Znáte všechny provozní kapaliny a víte, jak je kontrolovat?

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 1. března 2022, 19:34 Google+

Provozní kapaliny je nutné ve vozidle pravidelně kontrolovat a jednou za čas také doplňovat. Co všechno to obnáší a jak postupovat správně, aby vás pak za jízdy nic nezaskočilo? Mezi provozní kapaliny se počítá nejen voda do ostřikovačů, s jejímž doplněním se setkáváme asi nejčastěji, ale také chladicí kapalina, motorový olej a brzdová kapalina.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Provozní kapaliny

Provozní kapaliny | foto: Toyota ČR

Sdílejte článek

Jejich pravidelnou kontrolou se vám auto odvděčí komfortní a bezpečnou jízdou. Pokud bychom totiž tyto položky pravidelně nekontrolovali a nehlídali, může se stát, že se jejich množství vyčerpá uprostřed jízdy, což pak může být velmi nebezpečné, a to nejen pro vůz samotný, ale především pro vás. Bez brzdové kapaliny vůz zkrátka nezabrzdí.

Kdy kontrolovat motorový olej

Pojďme se tedy na jednotlivé kapaliny, a především jejich doplnění, podívat trochu blíže. Častou chybou je, že olej kontrolujeme, aniž by auto bylo takzvaně zahřáté. „Pokud chcete zkontrolovat motorový olej, vozidlo musí stát na rovné ploše a motor musí být zahřátý na provozní teplotu. Jakmile vypnete motor, počkejte pět minut, aby olej klesl na dno motorového prostoru, a teprve poté můžete jít na kontrolu jeho hladiny,“ připomíná Václav Zikmund, produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota.

Nyní vytáhněte z nádržky měrku, otřete ji a opět vložte zpět. Teprve když ji znovu vyjmete, jasně vidíte, kolik oleje ve voze opravdu je. „Správně by hladina oleje měla sahat mezi rysky na měrce. Pokud je jí méně, je třeba olej dolít. Pamatujte ale, že méně je více,“ upozorňuje Václav Zikmund.

img-responsive

Provozní kapaliny | foto: Toyota ČR

K provozním kapalinám mějte respekt

Při kontrole chladicí kapaliny, která má za úkol odvádět teplo z motoru do chladicí soustavy, musí být motor naopak studený. I její hladina by se měla nacházet mezi ryskami na nádržce, což vidíte pouhým okem. Její doplnění ale není tak jednoduché, protože může mít až 120 stupňů Celsia, a proto se před manipulací vždy podívejte do příručky k vozidlu.

Nádobka na brzdovou kapalinu se v motoru nachází na straně řidiče a obvykle má žlutou barvu. Pro její doplnění je však nejlepší kontaktovat autorizovaný servis.

Čisté okno, základ bezpečné jízdy

Co naopak zvládne doplnit úplně každý, je kapalina do ostřikovačů. Na ni navíc není třeba nějak zvlášť myslet, protože vás na její nedostatek upozorní kontrolka na displeji řidiče, případně brzy poznáte, že stěrače sice stírají, ale okno se nečistí. 

Po otevření kapoty hned uvidíte nádržku označenou symbolem stěračů a ostřikovačů. Stačí ji otevřít a speciální kapalinu pořízenou v autorizovaném servisu nebo třeba na čerpací stanici sem dolít. Nezapomeňte ovšem, že dokud hrozí třeba jen noční mrazivé teploty, je dobré použít nemrznoucí směs. Ta klasická by totiž mohla zmrznout a ostřikovače ucpat, což by vás mohlo uprostřed vánice na dálnici nemile překvapit.

Kdy se obrátit na odborníky?

Nejen když autu něco je, nebo když si nevíte rady s výměnou některých kapalin. Dvakrát ročně, ideálně vždy před zimou a na jaře, když měníte pneumatiky, je dobré nechat si vůz kompletně zkontrolovat. Součástí jarní servisní prohlídky, kterou od konce března až do konce června bude Toyota nabízet za akční cenu 300 Kč, je třeba i čištění klimatizace a dezinfekce celého ventilačního systému. 

Velká servisní prohlídka za 600 Kč zahrnuje i regeneraci chladicího média. Během zimy, kdy se klimatizace tolik nepoužívá, může uniknout 5 až 10 procent chladicího média, což snižuje výkon a účinnost klimatizace. Chladicí médium zároveň absorbuje nežádoucí vlhkost ze systému, která může celé zařízení poškodit. Nechte tedy vše zkontrolovat, vyčistit, doplnit nové chladivo.

Vytisknout

Diskuze: Znáte všechny provozní kapaliny a víte, jak je kontrolovat?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Kia EV6 - Auto roku 2022

Autem roku 2022 Kia EV6, Škoda Enyaq iV neuspěla až ve finále

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud