2023 bude pro značku Peugeot skutečným „elektrickým rokem“, neboť v jeho průběhu představí nové modely a nové technologie. To platí zejména pro nový hybridní systém skupiny Stellantis, který bude nabízen ve vozech Peugeot 3008 a 5008 a poté bude rozšířen i na další modely. Obohatí mimořádně komplexní rodinu elektrifikovaných pohonů zahrnující plug-in hybridy, 100% elektromotory a vodíkové palivové články
Systém Peugeot Hybrid 48V tvoří benzínový motor PureTech nové generace o výkonu 136 k, který je spojen s novou šestistupňovou dvouspojkovou elektrifikovanou převodovkou, jejíž součástí je elektromotor. Díky baterii, která se dobíjí za jízdy, nabízí tato technologie vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru a snižuje spotřebu paliva až o 15 %. SUV segmentu C vybavené tímto hybridním systémem tak může při jízdě ve městě více než 50 % času jezdit ve 100% elektrickém režimu s nulovými emisemi.
Jednoduché a transparentní fungováníŘidič je o fungování hybridního systému informován prostřednictvím sdruženého přístroje Peugeot i-Cockpit®, přičemž aktivace jednotlivých režimů je plně automatická.
Při běžné jízdě pracují spalovací a elektrický motor společně, nebo odděleně, aby se optimalizovala spotřeba energie. Při prudké akceleraci poskytuje elektromotor benzinovému motoru při nízkých otáčkách vyšší točivý moment. Při zpomalování se benzinový motor vypne a z elektromotoru se stane generátor, který dobíjí 48V baterii. Ve městě na krátké vzdálenosti a při manévrování je vozidlo poháněno výhradně elektromotorem, tedy v režimu nulových emisí.
Jednoznačné výhodyÚspora paliva dosahuje až 15 % a emise CO2 od 126 g/km u modelu 3008 a od 128 g u modelu 5008. V porovnání s neelektrifikovaným benzínovým motorem se srovnatelnými vlastnostmi nabízí hybridní pohon u SUV segmentu C průměrnou úsporu přibližně jeden litr paliva na 100 km.
Této úspory je dosaženo především ve městě (-2,5 l/100 km) a na silnici (-0,7 l/100 km), při jízdě po dálnici zůstává spotřeba nezměněna. Tento výkon znamená u modelů 3008 a 5008 průměrné snížení emisí CO2 o 20 g/km.1
Pokud to nabití baterie dovolí, umožňuje hybridní systém startování, manévrování (například při parkování) a jízdu nízkou rychlostí v hustém provozu ve 100% elektrickém režimu. Při jízdě ve městě tak mohou vozy Peugeot 3008 a 5008 Hybrid více než 50 % času jezdit ve 100% elektrickém režimu s nulovými emisemi.
Při vyšších rychlostech (do 145 km/h) se spalovací motor zastaví, jestliže řidič při ustálené rychlosti a při zpomalování uvolní pedál plynu. Když má řidič při nízkých otáčkách převzít řízení, elektromotor poskytne dodatečný točivý moment s jednorázovým navýšením (overboost), které kompenzuje reakční dobu turbodmychadla, čímž se zabrání podřazování a zajistí se vyšší jízdní komfort a dynamika. A když řidič plně sešlápne plynový pedál, elektromotor dodá dalších 9 kW (cca 12 k) výkonu.
Hlavní součásti systému Hybrid 48VVšechny komponenty, které tvoří tento nový motor, jsou umístěny pod kapotou, s výjimkou 48V baterie, která je u vozů Peugeot 3008 a 5008 instalována pod levým předním sedadlem.
Benzínový motor PureTech 1.2Jedná se o novou generaci benzinového motoru PureTech, který byl speciálně vyvinut pro optimální integraci s hybridizací:3 válce a 1199 cm3,Výkon 136 k (100 kW) při 5500 ot/min,Točivý moment 230 Nm při 1750 ot/min, Turbodmychadlo s proměnnou geometrií pro vyšší výkon motoru, Rozvodový řetěz (nízké náklady na údržbu),Millerův cyklus pro lepší tepelnou účinnost spalování, Norma Euro 6.e.3.
Převodovka e-DCS6 (Dual Clutch System)Motor Peugeot Hybrid 48V je vybaven novou elektrifikovanou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou umožňující změnu převodu bez přerušení točivého momentu, která je speciálně navržena pro hybridní systémy. Ve skříni převodovky je umístěn také elektromotor, měnič a řídicí jednotka, což optimalizuje rozměry a hmotnost vozidla a zaručuje vynikající jízdní vlastnosti.
e-MotorSynchronní elektromotor s permanentními magnety zabudovaný do převodovky dosahuje špičkového výkonu 21 kW (28 k) a točivého momentu 55 Nm. Umožňuje 100% elektrický pohon vozidla při nízkých požadavcích na točivý moment a pomáhá spalovacímu motoru, který má díky tomu nižší spotřebu. Při zpomalování motor funguje jako generátor, který dobíjí 48V baterii hybridního systému. Za pomoci řemenového startéru zajišťuje také hlavní start spalovacího motoru.
Řemenový startér Tento startér napájený 48 V zajišťuje opětovné startování spalovacího motoru prostřednictvím řemene příslušenství. Umožňuje rychlé a transparentní startování.
48V hybridní baterie 48V lithium-iontová baterie má celkovou kapacitu 898 Wh a dostupnou kapacitu 432 Wh. Je navržena tak, aby si zachovala stejnou úroveň výkonu po celou dobu životnosti vozidla, a je na ni poskytována značková záruka 8 let/160 000 km.
48V baterie je instalována pod levým předním sedadlem, což je konfigurace, která nabízí mnoho výhod oproti instalaci vzadu. Díky tomu je:plně zachován celý vnitřní prostor,zachován celý objem zavazadlového prostoru,zajištěna optimalizace energetických ztrát souvisejících s délkou kabelů,zachováno potěšení z jízdy díky dobrému rozložení hmotnosti (baterie uprostřed vozidla).
Dvě elektrické sítěVozy Peugeot 3008 a 5008 mají dvě elektrické sítě. Nízkonapěťová 12V síť pro napájení výbavy vozu a vysokonapěťová 48V síť pro napájení hybridního systému. Elektrickou energii vyrábí výhradně 48V elektromotor. K převodu vyrobené elektřiny do 12V sítě automobilu se používá měnič stejnosměrného napětí.
Specifická výbavaModely Peugeot vybavené novým hybridním motorem mají specifický displej. Digitální displej zobrazuje 100% elektrickou jízdu (modrý otáčkoměr), tok energie v systému, úroveň nabití baterie, její provozní stav prostřednictvím měřiče výkonu (Charge, Eco, Power) a procento vzdálenosti ujeté v elektrickém režimu v daném okamžiku nebo na konci jízdy.
Tyto modely budou navíc vybaveny systémem AVAS (Approaching Vehicle System Alert), který při rychlosti do 30 km/h vydává zvukový signál, aby upozornil chodce a cyklisty na blížící se vozidlo.
Uvedený motor nahrazuje motor PureTech 130 EAT8 a brzy bude k dispozici i v dalších modelech řady Peugeot, jako jsou vozy 208, 2008, 308, 308 SW a 408. Vozy Peugeot 3008 a 5008 Hybrid se vyrábějí v továrně v Sochaux a na evropský trh budou uvedeny ve druhém čtvrtletí roku 2023.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.