Zejména tuhá zima prověří, jak na tom akumulátor v autě je. Nové autobaterie problém nemají, u těch starších to bývá naopak. Tuhé mrazy často nezvládnou, vy pak ráno místo toho, abyste tiše vrnícím autem vyrazili do práce nebo s dětmi do školy či školky, musíte sáhnout po startovacích kabelech a hledat někoho s dalším autem, aby vám pomohl.
Zní vám to jako noční můra? Na auto většina z nás spoléhá a každý, i ten sebemenší zádrhel nám způsobí značné problémy. Aby vás auto nenechalo ve štychu, starejte se o autobaterii tak, jak si zaslouží.
Snad každý už má s vybitou baterií zkušenost
Šťastný ten řidič, který to ještě nezažil. Odemknete auto, sednete do něj, strčíte klíč do zapalování, otočíte jím a…. Místo vrnění motoru cvaká relé od startéru. V zimě poměrně běžná záležitost, výjimkou ale není ani léto. Autobateriím totiž nesvědčí mráz ani extrémní horko, v létě často trpí větším samovybíjením. Jak o ně pečovat, abyste to už nikdy nemuseli zažít?
I u autobaterií platí, že nejlepší je prevence
Spoléhat na to, že vaše autobaterie bude i letos sloužit tak, jak jste zvyklí, se nevyplácí. Čím je starší, tím víc problémů hrozí. Bude to asi znít jako klišé, ale i v tomto případě platí, že nejlepší lék je prevence. Správná údržba navíc může vaší autobaterii prodloužit život.
Pozor na krátké trasy
Moderní baterie sice jsou bezúdržbové, přesto pořád platí, že když auto delší dobu stojí nebo jezdí jen krátké trasy, měli byste alespoň dvakrát do měsíce vyrazit na delší, aspoň půlhodinový výlet mimo město. Baterie bude mít šanci se během té doby dobít. Alternativou může být i nabíječka, kterou akumulátor preventivně nabijete.
Víte, že baterii byste měli alespoň 4x za rok dobít externí dobíječkou? Auta, která mají systém start-stop a takzvané inteligentní dobíjení, můžete dobíjet klidně každý měsíc. Nikdy totiž nevíte, zda se akumulátor během jízdy opravdu dobil nebo ne. Jednou za rok pak na nabíječce spusťte rekondiční program s promícháním elektrolyty krátkým vyšším napětím na závěr.
Čas od času změřte napětí akumulátoru
Jedním z důležitých ukazatelů stavu autobaterie je její napětí. Sem tam se vydejte do servisu a nechte si pomocí voltmetru změřit její napětí. Optimální hodnota se pohybuje mezi 12,5 a 12,6 V, nižší napětí upozorňuje na to, že je třeba akumulátor dobít. Když napětí klesne k 11 V, bývá velmi složité autobaterii dobít. Nenechte to dojít tak daleko.
Víte, že když jezdíte pravidelně do servisu, kontrolují tam i stav vaší autobaterie? I to je jeden z důvodů, proč na pravidelné servisní prohlídky jezdit.
Hlídejte i kontakty
Kontakty na baterii by měly být čisté, každá nečistota nebo jejich oxidace klade odpor elektrickému proudu, to pak vede k horším startům. Pravidelně je kontrolujte a v případě potřeby ošetřujte jemným brusným papírem nebo sprejem k tomu určeným.
Tip na závěr: Kdo má možnost, měl by v zimě auto raději dávat do garáže
Zima autobateriím opravdu nesvědčí, kdo má možnost, ten by měl parkovat v garáži. Kdo ji nemá a auto nebude pár dnů používat, ten by zase měl autobaterii vymontovat z vozu a mít ji někde v teple.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.