Aby naftové vozy vytvářely menší emise, potřebují AdBlue, tedy takzvanou močovinu. Tu je potřeba jednou za čas doplnit, a zpravidla se přihlásí o slovo v ten nejméně vhodný okamžik. Je proto dobré vědět, jak si ji můžete snadno a rychle sami doplnit.
AdBlue, nebo lidově řečeno močovina, je nehořlavá a netoxická kapalina, která se vstřikuje do výfukových plynů naftových motorů, kde eliminuje oxidy dusíku, a tím snižuje emise auta. Je ji však stejně jako palivo potřeba jednou za čas doplnit, přičemž zpravidla vydrží tři až deset tisíc kilometrů, samozřejmě podle typu auta, velikosti jeho nádrže na AdBlue i způsobu zacházení s vozem.
Nečekejte na nulu. Nenastartujete
„Jinou spotřebu má vůz ve městě a jinou třeba v terénu. Přímo úměrně ke spotřebě paliva pak klesá nebo roste i spotřeba AdBlue,“ vysvětluje produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota Antonín Polák.
Stejně jako u paliva, i močovina sama ohlásí, když dochází, respektive když se sníží dojezd nádrže pod 2500 kilometrů - rozsvítí se kontrolka na přístrojové desce. „Celkem velká rezerva trochu láká kontrolku ignorovat, ale chytré auto vás nenechá - její blikání se postupně zintenzivní. Zároveň je dobré vědět, že jakmile se dostanete na nulu, auto už není možné nastartovat a čeká vás odtah do servisu,“ popisuje Polák.
Pokud však před sebou máte dlouhé letní cestování, je lepší na kontrolku nespoléhat. „Před letní dovolenou raději v každém případě AdBlue doplňte. Vyhnete se tak nepříjemnostem při shánění AdBlue v zahraničí,“ radí Polák.
Zvládnete to sami
Samotné doplňování je celkem snadné. Rozhodně není nutné pro každé doplnění vyrazit do servisu, zvládnete to sami. A máte dvě možnosti. Tou jednodušší a pohodlnější je natankovat AdBlue přímo u stojanu na čerpací stanici. Někdy se nenachází úplně na všech stojanech, ale třeba jen na těch s naftou, nebo těch určených pro nákladní vozy. Nevýhodou je, že ne na každé benzince AdBlue ve stojanu mají.
Druhou možností je, že si koupíte láhev s močovinou a z ní ji sami doplníte. U těchto velkých lahví a kanystrů je vždy pod jednou z etiket schovaná praktická ohebná hadice, která vám přelévání tekutiny výrazně usnadní, a díky tomu nehrozí, že byste se potřísnili.
Přesto si dejte pozor, abyste močovinou nepolili okolí hrdla nádrže - mohla by poškodit lak karoserie, a v motorovém prostoru zároveň zamezte její únik do motoru. Samozřejmě platí, že močovina by se neměla dostat ani do kontaktu s pokožkou, pozor si dejte i na oblečení.
Kde vlastně nádrž na AdBlue hledat? „Některá auta, jako jsou například užitkové modely Toyota Proace, mají hrdlo nádrže na AdBlue umístěné u nádrže na běžné palivo. Ve vozech typu Land Cruiser nebo Hilux jej pak najdete v motorovém prostoru,“ říká Antonín Polák.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.