Japonská automobilka podala patentovou přihlášku na konstrukci umělých svalů. Ty umožní robotům kopírovat lidské pohyby a vykonávat nebezpečné činnosti. Technologie je založená a pohonech, které spolupracují se senzory a přinesou zvýšení výkonu i spolehlivosti.
Zařízení, často přirovnávaná k biologickým svalům, se používají u eskalátorů nebo posuvných dveří. Vývojáři chtějí využít technologii k výrobě robotů, kteří budou nahrazovat nebezpečnou nebo rutinní lidskou práci.
Toyota zaslala přihlášku na úřad pro patenty ve Spojených státech. Žádanka se týká nového způsobu využití hydraulických a pneumatických pohonů neboli aktuátorů.
Kapalinu nahradí vakuum
Podle Toyoty zajistí aktuátory větší univerzálnost, výkon a bezporuchovost. To do budoucna přinese na trh s roboty velkou výhodu oproti stávajícím technologiím. Z důvodu tepelného svařování a lepení mají hydraulické pohony své limity. Toyota se snaží omezení vyřešit tak, že ve válcích aktuátorů použije namísto kapaliny vakuum s elektrodami a polymery.
Domácí roboti v roli asistentů
Roboty vyvíjí Toyota už mnoho let. V roce 2005 představila světu pět robotů Partner Robots s různými pohybovými systémy. Slavným se stal ten, který hraje na trubku. Známý je i robot ovládaný hlasem nebo pomocí tabletu. Umí zvedat a přinášet předměty, pohybovat se po bytě a vyhýbat se překážkám. Jeho úkolem je pomáhat starším a nemocným.
Delivery Support Robot je určen k doručování zboží na krátké vzdálenosti a patří mezi variantu robotů asistujících člověku. Může přivést potraviny z blízkého obchodu nebo na stadionu roznášet objednané nápoje a občerstvení.
V roce 2017 představila Toyota dálkově ovládaného robota T-HR3, kterého lze díky 5G síti řídit odkudkoliv na světě. Používá moduly aktuátorů propojené se senzory robotického řídicího systému a tím kopíruje pohyby člověka. T-HR3 umožňuje řídit sílu, kterou působí na předměty nebo osoby, a také koordinovat pohyby nebo udržovat rovnováhu. Robot hrající basketbal, kde hrají roli kromě aktuátorů a senzorů i kamery, získal umělou inteligenci. Ta vypočítává trajektorii míče.
Cílem Toyoty je vytvářet inteligentní domácnosti, jejichž nedílnou součástí budou domácí roboti. Zřídila kvůli nim speciální laboratoř, uzpůsobenou jako byt. Tam se roboti učí fungovat v proměnlivém a chaotickém prostředí soukromého domu. Testují se zde nejnovější prototypy k čištění stropů a robotického chapadla pro manipulaci s křehkými předměty.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?