Ceny benzinu se během roku mění. Mezi rozhodující faktory, které ovlivňují jejich výši, řadíme: cenu surové ropy na světových trzích, daně nebo marže obchodníků a čerpacích stanic. Maloobchodní cena paliva se tak může měnit ze dne na den, a v některých zemích dokonce i z hodiny na hodinu.
Vzhledem k tomu, že ceny pohonných hmot jsou takto pohyblivé, tým analytiků Picodi se rozhodl zjistit, kolik litrů paliva (Benzín natural 95) si můžeme koupit za průměrnou mzdu v Česku a v jiných státech Evropy. Za tímto účelem jsme shromáždili údaje o cenách paliva v prvním pololetí 2019 roku a vypočítali jsme, jaký je poměr ceny benzínu a průměrné mzdy v jednotlivých zemích. Tento výzkum ukazuje, že v zemích z největšími zásobami ropy benzín pro obyčejného spotřebitele není zdaleka nejlevnější.
Hledání levnějšího benzínu(Klikni na šipky a podívej se na údaje z ostatních 41 států)
//Nejlevněji se dá v rámci Evropy benzín koupit v Rusku největší zásobárně ropy a plynu. Za litr paliva tam zaplatíme 63 centů v přepočtu z rublů. Naopak nejdražší benzín natankují v Norsku, kde průměrná cena je 1,70€.
Nejvýhodnější poměr ceny litru benzínu a průměrné mzdy v naší části světa najdeme ve Švýcarsku a Lucembursku, v zemích, které ropu netěží. Za průměrný plat si tam lidé můžou dovolit 3388 a 2827 litrů tekutého zlata v daném pořadí. Na třetím místě ze zkoumaných 42 států se umístilo Norsko (1989 litrů).
Česko (24. místo) je země, kde si za průměrnou výplatu můžeme koupit 768 litrů paliva. Průměrný Čech je níže v žebříčku než Litevec (23. místo a 844 litrů), ale výše než Polák (25. Místo a 711 litrů) nebo Slovák (30. místo a 586 litrů).
Na konci žebříčku se umístily Moldavsko, Ukrajina a Albánie, kde si lidé z peněz, které v průměru vydělají, nepořídí víc než 300 litrů benzínu, takže ani desetinu toho, co ve Švýcarsku.
Světoví ropní magnáti(Najeď myší na stát a ukážeme ti jeho hodnoty)
//Tento průzkum poskytuje ucelený přehled o tom, kolik stojí benzín ve více než 100 zkoumaných státech z šesti světových kontinentů. Statistické údaje ukazují, kolik v průměru v dané zemi zaplatíte za litr paliva, pokud srovnáte ceny s průměrnou měsíční mzdou. Nejlevnější zemí z hlediska tankování benzínu je Venezuela. Litr paliva zde stojí jen 0,000000002€ a za průměrnou mzdu, která činí zhruba 26€, si lze koupit… více než 14 miliard litrů. Je to ale pro obyvatelé státu, který čelí hyperinflaci a ekonomické krizi skutečný důvod k oslavě?
Největším světovým nalezištěm ropy a také skutečným lídrem žebříčku je Perský záliv. V Kataru, Kuvajtu nebo Spojených arabských emirátech se ceny litru paliva pohybují od 0,4 až do 0,6€. To znamená, že člověk za průměrnou mzdu si může dovolit 4900 až 6500 litrů benzínu.
Vysoké umístění USA, Kanady a Austrálie v celosvětovém pořadí souvisí nejen s velkými mzdami, ale také s množstvím vytěžené ropy. Švýcarsko a Lucembursko patří sice k státům s nejvyššími platy, ale nemají takové zásoby ropy.
Nejméně benzínu z průměrné mzdy si můžou pořídit řidiči z Madagaskaru (42 litrů), Tádžikistánu (131 litrů) a Zambie (137 litrů).
Zajímavým případem je Nigérie, která je největším producentem ropy a zemního plynu v Africe. I když ceny benzínu tam patří k nejnižším na světě (1 litr stojí 0,36€), průměrné příjmy jsou natolik nízké (179€), že si lidé stejně nemůžou udělat velké zásoby paliva (501 litrů).
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.