Znáte všechny provozní kapaliny a víte, jak je kontrolovat?

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 1. března 2022, 19:34 Google+

Provozní kapaliny je nutné ve vozidle pravidelně kontrolovat a jednou za čas také doplňovat. Co všechno to obnáší a jak postupovat správně, aby vás pak za jízdy nic nezaskočilo? Mezi provozní kapaliny se počítá nejen voda do ostřikovačů, s jejímž doplněním se setkáváme asi nejčastěji, ale také chladicí kapalina, motorový olej a brzdová kapalina.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Provozní kapaliny

Provozní kapaliny | foto: Toyota ČR

Sdílejte článek

Jejich pravidelnou kontrolou se vám auto odvděčí komfortní a bezpečnou jízdou. Pokud bychom totiž tyto položky pravidelně nekontrolovali a nehlídali, může se stát, že se jejich množství vyčerpá uprostřed jízdy, což pak může být velmi nebezpečné, a to nejen pro vůz samotný, ale především pro vás. Bez brzdové kapaliny vůz zkrátka nezabrzdí.

Kdy kontrolovat motorový olej

Pojďme se tedy na jednotlivé kapaliny, a především jejich doplnění, podívat trochu blíže. Častou chybou je, že olej kontrolujeme, aniž by auto bylo takzvaně zahřáté. „Pokud chcete zkontrolovat motorový olej, vozidlo musí stát na rovné ploše a motor musí být zahřátý na provozní teplotu. Jakmile vypnete motor, počkejte pět minut, aby olej klesl na dno motorového prostoru, a teprve poté můžete jít na kontrolu jeho hladiny,“ připomíná Václav Zikmund, produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota.

Nyní vytáhněte z nádržky měrku, otřete ji a opět vložte zpět. Teprve když ji znovu vyjmete, jasně vidíte, kolik oleje ve voze opravdu je. „Správně by hladina oleje měla sahat mezi rysky na měrce. Pokud je jí méně, je třeba olej dolít. Pamatujte ale, že méně je více,“ upozorňuje Václav Zikmund.

img-responsive

Provozní kapaliny | foto: Toyota ČR

K provozním kapalinám mějte respekt

Při kontrole chladicí kapaliny, která má za úkol odvádět teplo z motoru do chladicí soustavy, musí být motor naopak studený. I její hladina by se měla nacházet mezi ryskami na nádržce, což vidíte pouhým okem. Její doplnění ale není tak jednoduché, protože může mít až 120 stupňů Celsia, a proto se před manipulací vždy podívejte do příručky k vozidlu.

Nádobka na brzdovou kapalinu se v motoru nachází na straně řidiče a obvykle má žlutou barvu. Pro její doplnění je však nejlepší kontaktovat autorizovaný servis.

Čisté okno, základ bezpečné jízdy

Co naopak zvládne doplnit úplně každý, je kapalina do ostřikovačů. Na ni navíc není třeba nějak zvlášť myslet, protože vás na její nedostatek upozorní kontrolka na displeji řidiče, případně brzy poznáte, že stěrače sice stírají, ale okno se nečistí. 

Po otevření kapoty hned uvidíte nádržku označenou symbolem stěračů a ostřikovačů. Stačí ji otevřít a speciální kapalinu pořízenou v autorizovaném servisu nebo třeba na čerpací stanici sem dolít. Nezapomeňte ovšem, že dokud hrozí třeba jen noční mrazivé teploty, je dobré použít nemrznoucí směs. Ta klasická by totiž mohla zmrznout a ostřikovače ucpat, což by vás mohlo uprostřed vánice na dálnici nemile překvapit.

Kdy se obrátit na odborníky?

Nejen když autu něco je, nebo když si nevíte rady s výměnou některých kapalin. Dvakrát ročně, ideálně vždy před zimou a na jaře, když měníte pneumatiky, je dobré nechat si vůz kompletně zkontrolovat. Součástí jarní servisní prohlídky, kterou od konce března až do konce června bude Toyota nabízet za akční cenu 300 Kč, je třeba i čištění klimatizace a dezinfekce celého ventilačního systému. 

Velká servisní prohlídka za 600 Kč zahrnuje i regeneraci chladicího média. Během zimy, kdy se klimatizace tolik nepoužívá, může uniknout 5 až 10 procent chladicího média, což snižuje výkon a účinnost klimatizace. Chladicí médium zároveň absorbuje nežádoucí vlhkost ze systému, která může celé zařízení poškodit. Nechte tedy vše zkontrolovat, vyčistit, doplnit nové chladivo.

Vytisknout

Diskuze: Znáte všechny provozní kapaliny a víte, jak je kontrolovat?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Kia EV6 - Auto roku 2022

Autem roku 2022 Kia EV6, Škoda Enyaq iV neuspěla až ve finále

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud