Filtr pevných částic je již standardním prvkem ojetých dieselů. Připomeňme, že kvůli zavedení normy Euro 5 se stal povinnou výbavou pro všechny diesely vyrobené po roce 2010. U některých modelů nebyl příliš šťastně navržen už z výroby a přestával řádně fungovat již během záruční doby. V jiných případech zase dochází k problémům v důsledku přirozeného opotřebení a dlouhé době používání.
"Systémy DPF a FAP se potýkají za jízdy s problémy se samočistícím systémem, během provozu ve městě se ucpávají a průběh jejich čištění v nuceném nebo servisním režimu je těžkopádný a drahý. Podívejte se na několik tipů, které pomáhají předcházet potížím s filtry. Doporučení jsme rozdělili do tří tematických skupin: technika jízdy, každodenní a servisní údržba," vysvětluje Lukáš Czauderna, odborník ze sítě ProfiAuto
Technika jízdyTechnika jízdy má překvapivě velký vliv na fungování, ucpávání a samočištění filtru pevných částic. Navíc nevyžaduje po řidiči čas ani vysoké náklady. Tímto způsobem za nízkou cenu dosáhnete opravdu dobrých výsledků.
1. Vyhýbejte se rychlému zrychlování, zejména za nízkých otáček
Plynulá jízda se vyplácí - promítne se nejen do nižší spotřeby paliva, ale i do snížení emisí sazí. Nejvíce "černého kouře" se tvoří, když řidič sešlápne plyn až na podlahu a na měřiči má 1500-2000 otáček za minutu. Pokud to dopravní situace vyžaduje, bude lepší předem podřadit rychlostní stupeň. Pokud ne, zrychlujte spíše pozvolna. Samozřejmě se vyplatí prověřit v uživatelské příručce vozu nebo v katalozích, jaký rozsah otáček je u daného modelu optimální z hlediska maximálního točivého momentu, a následně se pokoušet tímto rozpětím řídit.
2. Pokud je to možné, sledujte postup samočištění filtru a nepřerušujte jej
Některé modely automobilů mají speciální senzory nebo indikátory, které zobrazují procesy naplnění a samočištění filtru pevných částic. V ostatních případech to můžete pozorovat nepřímo, např. sledováním okamžité spotřeby paliva při zastavení. Když je vše v pořádku, bývá přibližně 0,1-0,2 l/h. Během vypalování obsahu filtru pevných částic se zvyšuje na cca 1-1,5 l/h. Perfektně je to vidět, když auto zastaví na červenou nebo když přijedete na parkoviště. V situaci, kdy si řidič všimne, že probíhá vypalování sazí ve filtru, není vhodné motor vypínat. Pokud je to možné, stojí za to jet ještě další kilometr nebo dva, aby se celý proces úspěšně dokončil.
"Přerušení tohoto postupu se silně nevyplácí, protože po dalším nastartování začne od nuly, protože systém musí nejprve získat správnou teplotu, přičemž doba trvání čištění je daná napevno, v mimořádných případech se tedy může stát, že kvůli přerušení procesu pět minut před koncem bude po jeho obnovení běžet ještě dalších 30 minut. A pokud jej znovu pozastavíme, všechno se zopakuje znovu," vysvětluje Lukáš Czauderna, odborník ze sítě ProfiAuto
3. Používejte rychlostní silnice
Jistě, to se snadno řekne, ale obtížněji realizuje v praxi. Proto vám pouze doporučíme, abyste, pokud je možné dosáhnout cíle kratší příměstskou silnicí nebo delší rychlostní silnicí, zvolili čas od času tu druhou možnost. Váš vůz se vám za to odvděčí.
Každodenní údržbaV této oblasti mechanici z ProfiAuto navrhují dvě nekomplikovaná řešení. Pomocí nich za poměrně nízké náklady dosáhnete opravdu uspokojivých výsledků.
1. Používejte vhodný olej
Automobily vybavené filtrem pevných částic vyžadují používání vhodného oleje, který se vyznačuje vysokou úrovní absorpce sazí a snižuje jejich tvorbu. Jedná se o skutečné, laboratorně potvrzené parametry, a ne o marketingový trik. Vyplatí se důvěřovat výrobcům olejů, konstruktérům motorů a automechanikům. Takže speciální oleje do motorů s filtrem pevných částic jsou opravdu nezbytné!
