Kromě aut bude Toyota vyvíjet umělé svaly pro roboty

Robot Toyota
Robot Toyota, foto: Toyota ČR
Petr Boháč , AutoRoad.cz 14. března 2022 20:19
Sdílej:

Japonská automobilka podala patentovou přihlášku na konstrukci umělých svalů. Ty umožní robotům kopírovat lidské pohyby a vykonávat nebezpečné činnosti. Technologie je založená a pohonech, které spolupracují se senzory a přinesou zvýšení výkonu i spolehlivosti.

Zařízení, často přirovnávaná k biologickým svalům, se používají u eskalátorů nebo posuvných dveří. Vývojáři chtějí využít technologii k výrobě robotů, kteří budou nahrazovat nebezpečnou nebo rutinní lidskou práci. 

Toyota zaslala přihlášku na úřad pro patenty ve Spojených státech. Žádanka se týká nového způsobu využití hydraulických a pneumatických pohonů neboli aktuátorů. 

Kapalinu nahradí vakuum

Podle Toyoty zajistí aktuátory větší univerzálnost, výkon a bezporuchovost. To do budoucna přinese na trh s roboty velkou výhodu oproti stávajícím technologiím. Z důvodu tepelného svařování a lepení mají hydraulické pohony své limity. Toyota se snaží omezení vyřešit tak, že ve válcích aktuátorů použije namísto kapaliny vakuum s elektrodami a polymery. 

Domácí roboti v roli asistentů

Roboty vyvíjí Toyota už mnoho let. V roce 2005 představila světu pět robotů Partner Robots s různými pohybovými systémy. Slavným se stal ten, který hraje na trubku. Známý je i robot ovládaný hlasem nebo pomocí tabletu. Umí zvedat a přinášet předměty, pohybovat se po bytě a vyhýbat se překážkám. Jeho úkolem je pomáhat starším a nemocným.

Delivery Support Robot je určen k doručování zboží na krátké vzdálenosti a patří mezi variantu robotů asistujících člověku. Může přivést potraviny z blízkého obchodu nebo na stadionu roznášet objednané nápoje a občerstvení.

V roce 2017 představila Toyota dálkově ovládaného robota T-HR3, kterého lze díky 5G síti řídit odkudkoliv na světě. Používá moduly aktuátorů propojené se senzory robotického řídicího systému a tím kopíruje pohyby člověka. T-HR3 umožňuje řídit sílu, kterou působí na předměty nebo osoby, a také koordinovat pohyby nebo udržovat rovnováhu. Robot hrající basketbal, kde hrají roli kromě aktuátorů a senzorů i kamery, získal umělou inteligenci. Ta vypočítává trajektorii míče.

Cílem Toyoty je vytvářet inteligentní domácnosti, jejichž nedílnou součástí budou domácí roboti. Zřídila kvůli nim speciální laboratoř, uzpůsobenou jako byt. Tam se roboti učí fungovat v proměnlivém a chaotickém prostředí soukromého domu. Testují se zde nejnovější prototypy k čištění stropů a robotického chapadla pro manipulaci s křehkými předměty. 

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.