Lamborghini odhalilo první detaily prvního hybridního supersportovního vozu HPEV (High Performance Electrified Vehicle) s kódovým označením LB744. To sází na zbrusu nový atmosférický motor V12 o objemu 6,5 litru a trojici elektromotorů.
Vůz pohání atmosfericky plněný 6,5litrový motor V12 umístěný uprostřed, který doplňují tři elektromotory, z nichž jeden je integrován do nové dvouspojkové osmistupňové převodovky. Ta je uložena příčně a nachází se až za spalovací motorem. V místě, které byl od dob Countachu kardan mířící k předním kolům, je nyní lithium-iontová baterie pro pohon elektromotorů.
Elektromotory zvyšují výkon při nízkých otáčkách a dokáží také proměnit nový LB744 v čistě elektrický vůz, čímž se sníží celkové emise CO 2 o 30 % ve srovnání s Aventadorem Ultimate.
Nový dvanáctiválec
Nový motor L545 má objem 6,5 litru a je nejlehčím a nejvýkonnějším dvanáctiválcovým motorem, jaký kdy Lamborghini vyrobilo. Celkově váží pouhých 218 kilogramů: o 17 kilogramů méně než jednotka Aventador. LB744 se vyznačuje motorem otočeným o 180 stupňů ve srovnání s uspořádáním Aventador. Motor V12 má výkon 825 koní při 9250 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment motoru je 725 Nm při 6750 ot./min. Dodejme, že výkon motoru je 128 koní na litr obejmu, což je nejvyšší výkon v historii dvanáctiválcových motorů Lamborghini.
Elektrický pohon všech čtyř kol
LB744 si zachovává jednu z nejsilnějších tradic Lamborghini: pohon všech kol. Kromě spalovacího motoru, který zajišťuje výkon zadním kolům, nyní debutuje dvojice elektromotorů na přední nápravě, z nichž každý dodává trakci jednomu z předních kol. V osmistupňově dvouspojkové převodovce je umístěn také třetí elektromotor, který může dodávat výkon zadním kolům v závislosti na zvoleném jízdním režimu a podmínkách.
Kombinovaný točivý moment spalovacího motoru a tří elektromotorů nabízí úrovně výkonu, které jsou jedinečné i na poměry supersportovních vozů. 725 Nm vyprodukuje spalovací motor a po 350 Nm každý z předních elektromotorů. Celkově pohonná jednotka poskytuje kombinovaný maximální výkon 1015 koní.
Dva elektromotory vpředu jsou olejem chlazené jednotky s výjimečným poměrem hmotnosti a výkonu: 18,5 kilogramu vážící motor má výkon 110 kW a točivý moment 350 Nm. Kromě dodávání výkonu předním kolům mají motory také funkci vektorování točivého momentu, která optimalizuje jízdní dynamiku a rekuperuje energii vyrobenou při brzdění. Při jízdě čistě na elektřinu je z Lamborghini předokolka.
Lamborghini LB744 je vybaveno lithium-iontovým akumulátorem s kapacitou 3,8 kWh, na kterou je možné ujet až 10 km. Vůz je vybaven integrovanou nabíječkou o výkonu 7 kW, kterou lze nabít baterie za pouhých 30 minut. Lze jej také dobít při rekuperačním brzdění z předních kol nebo přímo z motoru V12 za pouhých šest minut.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.