětrnostních podmínek zajišťuje precizní pryžová stírací lišta, jejíž celková konstrukce je zárukou optimálního výkonu i při delším používání.
Zvláštní pozornost věnovali konstruktéři značky Volkswagen stíračům Economy s integrovaným spoilerem, který udržuje optimální přítlačnou sílu pro maximální stírací výkon i ve vysokých rychlostech. Rovnoměrné rozložení působících sil navíc výrazně zpomaluje rychlost opotřebení, a tím prodlužuje životnost. Odolná styčná vrstva pryžové stírací lišty umožňuje snadné klouzání po skle s minimální hlučností, což zvyšuje jízdní komfort.
Životnost stíracích lišt mohou motoristé prodloužit patřičnou údržbou a správným používáním stíračů a ostřikovačů. Hrany na pryžové stírací liště jsou náchylné k poškození při stírání znečištěného skla nasucho, ještě horší důsledky s sebou nese přimrznutí stírací lišty ke sklu. Lišty je důležité udržovat v čistotě, stejně jako celý vůz. K omytí lišty se používá měkká houba a mýdlový roztok. Kromě péče o stírače je důležité pravidelně kontrolovat stav kapaliny v systému ostřikovačů a správné seřízení trysek ostřikovačů.
Při tvorbě šmouh na skle čelního okna nemusí být na vině vždy jen opotřebovaná stírací lišta, ale také mastný film na skle, který se odstraňuje vhodným přípravkem. Další příčinou špatného výhledu z vozu mohou být vysrážené výpary z plastů v interiéru na vnitřní straně skla čelního okna, kde se mohou usazovat také látky z cigaretového kouře, pokud se uvnitř vozu kouří. Proto se doporučuje čistit sklo čelního okna pravidelně také zevnitř.
Během zimní servisní akce Volkswagen, která bude probíhat v období od 1. 10. do konce roku 2014, mohou zákazníci pořídit stírací lišty ze sortimentu originálních dílů Volkswagen i dílů Economy za zvýhodněných podmínek. Při zakoupení a výměně sady stíracích lišt obdrží zákazník jako bonus 1 litr koncentrátu zimní směsi do ostřikovačů.
Atraktivní nabídka Economy dílů Volkswagen, které jsou v průměru o 25 % cenově výhodnější než Originální díly Volkswagen®, je určena pro majitele starších vozů Volkswagen, kteří nechtějí dělat při údržbě a opravách svých automobilů žádné kompromisy v oblastech funkčnosti, spolehlivosti, bezpečnosti a kvality. Zatímco Originální díly Volkswagen® a Originální výměnné díly® jsou identické s díly používanými při výrobě nových vozů, u Economy dílů byla upravena jejich konstrukce při dodržení vysokých standardů kvality, což dokládá i dvouletá záruční lhůta.
Díly Volkswagen Economy jsou proto chytrou volbou pro všechny majitele vozů Volkswagen starší pěti let. Nabídka Economy dílů pro vozy Volkswagen zahrnuje přibližně 120 položek, od startovacího akumulátoru a stíračů, přes brzdové obložení, kompletní brzdy vpředu a vzadu, přední a zadní tlumič výfuku a tlumiče vpředu až po prachové a pylové filtry.