Jak se správně starat o olověné akumulátory, aby e-skútr dobře sloužil?

e-skútr HECHT
e-skútr HECHT, foto: Hecht
Petr Boháč , AutoRoad.cz 6. března 2022 09:04
Sdílej:

Přestože se může zdát, že technologie olověných baterií je zastaralá a překonaná, jejich použití má přes některé nevýhody stále svá opodstatnění. První výhodou, kterou asi uživatel pocítí nejvíce, je podstatně nižší cena v porovnání s lithiovým akumulátorem. Druhou výhodou je snazší recyklovatelnost, za použitý olověný akumulátor vám ve výkupu mohou vyplatit nezřídka i pětinu z původní ceny.

Olověným akumulátorům nesvědčí hluboké vybíjení. Využívat maximální dojezd na jedno nabití u čtyřkolky nebo skútru s olověným akumulátorem je tedy dobré jen v nezbytných případech. Akumulátor je ale po dojezdu nutné okamžitě dobít na plnou kapacitu. To je ostatně důležité po každém použití. Životnost olověné baterie totiž velice rychle klesá, pokud je delší dobu ponechána částečně, nebo úplně vybitá. Pokud toto zanedbáte, i novou baterii můžete zlikvidovat již po pár týdnech používání. Zatím co nabitý akumulátor můžete skladovat s občasnou kontrolou a případným dobíjením dlouhé měsíce i roky, vybitý akumulátor začíná pomalu degradovat takřka okamžitě.

Prvním pravidlem by tedy mělo být, že baterii budete nabíjet ihned po každém použití. Nabíječky, které jsou se skútry nebo čtyřkolkami dodávány automaticky řídí nabíjecí proud a podle konkrétního typu nabíječky se po nabití automaticky vypnou, nebo přepnou do udržovacího režimu.

O tom, že olověným akumulátorům nesvědčí mráz, se můžeme přesvědčit celkem pravidelně každou zimu, když mají někteří motoristé problém s nastartováním auta. Olověné baterie ve skútrech a čtyřkolkách nejsou výjimkou. V zimě by se proto měly parkovat v temperované garáži, případně z nich akumulátory vymontovat a uskladnit je doma. Po celou dobu uskladnění je alespoň 1 x měsíčně zkontrolujte a v případě potřeby dobijte.

Zapomínat nesmíte ani na kontaky akumulátorů. Kontakty postupně korodují a tak se mezi kontaktem akumulátoru a připojenou svorkou vytváří vrstva oxidu, na které se zvyšuje přechodový odpor. Díky tomu se akumulátor pomaleji dobíjí, při provozu stroje se mohou kontakty zahřívat, stroj ztrácí výkon a není schopen využít celou kapacitu akumulátoru. Obdobně mohou vlivem vlhkosti korodovat i kontakty na konektorech řídící jednotky, všech kabelových spojkách a svorkovnicích. Může pak docházet i ke zkratům, které akumulátor vybíjejí, nebo mohou elektroniku a akumulátor poškodit. Problémy se mohou násobit ještě více v zimě, kdy se solí silnice a aerosol, který pneumatiky víří z vlhké silnice do stroje, proces oxidace značně urychluje.

Kontakty je proto důležité pravidelně kontrolovat, čistit a chránit před oxidací. Na trhu jsou dostupné různé prostředky určené právě k čištění kontatků. Očištěné kontakty pak doporučujeme ochránit k tomu určenou speciální vazelínou.

Nakonec o tom, jak se vyplatí dobře se o akumulátory starat, se mohli přesvědčit mnozí, kteří péči podcenili a byli nuceni pořídit nové již po jedné sezóně.

Informace od firmy HECHT

Stalo se
Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

PODROBNĚ: Nový Mercedes-Benz CLA EV s dojezdem až 800 kilometrů

Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.

Novinky ze světa EV
Mercedes-Benz CLA (2026)

Představen nejchytřejší Mercedes-Benz CLA v historii. AI mu dala hlas i úsměv

Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.

Trh s elektromobily
Zlaté logo na Xiaomi SU7 Ultra láká zloděje! Emblémy mizí hned po uvedení na trh

Xiaomi SU7 Ultra dostalo zlaté logo. Emblémy záhadně mizí

Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.

Testy aut
Toyota GR Yaris

Toyota GR Yaris facelift – kapesní raketa se závodní DNA znovu a lépe

Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?