Není žádným tajemstvím, že 308 je nejdůležitějším modelem Peugeotu. Však je to auto roku, zároveň nejprodávanější model ve své třídě ve Francii a také jeden z nejprodávanějších aut v Evropě, zaslouženě? To se dozvíte v následujícím testu.
„Tohle má konkurovat Octavii?“, rýpnul si do mě kamarád. V tu chvíli jsem ho mohl ubít argumenty a fakty, jako je třeba ocenění auto roku 2014, které 308 získala, nebo velmi dobré prodejní úspěchy, či všemožná čísla, jako třeba délky rozvoru, nebo objemu zavazadlového prostoru, na místo toho jsem mu řekl, ať se do toho posadí a sám si auto „osahá“. Po chvíli se trochu zastyděl, že 308 nevěřil.
Design – kombi ještě svůdnější
Revolučnímu vzhledu nové 308 jsme se již několikrát věnovali. Přeci jen, už jsme měli několikrát možnost, jí testovat. Kombi je však trochu odlišné od hatchbacku, který se v redakci už několikrát ukázal.
Návrháři Peugeot vytvořili dynamické kombi s nízkým profilem. Nová 308 kombi působí nebývale dynamicky a ušlechtile. Navozuje dojem daleko většího auta a zejména zadní část se mi velmi zamlouvá. Nezapomnělo se na praktičnost a prostornost. Ale to už je téma další kapitoly.
Interiér – tady jsem doma
O tom, jak velkou změnou prošla nová 308 jsme napsali už mnoho, i tak si neodpustím poznámku, jak neskutečně rozdílný je interiér současné a předchozí generace 308. Jakoby nový Francouzský hatchback/kombi byl z jiného světa. Proměnil se k nepoznání a až na pár přešlapů je vskutku vynikající.
Kožená sportovní sedadla, jsou sice za příplatek, ale mají velké zásluhy za celkový dojem z kokpitu. V světle šedém odstínu, celý interiér prosvětlili. Nehledě na to, dobře vypadají, nabídnou komfort pro téměř všechny postavy a přitom vás v zatáčce podrží. Sedák je akorát dlouhý, bohužel jej nejde výškově nastavit, jen celé sedadlo. A abych nezapomněl, sedadla umí i masírovat, sice jen v bederních partií, ale i tak je to příjemné uvolnění na dlouhých cestách.
Prostoru je v příčném i podélném směru dostatek. Řidič má vše po ruce. Sdružené ovládání všeho potřebného přes dotykový displej je trochu méně šťastné řešení, bohužel i po týdnu testování jsem se musel podívat na displej kam klikám, místo toho, abych nahmatal tlačítko, stejně jako v jiných vozech.
Zpět k prostoru, tentokrát k tomu na zadních sedadlech. Tam se pohodlně usadí tři cestující, kteří si budou moci užívat tu velkorysost prostoru oblasti kolen. Pravda, v ramenou se tři dospělí budou trochu tísnit, ale pokud doprostřed usadíte teenagera, bude problém vyřešen.
Ten důvod, proč si zvolíte právě kombi a nikoliv hatchback se rozléhá až na samotné zádi vozu. Obrovský zavazadlový prostor s objemem 610 litrů se rovná takovému velikánu, jako je Octavia Combi. Po sklopení na českou „bohyni“ ztrácí „jen“ 80 litrů ( 1660 litrů 308 SW vs. 1740 Octavia Combi). Pokud bych se pustil do dalšího srovnávání, tak Peugeot 308 SW pokulhává za Octavií i v nabídce úložných prostor, popřípadě v možnostech upevnění či ukotvení zavazadel.
Jízda – neuvěřitelně úsporný
Rodinné kombi jak má být. To znamená úsporný, pohodlný a bezpečný. S motorem 1,6 e-HDI, je příjemné svezení. Nebudu vám nalhávat, že jde o pružný a výkonný agregát. To jistě ne. Zde hlavní roli hraje úspornost. Motor má tedy značně letargický projev, má menší chuť po otáčkách a někdy se až neochotně vytáčí. Na druhou stranu disponuje slušnou porcí kroutícího momentu a tak i dynamická jízda, pokud se budete trochu snažit, může být překvapivě rychlá.
Motor je spojen se šestistupňovým manuálem. Ten spřevodoval nějaký „Eko Inženýr“. Ve městě je složité najít optimální převodový stupeň. Při rychlosti 50 km/h na trojku točíte téměř 2000 ot./minutu a po zařazení čtyřky klesne ručička otáčkoměru až někam k 1150 otáčkám za minutu. Na druhou stranu při dálničním tempu je ve voze ticho a motor vůbec posádku neruší a přitom umí jet 130 km/h za 5,6 litru na sto kilometrů. Ve městě o půl víc a mimo něj se dostanete i na hodnoty, začínající čtyřkou. Kdo se trochu bude snažit, zvádne jezdit v kombinovaném režimu za 4,5 litru, kdo ne, vejde se do 5,5.
Podvozek je konejšivě pohodlný a zvládá filtrovat bez náznaku pochybnosti každou nástrahu českých silnic. Přední náprava MacPherson a zadní torzní příčka nabízejí při klidné jízdě vyvážené jízdní vlastnosti, pokud tempo přiostříte, začne se výrazně naklánět, nerovnosti jej v zatáčkách nepříjemně rozhodí a neustále vám bude vysílat signály, že tento styl jízdy nemá v popisu práce.
Závěr – proč ho chtít, proč ho nechtít?
Kdo hledá mimořádně úsporné a velké kombi, co ke všemu ještě dobře vypadá, neudělá při výběru 308 SW s 1,6 e-HDI chybu. Odmění se mu skvělou spotřebou, nabídkou prostoru téměř jako u Octavie a ještě k tomu bude na silnici originální. Pokud si nebude libovat v rychlé jízdě, bude pro něj řízení oddychové a pro celou posádku velmi komfortní.
Kdo chce kombi, které umí jet i svižněji a nebo chce ještě trochu preciznější provedení interiéru, nebo o krapet větší prostor. Může se podívat u konkurence. Na neštěstí pro Peugeot, nezřídka ho to vyjde levněji. Peugeot si prostě svůj kombík cení, ale to už by bylo jiné téma.
Celkové hodnocení: 89 %
První cena modelu: 412 000,- Kč
Cena testovaného modelu 687 200,- Kč
KLADY:
- atraktivní design
- velmi nízká spotřeba
- prostorný interiér
- jízdní komfort
ZÁPORY:
- letargický projev motoru
- „eko spřevodování“
- vysoká cena
Motorizace
vznětový čtyřválec
zdvihový objem: 1560 cm3
nejvyšší výkon: 115 koní při 3500 ot/min.
největší točivý moment: 270 N.m. při 1750 ot/min.
palivo: nafta
Výkon
nejvyšší rychlost: 194 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,1 sekundy
spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 4,2 l/ 3,3 l/ 3,7 l
objem palivové nádrže: 53 litrů
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.