Filtr pevných částic je již standardním prvkem ojetých dieselů. Připomeňme, že kvůli zavedení normy Euro 5 se stal povinnou výbavou pro všechny diesely vyrobené po roce 2010. U některých modelů nebyl příliš šťastně navržen už z výroby a přestával řádně fungovat již během záruční doby. V jiných případech zase dochází k problémům v důsledku přirozeného opotřebení a dlouhé době používání.
"Systémy DPF a FAP se potýkají za jízdy s problémy se samočistícím systémem, během provozu ve městě se ucpávají a průběh jejich čištění v nuceném nebo servisním režimu je těžkopádný a drahý. Podívejte se na několik tipů, které pomáhají předcházet potížím s filtry. Doporučení jsme rozdělili do tří tematických skupin: technika jízdy, každodenní a servisní údržba," vysvětluje Lukáš Czauderna, odborník ze sítě ProfiAuto
Technika jízdyTechnika jízdy má překvapivě velký vliv na fungování, ucpávání a samočištění filtru pevných částic. Navíc nevyžaduje po řidiči čas ani vysoké náklady. Tímto způsobem za nízkou cenu dosáhnete opravdu dobrých výsledků.
1. Vyhýbejte se rychlému zrychlování, zejména za nízkých otáček
Plynulá jízda se vyplácí - promítne se nejen do nižší spotřeby paliva, ale i do snížení emisí sazí. Nejvíce "černého kouře" se tvoří, když řidič sešlápne plyn až na podlahu a na měřiči má 1500-2000 otáček za minutu. Pokud to dopravní situace vyžaduje, bude lepší předem podřadit rychlostní stupeň. Pokud ne, zrychlujte spíše pozvolna. Samozřejmě se vyplatí prověřit v uživatelské příručce vozu nebo v katalozích, jaký rozsah otáček je u daného modelu optimální z hlediska maximálního točivého momentu, a následně se pokoušet tímto rozpětím řídit.
2. Pokud je to možné, sledujte postup samočištění filtru a nepřerušujte jej
Některé modely automobilů mají speciální senzory nebo indikátory, které zobrazují procesy naplnění a samočištění filtru pevných částic. V ostatních případech to můžete pozorovat nepřímo, např. sledováním okamžité spotřeby paliva při zastavení. Když je vše v pořádku, bývá přibližně 0,1-0,2 l/h. Během vypalování obsahu filtru pevných částic se zvyšuje na cca 1-1,5 l/h. Perfektně je to vidět, když auto zastaví na červenou nebo když přijedete na parkoviště. V situaci, kdy si řidič všimne, že probíhá vypalování sazí ve filtru, není vhodné motor vypínat. Pokud je to možné, stojí za to jet ještě další kilometr nebo dva, aby se celý proces úspěšně dokončil.
"Přerušení tohoto postupu se silně nevyplácí, protože po dalším nastartování začne od nuly, protože systém musí nejprve získat správnou teplotu, přičemž doba trvání čištění je daná napevno, v mimořádných případech se tedy může stát, že kvůli přerušení procesu pět minut před koncem bude po jeho obnovení běžet ještě dalších 30 minut. A pokud jej znovu pozastavíme, všechno se zopakuje znovu," vysvětluje Lukáš Czauderna, odborník ze sítě ProfiAuto
3. Používejte rychlostní silnice
Jistě, to se snadno řekne, ale obtížněji realizuje v praxi. Proto vám pouze doporučíme, abyste, pokud je možné dosáhnout cíle kratší příměstskou silnicí nebo delší rychlostní silnicí, zvolili čas od času tu druhou možnost. Váš vůz se vám za to odvděčí.
Každodenní údržbaV této oblasti mechanici z ProfiAuto navrhují dvě nekomplikovaná řešení. Pomocí nich za poměrně nízké náklady dosáhnete opravdu uspokojivých výsledků.
1. Používejte vhodný olej
Automobily vybavené filtrem pevných částic vyžadují používání vhodného oleje, který se vyznačuje vysokou úrovní absorpce sazí a snižuje jejich tvorbu. Jedná se o skutečné, laboratorně potvrzené parametry, a ne o marketingový trik. Vyplatí se důvěřovat výrobcům olejů, konstruktérům motorů a automechanikům. Takže speciální oleje do motorů s filtrem pevných částic jsou opravdu nezbytné!
