Ceny benzinu se během roku mění. Mezi rozhodující faktory, které ovlivňují jejich výši, řadíme: cenu surové ropy na světových trzích, daně nebo marže obchodníků a čerpacích stanic. Maloobchodní cena paliva se tak může měnit ze dne na den, a v některých zemích dokonce i z hodiny na hodinu.
Vzhledem k tomu, že ceny pohonných hmot jsou takto pohyblivé, tým analytiků Picodi se rozhodl zjistit, kolik litrů paliva (Benzín natural 95) si můžeme koupit za průměrnou mzdu v Česku a v jiných státech Evropy. Za tímto účelem jsme shromáždili údaje o cenách paliva v prvním pololetí 2019 roku a vypočítali jsme, jaký je poměr ceny benzínu a průměrné mzdy v jednotlivých zemích. Tento výzkum ukazuje, že v zemích z největšími zásobami ropy benzín pro obyčejného spotřebitele není zdaleka nejlevnější.
Hledání levnějšího benzínu(Klikni na šipky a podívej se na údaje z ostatních 41 států)
//Nejlevněji se dá v rámci Evropy benzín koupit v Rusku největší zásobárně ropy a plynu. Za litr paliva tam zaplatíme 63 centů v přepočtu z rublů. Naopak nejdražší benzín natankují v Norsku, kde průměrná cena je 1,70€.
Nejvýhodnější poměr ceny litru benzínu a průměrné mzdy v naší části světa najdeme ve Švýcarsku a Lucembursku, v zemích, které ropu netěží. Za průměrný plat si tam lidé můžou dovolit 3388 a 2827 litrů tekutého zlata v daném pořadí. Na třetím místě ze zkoumaných 42 států se umístilo Norsko (1989 litrů).
Česko (24. místo) je země, kde si za průměrnou výplatu můžeme koupit 768 litrů paliva. Průměrný Čech je níže v žebříčku než Litevec (23. místo a 844 litrů), ale výše než Polák (25. Místo a 711 litrů) nebo Slovák (30. místo a 586 litrů).
Na konci žebříčku se umístily Moldavsko, Ukrajina a Albánie, kde si lidé z peněz, které v průměru vydělají, nepořídí víc než 300 litrů benzínu, takže ani desetinu toho, co ve Švýcarsku.
Světoví ropní magnáti(Najeď myší na stát a ukážeme ti jeho hodnoty)
//Tento průzkum poskytuje ucelený přehled o tom, kolik stojí benzín ve více než 100 zkoumaných státech z šesti světových kontinentů. Statistické údaje ukazují, kolik v průměru v dané zemi zaplatíte za litr paliva, pokud srovnáte ceny s průměrnou měsíční mzdou. Nejlevnější zemí z hlediska tankování benzínu je Venezuela. Litr paliva zde stojí jen 0,000000002€ a za průměrnou mzdu, která činí zhruba 26€, si lze koupit… více než 14 miliard litrů. Je to ale pro obyvatelé státu, který čelí hyperinflaci a ekonomické krizi skutečný důvod k oslavě?
Největším světovým nalezištěm ropy a také skutečným lídrem žebříčku je Perský záliv. V Kataru, Kuvajtu nebo Spojených arabských emirátech se ceny litru paliva pohybují od 0,4 až do 0,6€. To znamená, že člověk za průměrnou mzdu si může dovolit 4900 až 6500 litrů benzínu.
Vysoké umístění USA, Kanady a Austrálie v celosvětovém pořadí souvisí nejen s velkými mzdami, ale také s množstvím vytěžené ropy. Švýcarsko a Lucembursko patří sice k státům s nejvyššími platy, ale nemají takové zásoby ropy.
Nejméně benzínu z průměrné mzdy si můžou pořídit řidiči z Madagaskaru (42 litrů), Tádžikistánu (131 litrů) a Zambie (137 litrů).
Zajímavým případem je Nigérie, která je největším producentem ropy a zemního plynu v Africe. I když ceny benzínu tam patří k nejnižším na světě (1 litr stojí 0,36€), průměrné příjmy jsou natolik nízké (179€), že si lidé stejně nemůžou udělat velké zásoby paliva (501 litrů).
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.