Znáte všechny provozní kapaliny a víte, jak je kontrolovat?

Provozní kapaliny
Provozní kapaliny, foto: Toyota ČR
Petr Boháč , AutoRoad.cz 1. března 2022 19:34
Sdílej:

Provozní kapaliny je nutné ve vozidle pravidelně kontrolovat a jednou za čas také doplňovat. Co všechno to obnáší a jak postupovat správně, aby vás pak za jízdy nic nezaskočilo? Mezi provozní kapaliny se počítá nejen voda do ostřikovačů, s jejímž doplněním se setkáváme asi nejčastěji, ale také chladicí kapalina, motorový olej a brzdová kapalina.

Jejich pravidelnou kontrolou se vám auto odvděčí komfortní a bezpečnou jízdou. Pokud bychom totiž tyto položky pravidelně nekontrolovali a nehlídali, může se stát, že se jejich množství vyčerpá uprostřed jízdy, což pak může být velmi nebezpečné, a to nejen pro vůz samotný, ale především pro vás. Bez brzdové kapaliny vůz zkrátka nezabrzdí.

Kdy kontrolovat motorový olej

Pojďme se tedy na jednotlivé kapaliny, a především jejich doplnění, podívat trochu blíže. Častou chybou je, že olej kontrolujeme, aniž by auto bylo takzvaně zahřáté. „Pokud chcete zkontrolovat motorový olej, vozidlo musí stát na rovné ploše a motor musí být zahřátý na provozní teplotu. Jakmile vypnete motor, počkejte pět minut, aby olej klesl na dno motorového prostoru, a teprve poté můžete jít na kontrolu jeho hladiny,“ připomíná Václav Zikmund, produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota.

Nyní vytáhněte z nádržky měrku, otřete ji a opět vložte zpět. Teprve když ji znovu vyjmete, jasně vidíte, kolik oleje ve voze opravdu je. „Správně by hladina oleje měla sahat mezi rysky na měrce. Pokud je jí méně, je třeba olej dolít. Pamatujte ale, že méně je více,“ upozorňuje Václav Zikmund.

K provozním kapalinám mějte respekt

Při kontrole chladicí kapaliny, která má za úkol odvádět teplo z motoru do chladicí soustavy, musí být motor naopak studený. I její hladina by se měla nacházet mezi ryskami na nádržce, což vidíte pouhým okem. Její doplnění ale není tak jednoduché, protože může mít až 120 stupňů Celsia, a proto se před manipulací vždy podívejte do příručky k vozidlu.

Nádobka na brzdovou kapalinu se v motoru nachází na straně řidiče a obvykle má žlutou barvu. Pro její doplnění je však nejlepší kontaktovat autorizovaný servis.

Čisté okno, základ bezpečné jízdy

Co naopak zvládne doplnit úplně každý, je kapalina do ostřikovačů. Na ni navíc není třeba nějak zvlášť myslet, protože vás na její nedostatek upozorní kontrolka na displeji řidiče, případně brzy poznáte, že stěrače sice stírají, ale okno se nečistí. 

Po otevření kapoty hned uvidíte nádržku označenou symbolem stěračů a ostřikovačů. Stačí ji otevřít a speciální kapalinu pořízenou v autorizovaném servisu nebo třeba na čerpací stanici sem dolít. Nezapomeňte ovšem, že dokud hrozí třeba jen noční mrazivé teploty, je dobré použít nemrznoucí směs. Ta klasická by totiž mohla zmrznout a ostřikovače ucpat, což by vás mohlo uprostřed vánice na dálnici nemile překvapit.

Kdy se obrátit na odborníky?

Nejen když autu něco je, nebo když si nevíte rady s výměnou některých kapalin. Dvakrát ročně, ideálně vždy před zimou a na jaře, když měníte pneumatiky, je dobré nechat si vůz kompletně zkontrolovat. Součástí jarní servisní prohlídky, kterou od konce března až do konce června bude Toyota nabízet za akční cenu 300 Kč, je třeba i čištění klimatizace a dezinfekce celého ventilačního systému. 

Velká servisní prohlídka za 600 Kč zahrnuje i regeneraci chladicího média. Během zimy, kdy se klimatizace tolik nepoužívá, může uniknout 5 až 10 procent chladicího média, což snižuje výkon a účinnost klimatizace. Chladicí médium zároveň absorbuje nežádoucí vlhkost ze systému, která může celé zařízení poškodit. Nechte tedy vše zkontrolovat, vyčistit, doplnit nové chladivo.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.