2. Vzduchový filtr kontrolujte co nejčastěji a v případě potřeby jej vyměňte
Motor, ve kterém ucpaný vzduchový filtr omezuje přístup kyslíku do spalovacích komor, pracuje při vyšším zatížení a samotné spalování paliva probíhá neefektivně. V takových podmínkách vzniká mnohem více sazí. Proto je dobré třeba jednou měsíčně zkontrolovat vzhled vzduchového filtru, a v případě potřeby jej vyměnit ještě před pravidelnou údržbou podle rozpisu servisních prohlídek. Naštěstí u většiny modelů automobilů (i když bohužel ne u všech) se vzduchový filtr nachází na přístupném místě, takže to obvykle zvládne každý řidič.
Servisní údržba"Emise sazí ve výfukových plynech samozřejmě značně ovlivňuje stav samotného motoru. Opotřebení jeho dílů se může promítnout do narušení funkčnosti jakéhokoli filtru pevných částic, i toho nejlépe navrženého, opravy jsou bohužel v tomto případě drahé, ale v zásadě se jim nejde vyhnout," říká Lukáš Czauderna
1. Zkontrolujte a v případě potřeby opravte nebo vyměňte EGR ventil
Porucha tohoto dílu nejen zhoršuje výkon nebo komplikuje ranní startování, ale také vytváří obrovské množství sazí. EGR ventily se dají chemicky čistit (ideálně po vyjmutí z vozu), ale pokud to nepřinese požadované výsledky, jediným řešením bude výměna za nový.
2. Zkontrolujte a v případě potřeby regenerujte nebo vyměňte turbodmychadlo
V podstatě každý diesel by po ujetí 200 000 km měl podstoupit regenerační proceduru turbodmychadla. Zamezíte tím riziku, že se tento díl poškodí přímo na silnici. V souvislosti s filtry pevných částic je problém v tom, že opotřebované turbodmychadlo se nevytočí do správných otáček tak, jak by mělo, nevytváří dostatečný plnicí tlak, což se přímo promítá do emisí sazí. Dalším problémem je olej z jeho ložisek, který z důvodu netěsností proniká do výfukového systému a vytváří uhlíkové usazeniny na filtru částic.
3. Zkontrolujte vstřikovací systém
Jde bohužel o ten nejdražší prvek na našem seznamu, ale správný proces spalování nelze zajistit bez účinného vstřikovacího systému. Opotřebované vstřikovače, nedostatek přiměřeného tlaku v systému – to jsou jen některé závady, kvůli kterým se do výfukového systému při jízdě dostane obrovské množství sazí. Každý starší automobil by měl podstoupit preventivní diagnostiku vstřikovacího systému. Velmi často dokáže mechanik již během načítání chyb ze senzorů odhalit i zásadní problémy. Je dobré si uvědomit, že opotřebovaný vstřikovací systém neznamená jen velké potíže s filtrem pevných částic. Existuje také reálné riziko, že dojde ke poškození pístů, ventilů a samozřejmě zhoršení parametrů motoru, jako jsou výkon nebo spotřeba paliva.
"Nelze přehlédnout, že problémy s filtry pevných částic se pomalu stávají tématem číslo jedna mezi všemi poruchami hlášenými majiteli automobilů s dieselem pod kapotou. Tento jev se vyskytuje mnohem častěji, a to nejen proto, že mezi ojetinami je stále více automobilů s filtry, ale také proto, že stárnou. Dílny ProfiAuto Service nabízejí potřebné zkušenosti a vybavení usnadňující řešení problémů a snižující náklady na opravy. Máme například k dispozici vhodné chemické přípravky, které pomáhají regeneraci filtrů v autoservisu, spolupracujeme také se specializovanými filtračními regeneračními stanicemi, jejichž nabídka je nesrovnatelně levnější než montáž zcela nových dílů," dodává Lukáš Czauderna.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.