Provozní kapaliny je nutné ve vozidle pravidelně kontrolovat a jednou za čas také doplňovat. Co všechno to obnáší a jak postupovat správně, aby vás pak za jízdy nic nezaskočilo? Mezi provozní kapaliny se počítá nejen voda do ostřikovačů, s jejímž doplněním se setkáváme asi nejčastěji, ale také chladicí kapalina, motorový olej a brzdová kapalina.
Jejich pravidelnou kontrolou se vám auto odvděčí komfortní a bezpečnou jízdou. Pokud bychom totiž tyto položky pravidelně nekontrolovali a nehlídali, může se stát, že se jejich množství vyčerpá uprostřed jízdy, což pak může být velmi nebezpečné, a to nejen pro vůz samotný, ale především pro vás. Bez brzdové kapaliny vůz zkrátka nezabrzdí.
Kdy kontrolovat motorový olej
Pojďme se tedy na jednotlivé kapaliny, a především jejich doplnění, podívat trochu blíže. Častou chybou je, že olej kontrolujeme, aniž by auto bylo takzvaně zahřáté. „Pokud chcete zkontrolovat motorový olej, vozidlo musí stát na rovné ploše a motor musí být zahřátý na provozní teplotu. Jakmile vypnete motor, počkejte pět minut, aby olej klesl na dno motorového prostoru, a teprve poté můžete jít na kontrolu jeho hladiny,“ připomíná Václav Zikmund, produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota.
Nyní vytáhněte z nádržky měrku, otřete ji a opět vložte zpět. Teprve když ji znovu vyjmete, jasně vidíte, kolik oleje ve voze opravdu je. „Správně by hladina oleje měla sahat mezi rysky na měrce. Pokud je jí méně, je třeba olej dolít. Pamatujte ale, že méně je více,“ upozorňuje Václav Zikmund.
K provozním kapalinám mějte respekt
Při kontrole chladicí kapaliny, která má za úkol odvádět teplo z motoru do chladicí soustavy, musí být motor naopak studený. I její hladina by se měla nacházet mezi ryskami na nádržce, což vidíte pouhým okem. Její doplnění ale není tak jednoduché, protože může mít až 120 stupňů Celsia, a proto se před manipulací vždy podívejte do příručky k vozidlu.
Nádobka na brzdovou kapalinu se v motoru nachází na straně řidiče a obvykle má žlutou barvu. Pro její doplnění je však nejlepší kontaktovat autorizovaný servis.
Čisté okno, základ bezpečné jízdy
Co naopak zvládne doplnit úplně každý, je kapalina do ostřikovačů. Na ni navíc není třeba nějak zvlášť myslet, protože vás na její nedostatek upozorní kontrolka na displeji řidiče, případně brzy poznáte, že stěrače sice stírají, ale okno se nečistí.
Po otevření kapoty hned uvidíte nádržku označenou symbolem stěračů a ostřikovačů. Stačí ji otevřít a speciální kapalinu pořízenou v autorizovaném servisu nebo třeba na čerpací stanici sem dolít. Nezapomeňte ovšem, že dokud hrozí třeba jen noční mrazivé teploty, je dobré použít nemrznoucí směs. Ta klasická by totiž mohla zmrznout a ostřikovače ucpat, což by vás mohlo uprostřed vánice na dálnici nemile překvapit.
Kdy se obrátit na odborníky?
Nejen když autu něco je, nebo když si nevíte rady s výměnou některých kapalin. Dvakrát ročně, ideálně vždy před zimou a na jaře, když měníte pneumatiky, je dobré nechat si vůz kompletně zkontrolovat. Součástí jarní servisní prohlídky, kterou od konce března až do konce června bude Toyota nabízet za akční cenu 300 Kč, je třeba i čištění klimatizace a dezinfekce celého ventilačního systému.
Velká servisní prohlídka za 600 Kč zahrnuje i regeneraci chladicího média. Během zimy, kdy se klimatizace tolik nepoužívá, může uniknout 5 až 10 procent chladicího média, což snižuje výkon a účinnost klimatizace. Chladicí médium zároveň absorbuje nežádoucí vlhkost ze systému, která může celé zařízení poškodit. Nechte tedy vše zkontrolovat, vyčistit, doplnit nové chladivo.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.