Čínská automobilka MG nedávno oznámila, že se její elektrické SUV EZS začne brzy prodávat v Evropě. Nejde však o první elektické SUV z Číny, které si můžete v Evropě pořídit, tento titul už připadnul autu, které téměř nikdo nezná.
Pořídit se dá v Německu a když jej najdete na internetových stránkách dovozce nebo na inzertních serverech, zobrazí se vám jméno MG E100. Přiložené fotky, plus fakt že žádné MG E100 zatím neexistuje, však dokazují, že ve skutečnosti nejde o vůz výrobce z Šanghaje.
Jméno však nemá odkazovat na dříve slavnou britskou značku, ale na název německého dovozce, který se jmenuje MG-Autos. Bude zajímavé sledovat, jestli Němcům tento pokus projde, když je v EU aktivní automobilka se stejným jménem a navíc nabízející vlastní elektrické SUV. MG-Autos navíc svůj model na internetu prezentují i fotkami skutečného MG EZS, což rozhodně neukazuje tento pokus v nejlepším světle. Kromě SUV E100 je v nabídce dovozce i elektrický hatchback MG E60, který opět nemá s čínským MG nic společné, jde totiž o JAC iEV6E. Zajímavý je i fakt, že čínské MG zřejmě opravdu chystá model pojmenovaný E100, půjde však o dvoumístný hatchback určený pouze pro Indii.
Samotné SUV přitom nepochází od žádného pofiderního výrobce. Jeho opravdové jméno je Link Tour K-ONE a vyrábí jej nově založené joint-venture mezi automobilkami Great Wall a Yogomo. O té první jsme už dříve psali, její vozy se prodávají třeba v Itálii nebo Británii, o té druhé jste ale možná ještě neslyšeli. Yogomo je však v EU aktivní také a to i v Česku, kde se oficiálně nabízejí jejich malé elektrické hatchbacky, jako jedny z nejlevnějších elektromobilů na našem trhu.
Yogomo však produkuje pouze vozy, které se v Číně označují zkratkou LSEV. Ty nejsou čínskou vládou považovány za skutečné automobily, není na ně potřeba řidičský průkaz a RZ, je snadnější je přihlásit a především jsou výrazně levnější než normální auta. V Číně tyto stroje vyrábí stovky firem, Yogomo pak patří mezi ty největší a nejkvalitnější. Link Tour je prvním pokusem firmy o proniknutí do kategorie opravdových automobilů, na projekt si však přibralo i zkušené kontruktéry z automobilky Great Wall. Výsledná kvalita vozu by tak neměla zaostávat za jinými moderními čínskými vozy.
Link Tour bohužel nezaostává za konkurencí ani v jiném ohledu, design K-ONE je totiž docela výrazně inspirován Mercedesem GLA. Zejména z profilu je podoba velmi zřejmá, až po detaily jako zvedající se spodní linka bočních oken. Alespoň příď je ale vlastní čínskému vozu, s velkou maskou a velkým protáhlým logem. Interiér jde naštěstí vlastní cestou a působí na pohled povedeně, v kombinaci dvou barev a s velkým dotykovým displejem dominujícím palubní desce. Také tato podobnost, spolu s faktem, že německý soud už jednou zakázal prodej čínské kopie na německém trhu, může tento pokus rychle ukončit.
Ani po technické stránce není K-ONE špatné, i když patří spíše mezi ty nudnější elektromobily. Elektromotor o výkonu 96 kW postačuje pro maximální rychlost 125 km/h, zrychlení z nuly na sto je kolem 12 sekund. Baterie o kapacitě 46,2 kWh by ale měla postačovat k dojezdu přes 400 km, tedy srovnatelně s těmi nejlepšími elektromobily na trhu. Rapidní 50 kW nabíječka je schopna dobít baterii do 80 % za necelou hodinu.
Výbava je pro čínské vozy tradičně dosti bohatá, jediná dostupná úroveň na německém trhu nabízí třeba kožené čalounění, navigaci, vyhřívané sedačky, adaptivní tempomat a udržování v jízdním pruhu, panoramatické střešní okno, automatickou klimatizaci, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů, LED denní svícení, bezklíčový vstup či polodigitální přístrojový panel.
Problémem však rozhodně bude cena, podivně přejmenované SUV málo známého výrobce se totiž v Německu prodává za 38 tisíc EUR, tedy asi 980 tisíc Kč. Cena není výrazně nižší ani v Číně, kde K-ONE se stejnými parametry začíná na 27 tisíc EUR a patří mezi ty dražší elektromobily. Nejbližší konkurence K-ONE, elektrická verze Hyundai Kona přitom v Česku začíná na 924 tisících s téměř totožnými parametry ale o trochu menší baterií a dojezdem kolem 300 km. Pokud si ale připlatíte 75 tisíc Kč oproti K-ONE, dostanete Konu s větší 64 kW baterií a vyšším výkonem, která patří mezi ty vůbec nejlepší elektromobily dostupné na evropském trhu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.