Zejména tuhá zima prověří, jak na tom akumulátor v autě je. Nové autobaterie problém nemají, u těch starších to bývá naopak. Tuhé mrazy často nezvládnou, vy pak ráno místo toho, abyste tiše vrnícím autem vyrazili do práce nebo s dětmi do školy či školky, musíte sáhnout po startovacích kabelech a hledat někoho s dalším autem, aby vám pomohl.
Zní vám to jako noční můra? Na auto většina z nás spoléhá a každý, i ten sebemenší zádrhel nám způsobí značné problémy. Aby vás auto nenechalo ve štychu, starejte se o autobaterii tak, jak si zaslouží.
Snad každý už má s vybitou baterií zkušenost
Šťastný ten řidič, který to ještě nezažil. Odemknete auto, sednete do něj, strčíte klíč do zapalování, otočíte jím a…. Místo vrnění motoru cvaká relé od startéru. V zimě poměrně běžná záležitost, výjimkou ale není ani léto. Autobateriím totiž nesvědčí mráz ani extrémní horko, v létě často trpí větším samovybíjením. Jak o ně pečovat, abyste to už nikdy nemuseli zažít?
I u autobaterií platí, že nejlepší je prevence
Spoléhat na to, že vaše autobaterie bude i letos sloužit tak, jak jste zvyklí, se nevyplácí. Čím je starší, tím víc problémů hrozí. Bude to asi znít jako klišé, ale i v tomto případě platí, že nejlepší lék je prevence. Správná údržba navíc může vaší autobaterii prodloužit život.
Pozor na krátké trasy
Moderní baterie sice jsou bezúdržbové, přesto pořád platí, že když auto delší dobu stojí nebo jezdí jen krátké trasy, měli byste alespoň dvakrát do měsíce vyrazit na delší, aspoň půlhodinový výlet mimo město. Baterie bude mít šanci se během té doby dobít. Alternativou může být i nabíječka, kterou akumulátor preventivně nabijete.
Víte, že baterii byste měli alespoň 4x za rok dobít externí dobíječkou? Auta, která mají systém start-stop a takzvané inteligentní dobíjení, můžete dobíjet klidně každý měsíc. Nikdy totiž nevíte, zda se akumulátor během jízdy opravdu dobil nebo ne. Jednou za rok pak na nabíječce spusťte rekondiční program s promícháním elektrolyty krátkým vyšším napětím na závěr.
Čas od času změřte napětí akumulátoru
Jedním z důležitých ukazatelů stavu autobaterie je její napětí. Sem tam se vydejte do servisu a nechte si pomocí voltmetru změřit její napětí. Optimální hodnota se pohybuje mezi 12,5 a 12,6 V, nižší napětí upozorňuje na to, že je třeba akumulátor dobít. Když napětí klesne k 11 V, bývá velmi složité autobaterii dobít. Nenechte to dojít tak daleko.
Víte, že když jezdíte pravidelně do servisu, kontrolují tam i stav vaší autobaterie? I to je jeden z důvodů, proč na pravidelné servisní prohlídky jezdit.
Hlídejte i kontakty
Kontakty na baterii by měly být čisté, každá nečistota nebo jejich oxidace klade odpor elektrickému proudu, to pak vede k horším startům. Pravidelně je kontrolujte a v případě potřeby ošetřujte jemným brusným papírem nebo sprejem k tomu určeným.
Tip na závěr: Kdo má možnost, měl by v zimě auto raději dávat do garáže
Zima autobateriím opravdu nesvědčí, kdo má možnost, ten by měl parkovat v garáži. Kdo ji nemá a auto nebude pár dnů používat, ten by zase měl autobaterii vymontovat z vozu a mít ji někde v teple.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.