Přestože se může zdát, že technologie olověných baterií je zastaralá a překonaná, jejich použití má přes některé nevýhody stále svá opodstatnění. První výhodou, kterou asi uživatel pocítí nejvíce, je podstatně nižší cena v porovnání s lithiovým akumulátorem. Druhou výhodou je snazší recyklovatelnost, za použitý olověný akumulátor vám ve výkupu mohou vyplatit nezřídka i pětinu z původní ceny.
Olověným akumulátorům nesvědčí hluboké vybíjení. Využívat maximální dojezd na jedno nabití u čtyřkolky nebo skútru s olověným akumulátorem je tedy dobré jen v nezbytných případech. Akumulátor je ale po dojezdu nutné okamžitě dobít na plnou kapacitu. To je ostatně důležité po každém použití. Životnost olověné baterie totiž velice rychle klesá, pokud je delší dobu ponechána částečně, nebo úplně vybitá. Pokud toto zanedbáte, i novou baterii můžete zlikvidovat již po pár týdnech používání. Zatím co nabitý akumulátor můžete skladovat s občasnou kontrolou a případným dobíjením dlouhé měsíce i roky, vybitý akumulátor začíná pomalu degradovat takřka okamžitě.
Prvním pravidlem by tedy mělo být, že baterii budete nabíjet ihned po každém použití. Nabíječky, které jsou se skútry nebo čtyřkolkami dodávány automaticky řídí nabíjecí proud a podle konkrétního typu nabíječky se po nabití automaticky vypnou, nebo přepnou do udržovacího režimu.
O tom, že olověným akumulátorům nesvědčí mráz, se můžeme přesvědčit celkem pravidelně každou zimu, když mají někteří motoristé problém s nastartováním auta. Olověné baterie ve skútrech a čtyřkolkách nejsou výjimkou. V zimě by se proto měly parkovat v temperované garáži, případně z nich akumulátory vymontovat a uskladnit je doma. Po celou dobu uskladnění je alespoň 1 x měsíčně zkontrolujte a v případě potřeby dobijte.
Zapomínat nesmíte ani na kontaky akumulátorů. Kontakty postupně korodují a tak se mezi kontaktem akumulátoru a připojenou svorkou vytváří vrstva oxidu, na které se zvyšuje přechodový odpor. Díky tomu se akumulátor pomaleji dobíjí, při provozu stroje se mohou kontakty zahřívat, stroj ztrácí výkon a není schopen využít celou kapacitu akumulátoru. Obdobně mohou vlivem vlhkosti korodovat i kontakty na konektorech řídící jednotky, všech kabelových spojkách a svorkovnicích. Může pak docházet i ke zkratům, které akumulátor vybíjejí, nebo mohou elektroniku a akumulátor poškodit. Problémy se mohou násobit ještě více v zimě, kdy se solí silnice a aerosol, který pneumatiky víří z vlhké silnice do stroje, proces oxidace značně urychluje.
Kontakty je proto důležité pravidelně kontrolovat, čistit a chránit před oxidací. Na trhu jsou dostupné různé prostředky určené právě k čištění kontatků. Očištěné kontakty pak doporučujeme ochránit k tomu určenou speciální vazelínou.
Nakonec o tom, jak se vyplatí dobře se o akumulátory starat, se mohli přesvědčit mnozí, kteří péči podcenili a byli nuceni pořídit nové již po jedné sezóně.
Informace od firmy HECHT
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.