Lamborghini odhalilo první detaily prvního hybridního supersportovního vozu HPEV (High Performance Electrified Vehicle) s kódovým označením LB744. To sází na zbrusu nový atmosférický motor V12 o objemu 6,5 litru a trojici elektromotorů.
Vůz pohání atmosfericky plněný 6,5litrový motor V12 umístěný uprostřed, který doplňují tři elektromotory, z nichž jeden je integrován do nové dvouspojkové osmistupňové převodovky. Ta je uložena příčně a nachází se až za spalovací motorem. V místě, které byl od dob Countachu kardan mířící k předním kolům, je nyní lithium-iontová baterie pro pohon elektromotorů.
Elektromotory zvyšují výkon při nízkých otáčkách a dokáží také proměnit nový LB744 v čistě elektrický vůz, čímž se sníží celkové emise CO 2 o 30 % ve srovnání s Aventadorem Ultimate.
Nový dvanáctiválec
Nový motor L545 má objem 6,5 litru a je nejlehčím a nejvýkonnějším dvanáctiválcovým motorem, jaký kdy Lamborghini vyrobilo. Celkově váží pouhých 218 kilogramů: o 17 kilogramů méně než jednotka Aventador. LB744 se vyznačuje motorem otočeným o 180 stupňů ve srovnání s uspořádáním Aventador. Motor V12 má výkon 825 koní při 9250 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment motoru je 725 Nm při 6750 ot./min. Dodejme, že výkon motoru je 128 koní na litr obejmu, což je nejvyšší výkon v historii dvanáctiválcových motorů Lamborghini.
Elektrický pohon všech čtyř kol
LB744 si zachovává jednu z nejsilnějších tradic Lamborghini: pohon všech kol. Kromě spalovacího motoru, který zajišťuje výkon zadním kolům, nyní debutuje dvojice elektromotorů na přední nápravě, z nichž každý dodává trakci jednomu z předních kol. V osmistupňově dvouspojkové převodovce je umístěn také třetí elektromotor, který může dodávat výkon zadním kolům v závislosti na zvoleném jízdním režimu a podmínkách.
Kombinovaný točivý moment spalovacího motoru a tří elektromotorů nabízí úrovně výkonu, které jsou jedinečné i na poměry supersportovních vozů. 725 Nm vyprodukuje spalovací motor a po 350 Nm každý z předních elektromotorů. Celkově pohonná jednotka poskytuje kombinovaný maximální výkon 1015 koní.
Dva elektromotory vpředu jsou olejem chlazené jednotky s výjimečným poměrem hmotnosti a výkonu: 18,5 kilogramu vážící motor má výkon 110 kW a točivý moment 350 Nm. Kromě dodávání výkonu předním kolům mají motory také funkci vektorování točivého momentu, která optimalizuje jízdní dynamiku a rekuperuje energii vyrobenou při brzdění. Při jízdě čistě na elektřinu je z Lamborghini předokolka.
Lamborghini LB744 je vybaveno lithium-iontovým akumulátorem s kapacitou 3,8 kWh, na kterou je možné ujet až 10 km. Vůz je vybaven integrovanou nabíječkou o výkonu 7 kW, kterou lze nabít baterie za pouhých 30 minut. Lze jej také dobít při rekuperačním brzdění z předních kol nebo přímo z motoru V12 za pouhých šest minut.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.