2. Vzduchový filtr kontrolujte co nejčastěji a v případě potřeby jej vyměňte
Motor, ve kterém ucpaný vzduchový filtr omezuje přístup kyslíku do spalovacích komor, pracuje při vyšším zatížení a samotné spalování paliva probíhá neefektivně. V takových podmínkách vzniká mnohem více sazí. Proto je dobré třeba jednou měsíčně zkontrolovat vzhled vzduchového filtru, a v případě potřeby jej vyměnit ještě před pravidelnou údržbou podle rozpisu servisních prohlídek. Naštěstí u většiny modelů automobilů (i když bohužel ne u všech) se vzduchový filtr nachází na přístupném místě, takže to obvykle zvládne každý řidič.
Servisní údržba"Emise sazí ve výfukových plynech samozřejmě značně ovlivňuje stav samotného motoru. Opotřebení jeho dílů se může promítnout do narušení funkčnosti jakéhokoli filtru pevných částic, i toho nejlépe navrženého, opravy jsou bohužel v tomto případě drahé, ale v zásadě se jim nejde vyhnout," říká Lukáš Czauderna
1. Zkontrolujte a v případě potřeby opravte nebo vyměňte EGR ventil
Porucha tohoto dílu nejen zhoršuje výkon nebo komplikuje ranní startování, ale také vytváří obrovské množství sazí. EGR ventily se dají chemicky čistit (ideálně po vyjmutí z vozu), ale pokud to nepřinese požadované výsledky, jediným řešením bude výměna za nový.
2. Zkontrolujte a v případě potřeby regenerujte nebo vyměňte turbodmychadlo
V podstatě každý diesel by po ujetí 200 000 km měl podstoupit regenerační proceduru turbodmychadla. Zamezíte tím riziku, že se tento díl poškodí přímo na silnici. V souvislosti s filtry pevných částic je problém v tom, že opotřebované turbodmychadlo se nevytočí do správných otáček tak, jak by mělo, nevytváří dostatečný plnicí tlak, což se přímo promítá do emisí sazí. Dalším problémem je olej z jeho ložisek, který z důvodu netěsností proniká do výfukového systému a vytváří uhlíkové usazeniny na filtru částic.
3. Zkontrolujte vstřikovací systém
Jde bohužel o ten nejdražší prvek na našem seznamu, ale správný proces spalování nelze zajistit bez účinného vstřikovacího systému. Opotřebované vstřikovače, nedostatek přiměřeného tlaku v systému – to jsou jen některé závady, kvůli kterým se do výfukového systému při jízdě dostane obrovské množství sazí. Každý starší automobil by měl podstoupit preventivní diagnostiku vstřikovacího systému. Velmi často dokáže mechanik již během načítání chyb ze senzorů odhalit i zásadní problémy. Je dobré si uvědomit, že opotřebovaný vstřikovací systém neznamená jen velké potíže s filtrem pevných částic. Existuje také reálné riziko, že dojde ke poškození pístů, ventilů a samozřejmě zhoršení parametrů motoru, jako jsou výkon nebo spotřeba paliva.
"Nelze přehlédnout, že problémy s filtry pevných částic se pomalu stávají tématem číslo jedna mezi všemi poruchami hlášenými majiteli automobilů s dieselem pod kapotou. Tento jev se vyskytuje mnohem častěji, a to nejen proto, že mezi ojetinami je stále více automobilů s filtry, ale také proto, že stárnou. Dílny ProfiAuto Service nabízejí potřebné zkušenosti a vybavení usnadňující řešení problémů a snižující náklady na opravy. Máme například k dispozici vhodné chemické přípravky, které pomáhají regeneraci filtrů v autoservisu, spolupracujeme také se specializovanými filtračními regeneračními stanicemi, jejichž nabídka je nesrovnatelně levnější než montáž zcela nových dílů," dodává Lukáš Czauderna.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.