Ceny benzinu se během roku mění. Mezi rozhodující faktory, které ovlivňují jejich výši, řadíme: cenu surové ropy na světových trzích, daně nebo marže obchodníků a čerpacích stanic. Maloobchodní cena paliva se tak může měnit ze dne na den, a v některých zemích dokonce i z hodiny na hodinu.
Vzhledem k tomu, že ceny pohonných hmot jsou takto pohyblivé, tým analytiků Picodi se rozhodl zjistit, kolik litrů paliva (Benzín natural 95) si můžeme koupit za průměrnou mzdu v Česku a v jiných státech Evropy. Za tímto účelem jsme shromáždili údaje o cenách paliva v prvním pololetí 2019 roku a vypočítali jsme, jaký je poměr ceny benzínu a průměrné mzdy v jednotlivých zemích. Tento výzkum ukazuje, že v zemích z největšími zásobami ropy benzín pro obyčejného spotřebitele není zdaleka nejlevnější.
Hledání levnějšího benzínu(Klikni na šipky a podívej se na údaje z ostatních 41 států)
//Nejlevněji se dá v rámci Evropy benzín koupit v Rusku největší zásobárně ropy a plynu. Za litr paliva tam zaplatíme 63 centů v přepočtu z rublů. Naopak nejdražší benzín natankují v Norsku, kde průměrná cena je 1,70€.
Nejvýhodnější poměr ceny litru benzínu a průměrné mzdy v naší části světa najdeme ve Švýcarsku a Lucembursku, v zemích, které ropu netěží. Za průměrný plat si tam lidé můžou dovolit 3388 a 2827 litrů tekutého zlata v daném pořadí. Na třetím místě ze zkoumaných 42 států se umístilo Norsko (1989 litrů).
Česko (24. místo) je země, kde si za průměrnou výplatu můžeme koupit 768 litrů paliva. Průměrný Čech je níže v žebříčku než Litevec (23. místo a 844 litrů), ale výše než Polák (25. Místo a 711 litrů) nebo Slovák (30. místo a 586 litrů).
Na konci žebříčku se umístily Moldavsko, Ukrajina a Albánie, kde si lidé z peněz, které v průměru vydělají, nepořídí víc než 300 litrů benzínu, takže ani desetinu toho, co ve Švýcarsku.
Světoví ropní magnáti(Najeď myší na stát a ukážeme ti jeho hodnoty)
//Tento průzkum poskytuje ucelený přehled o tom, kolik stojí benzín ve více než 100 zkoumaných státech z šesti světových kontinentů. Statistické údaje ukazují, kolik v průměru v dané zemi zaplatíte za litr paliva, pokud srovnáte ceny s průměrnou měsíční mzdou. Nejlevnější zemí z hlediska tankování benzínu je Venezuela. Litr paliva zde stojí jen 0,000000002€ a za průměrnou mzdu, která činí zhruba 26€, si lze koupit… více než 14 miliard litrů. Je to ale pro obyvatelé státu, který čelí hyperinflaci a ekonomické krizi skutečný důvod k oslavě?
Největším světovým nalezištěm ropy a také skutečným lídrem žebříčku je Perský záliv. V Kataru, Kuvajtu nebo Spojených arabských emirátech se ceny litru paliva pohybují od 0,4 až do 0,6€. To znamená, že člověk za průměrnou mzdu si může dovolit 4900 až 6500 litrů benzínu.
Vysoké umístění USA, Kanady a Austrálie v celosvětovém pořadí souvisí nejen s velkými mzdami, ale také s množstvím vytěžené ropy. Švýcarsko a Lucembursko patří sice k státům s nejvyššími platy, ale nemají takové zásoby ropy.
Nejméně benzínu z průměrné mzdy si můžou pořídit řidiči z Madagaskaru (42 litrů), Tádžikistánu (131 litrů) a Zambie (137 litrů).
Zajímavým případem je Nigérie, která je největším producentem ropy a zemního plynu v Africe. I když ceny benzínu tam patří k nejnižším na světě (1 litr stojí 0,36€), průměrné příjmy jsou natolik nízké (179€), že si lidé stejně nemůžou udělat velké zásoby paliva (501 litrů).
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?