AdBlue: k čemu v autě vlastně slouží a jak je to s doplňováním?

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 26. července 2022, 12:05 Google+

Aby naftové vozy vytvářely menší emise, potřebují AdBlue, tedy takzvanou močovinu. Tu je potřeba jednou za čas doplnit, a zpravidla se přihlásí o slovo v ten nejméně vhodný okamžik. Je proto dobré vědět, jak si ji můžete snadno a rychle sami doplnit.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Močovina AUS 32 (AdBlue, registrovaná obchodní známka německého VDA) je v Evropě a zemích přejímajících evropské emisní limity používaný obchodní název kapalného aditiva, využívaného technologií selektivní katalytické redukce, která se užívá při úpravě výfukových plynů vznětových motorů na úroveň emisních limitů Euro IV a vyšších. Jedná se o chemicky vysoce čistý vodný roztok syntetické močoviny.

Močovina AUS 32 (AdBlue, registrovaná obchodní známka německého VDA) je v Evropě a zemích přejímajících evropské emisní limity používaný obchodní název kapalného aditiva, využívaného technologií selektivní katalytické redukce, která se užívá při úpravě výfukových plynů vznětových motorů na úroveň emisních limitů Euro IV a vyšších. Jedná se o chemicky vysoce čistý vodný roztok syntetické močoviny. | foto: INCORP images

Sdílejte článek

AdBlue, nebo lidově řečeno močovina, je nehořlavá a netoxická kapalina, která se vstřikuje do výfukových plynů naftových motorů, kde eliminuje oxidy dusíku, a tím snižuje emise auta. Je ji však stejně jako palivo potřeba jednou za čas doplnit, přičemž zpravidla vydrží tři až deset tisíc kilometrů, samozřejmě podle typu auta, velikosti jeho nádrže na AdBlue i způsobu zacházení s vozem.

Nečekejte na nulu. Nenastartujete

„Jinou spotřebu má vůz ve městě a jinou třeba v terénu. Přímo úměrně ke spotřebě paliva pak klesá nebo roste i spotřeba AdBlue,“ vysvětluje produktový manažer českého zastoupení automobilky Toyota Antonín Polák. 

Stejně jako u paliva, i močovina sama ohlásí, když dochází, respektive když se sníží dojezd nádrže pod 2500 kilometrů - rozsvítí se kontrolka na přístrojové desce. „Celkem velká rezerva trochu láká kontrolku ignorovat, ale chytré auto vás nenechá - její blikání se postupně zintenzivní. Zároveň je dobré vědět, že jakmile se dostanete na nulu, auto už není možné nastartovat a čeká vás odtah do servisu,“ popisuje Polák.

Pokud však před sebou máte dlouhé letní cestování, je lepší na kontrolku nespoléhat. „Před letní dovolenou raději v každém případě AdBlue doplňte. Vyhnete se tak nepříjemnostem při shánění AdBlue v zahraničí,“ radí Polák.

Zvládnete to sami

Samotné doplňování je celkem snadné. Rozhodně není nutné pro každé doplnění vyrazit do servisu, zvládnete to sami. A máte dvě možnosti. Tou jednodušší a pohodlnější je natankovat AdBlue přímo u stojanu na čerpací stanici. Někdy se nenachází úplně na všech stojanech, ale třeba jen na těch s naftou, nebo těch určených pro nákladní vozy. Nevýhodou je, že ne na každé benzince AdBlue ve stojanu mají.

Druhou možností je, že si koupíte láhev s močovinou a z ní ji sami doplníte. U těchto velkých lahví a kanystrů je vždy pod jednou z etiket schovaná praktická ohebná hadice, která vám přelévání tekutiny výrazně usnadní, a díky tomu nehrozí, že byste se potřísnili.

Přesto si dejte pozor, abyste močovinou nepolili okolí hrdla nádrže - mohla by poškodit lak karoserie, a v motorovém prostoru zároveň zamezte její únik do motoru. Samozřejmě platí, že močovina by se neměla dostat ani do kontaktu s pokožkou, pozor si dejte i na oblečení.

img-responsive

Toyota Hilux 2.8D-4D Invincible Sport | foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Kde vlastně nádrž na AdBlue hledat? „Některá auta, jako jsou například užitkové modely Toyota Proace, mají hrdlo nádrže na AdBlue umístěné u nádrže na běžné palivo. Ve vozech typu Land Cruiser nebo Hilux jej pak najdete v motorovém prostoru,“ říká Antonín Polák.

Vytisknout

Diskuze: AdBlue: k čemu v autě vlastně slouží a jak je to s doplňováním?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Hyundai Ioniq 6

TEST Hyundai Ioniq 6 – když aerodynamika a co nejvyšší dojezd hrají prim

Bezpečná jízda v zimních podmínkách

Pirelli radí, jak jezdit v zimě

Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto)

Cebia odhalila další velmi rozšířený podvod s ojetými vozy

Ilustrační foto

Kdo chce odškodnění po srážce se zvěří, musí být připraven

Cestování na čtyřech kolech se stalo synonymem pro svobodu, dobrodružství i nezávislost

Pět nejčastějších omylů spojených se zimní dovolenou v karavanu

Volkswagen ID.7 - premiéra téměř pětimetrového čistě bateriového elektrického sedanu vyšší střední třídy

Potvrzeno. Tohle mluví o elektromobilech v Česku jasně

Hyundai IONIQ 5

TEST Hyundai Ioniq 5 AWD – vetřelec z jiné planety, který překvapí i pozlobí

Toyota

Pět základních smyslů při nehodě nečekaně v ohrožení

DS 4 Crossback 1.5 BlueHDi

Test DS4 Rivoli Cross 1.5 BlueHDi 130 EA8, moře stylu, malá spotřeba

ojetá auta

Situace v Česku na trhu ojetých aut za 9 měsíců letošního roku

Kia Stinger

Kia na českém trhu. Oslava nebo smutek?

Představení Škody Superb 4. generace

Škoda Superb 4. generace: Více prostoru a pohodlí, 6 pohonných jednotek, inovativní systémy

Toyota HySE-X1

Toyota bude na Dakaru testovat lehký vodíkový vůz

Toyota GR86

TEST Toyota GR86 - návyková záležitost za cenu běžné Octavie

Ilustrační foto

Podzimní nástrahy: Pozor na nízké slunce, zvěř i ledovku

reklama

Doporučujeme

Volkswagen

Investoři VW pochybují o novém vedení i vstupu Porsche na burzu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST Hyundai Ioniq 6 – když aerodynamika a co nejvyšší dojezd hrají prim

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud