Přestože se může zdát, že technologie olověných baterií je zastaralá a překonaná, jejich použití má přes některé nevýhody stále svá opodstatnění. První výhodou, kterou asi uživatel pocítí nejvíce, je podstatně nižší cena v porovnání s lithiovým akumulátorem. Druhou výhodou je snazší recyklovatelnost, za použitý olověný akumulátor vám ve výkupu mohou vyplatit nezřídka i pětinu z původní ceny.
Olověným akumulátorům nesvědčí hluboké vybíjení. Využívat maximální dojezd na jedno nabití u čtyřkolky nebo skútru s olověným akumulátorem je tedy dobré jen v nezbytných případech. Akumulátor je ale po dojezdu nutné okamžitě dobít na plnou kapacitu. To je ostatně důležité po každém použití. Životnost olověné baterie totiž velice rychle klesá, pokud je delší dobu ponechána částečně, nebo úplně vybitá. Pokud toto zanedbáte, i novou baterii můžete zlikvidovat již po pár týdnech používání. Zatím co nabitý akumulátor můžete skladovat s občasnou kontrolou a případným dobíjením dlouhé měsíce i roky, vybitý akumulátor začíná pomalu degradovat takřka okamžitě.
Prvním pravidlem by tedy mělo být, že baterii budete nabíjet ihned po každém použití. Nabíječky, které jsou se skútry nebo čtyřkolkami dodávány automaticky řídí nabíjecí proud a podle konkrétního typu nabíječky se po nabití automaticky vypnou, nebo přepnou do udržovacího režimu.
O tom, že olověným akumulátorům nesvědčí mráz, se můžeme přesvědčit celkem pravidelně každou zimu, když mají někteří motoristé problém s nastartováním auta. Olověné baterie ve skútrech a čtyřkolkách nejsou výjimkou. V zimě by se proto měly parkovat v temperované garáži, případně z nich akumulátory vymontovat a uskladnit je doma. Po celou dobu uskladnění je alespoň 1 x měsíčně zkontrolujte a v případě potřeby dobijte.
Zapomínat nesmíte ani na kontaky akumulátorů. Kontakty postupně korodují a tak se mezi kontaktem akumulátoru a připojenou svorkou vytváří vrstva oxidu, na které se zvyšuje přechodový odpor. Díky tomu se akumulátor pomaleji dobíjí, při provozu stroje se mohou kontakty zahřívat, stroj ztrácí výkon a není schopen využít celou kapacitu akumulátoru. Obdobně mohou vlivem vlhkosti korodovat i kontakty na konektorech řídící jednotky, všech kabelových spojkách a svorkovnicích. Může pak docházet i ke zkratům, které akumulátor vybíjejí, nebo mohou elektroniku a akumulátor poškodit. Problémy se mohou násobit ještě více v zimě, kdy se solí silnice a aerosol, který pneumatiky víří z vlhké silnice do stroje, proces oxidace značně urychluje.
Kontakty je proto důležité pravidelně kontrolovat, čistit a chránit před oxidací. Na trhu jsou dostupné různé prostředky určené právě k čištění kontatků. Očištěné kontakty pak doporučujeme ochránit k tomu určenou speciální vazelínou.
Nakonec o tom, jak se vyplatí dobře se o akumulátory starat, se mohli přesvědčit mnozí, kteří péči podcenili a byli nuceni pořídit nové již po jedné sezóně.
Informace od firmy HECHT
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.