Přestože se může zdát, že technologie olověných baterií je zastaralá a překonaná, jejich použití má přes některé nevýhody stále svá opodstatnění. První výhodou, kterou asi uživatel pocítí nejvíce, je podstatně nižší cena v porovnání s lithiovým akumulátorem. Druhou výhodou je snazší recyklovatelnost, za použitý olověný akumulátor vám ve výkupu mohou vyplatit nezřídka i pětinu z původní ceny.
Olověným akumulátorům nesvědčí hluboké vybíjení. Využívat maximální dojezd na jedno nabití u čtyřkolky nebo skútru s olověným akumulátorem je tedy dobré jen v nezbytných případech. Akumulátor je ale po dojezdu nutné okamžitě dobít na plnou kapacitu. To je ostatně důležité po každém použití. Životnost olověné baterie totiž velice rychle klesá, pokud je delší dobu ponechána částečně, nebo úplně vybitá. Pokud toto zanedbáte, i novou baterii můžete zlikvidovat již po pár týdnech používání. Zatím co nabitý akumulátor můžete skladovat s občasnou kontrolou a případným dobíjením dlouhé měsíce i roky, vybitý akumulátor začíná pomalu degradovat takřka okamžitě.
Prvním pravidlem by tedy mělo být, že baterii budete nabíjet ihned po každém použití. Nabíječky, které jsou se skútry nebo čtyřkolkami dodávány automaticky řídí nabíjecí proud a podle konkrétního typu nabíječky se po nabití automaticky vypnou, nebo přepnou do udržovacího režimu.
O tom, že olověným akumulátorům nesvědčí mráz, se můžeme přesvědčit celkem pravidelně každou zimu, když mají někteří motoristé problém s nastartováním auta. Olověné baterie ve skútrech a čtyřkolkách nejsou výjimkou. V zimě by se proto měly parkovat v temperované garáži, případně z nich akumulátory vymontovat a uskladnit je doma. Po celou dobu uskladnění je alespoň 1 x měsíčně zkontrolujte a v případě potřeby dobijte.
Zapomínat nesmíte ani na kontaky akumulátorů. Kontakty postupně korodují a tak se mezi kontaktem akumulátoru a připojenou svorkou vytváří vrstva oxidu, na které se zvyšuje přechodový odpor. Díky tomu se akumulátor pomaleji dobíjí, při provozu stroje se mohou kontakty zahřívat, stroj ztrácí výkon a není schopen využít celou kapacitu akumulátoru. Obdobně mohou vlivem vlhkosti korodovat i kontakty na konektorech řídící jednotky, všech kabelových spojkách a svorkovnicích. Může pak docházet i ke zkratům, které akumulátor vybíjejí, nebo mohou elektroniku a akumulátor poškodit. Problémy se mohou násobit ještě více v zimě, kdy se solí silnice a aerosol, který pneumatiky víří z vlhké silnice do stroje, proces oxidace značně urychluje.
Kontakty je proto důležité pravidelně kontrolovat, čistit a chránit před oxidací. Na trhu jsou dostupné různé prostředky určené právě k čištění kontatků. Očištěné kontakty pak doporučujeme ochránit k tomu určenou speciální vazelínou.
Nakonec o tom, jak se vyplatí dobře se o akumulátory starat, se mohli přesvědčit mnozí, kteří péči podcenili a byli nuceni pořídit nové již po jedné sezóně.
Informace od firmy HECHT
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?