Desetiletí pod nadvládou Veyronu končí. Co pro svět tato světová ikona znamenala? 1. díl

ar3, 23. května 2015, 07:06 Google+

Pro náš web to sice není zcela typické, ale rád bych se zde nyní trochu více rozepsal o tom, co v mých očích znamená slovo Veyron.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Sbohem, budeš mi chybět.

Jako zapřisáhlý automobilový nadšenec, přicházím takřka denně do situací, kdy se naprosto nadchnu pro nějaký vůz exotičtějšího vzezření, ale kdykoli se pokusím si o něm poklábosit s některých z mých přátel, setkávám se s nepochopením. To hlavně z důvodu, že většina Čechů si pod pojmem „auto“ představí klasickou oktávii. Jediné exotické značky vozů, které mají více vryté do podvědomí jsou Ferrari, Porsche a Lamborghini (které stejně 80% lidí vysloví jako „Lambordžíny“). Ovšem pokud vedle sebe postavíte například Gallardo, 458 a Caymana stejné barvy se zakrytými emblémy výrobců, kolik lidí doopravdy dokáže určit který vůz je který? Budeme rádi, pokud tento úkol zvládne správně polovina z dotazovaných. Proč se ale o tomto fenoménu neznalosti superaut vůbec tolik rozepisuji? 

To proto, že bych zde rád připomenul snad jedinou automobilku, která vytvořila tak legendární automobil, že po zaslechnutí jeho jména nezůstane chladný ani člověk, který v životě poznal jen svou Felicii 1.3 z devadesátých let. 

Tím výrobcem, o které mluvím, je německo-francouzský podnik s historií psanou benzínem, spálenými pneumatikami a hlavně zlatem. Automobilka, kterou hrdě reprezentovala i česká závodnice Eliška Junková. Teď již každý víte, že není řeč o nikom jiném než o společnosti Bugatti. Tím vozem, jenž bych v tomto zamyšlení rád vyzdvihl, je automobil, který se jednou pro vždy zapsal do dějin jako nejrychlejší produkční vůz naší doby. Jako ten, který zbořil hranice nemožného a vydal se tam, čeho se ostatní báli a považovali to za nemožné. Myslím, že tento popis přesně vystihuje to, co my všichni známe pod oním magickým slovem – VEYRON.

A jak se vlastně zrodila tato legenda? Pojďme si společně projít ve stručnosti historii tohoto do jisté míry až uměleckého díla.

Již jsem se zmínil o záviděníhodné historii Bugatti. Ale v devadesátých letech automobilka rozhodně neměla na růžích ustláno. Vzmítala se ve finančních problémech jako kapr v kádi před Tescem. Z těchto potíží se společnost dostala až díky záchrannému lanu v podobě odkoupení koncernem VW v roce 1998. Krátce po tomto odkupu zástupci VW přišli s myšlenkou, že zašlou slávu Bugatti pomůže obnovit pouze supersport, který předčí všechny vozy, které se do té doby vyráběly. Dokonce se nechali slyšet, že postaví vůz, který bude mít výkon rovných 1000 koní. Po tomto prohlášení se jim nedostalo podpory. Ba naopak! Téměř celý automobilový svět se jim vysmál do obličeje a považoval je za lháře a snílky. Dokonce i slavná moderátorská trojice Jeremy Clarckson, Richard Hammond a James May prohlásili, že je to holé bláznovství, a že si do auta, co má 1000 koní v životě nesednou. To naštěstí inženýry v Molsheimu neodradilo a dál pilně pracovali na projektu, který s sebou nesl tolik překážek a potíží. Je vlastně až nepochopitelné, že se nenechali odradit.  Zde je krátký výčet problémů, které se při jeho stavbě vyskytly. 

Jako srdce vozu byl zvolen mohutný šestnáctiválec o obsahu těžko představitelných 8 litrů s válci umístěnými W. Ovšem ani taková pohonná jednotka nedosahoval výkonu 1000 koní, proto byl opatřen dvěma obrovskými turbodmychadly. To se ale ukázalo jako stále příliš málo, proto byla přidána ještě další dvě turba. Inženýři konečně dosáhli kýženého výkonu. Přišla ale další potíž. Motor totiž nebyl na takový výkon dostatečně odolný a během chodu se začal tavit blok motoru. Po vyřešení všech motorových problému byl zjištěn další problém. Žádné pneumatiky na světě totiž nedokázaly přenést takový obrovský výkon. Bylo proto osloveno italské Pirelli pro vytvoření zcela nové směsi a konstrukce pneumatik.   

Vytisknout

Diskuze: Desetiletí pod nadvládou Veyronu končí. Co pro svět tato světová ikona znamenala? 1. díl

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Desetiletí pod nadvládou Veyronu končí. Co pro svět tato světová ikona znamenala? 2. díl - anotační foto

Desetiletí pod nadvládou Veyronu končí. Co pro svět tato světová ikona…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud