Bridgestone přináší tipy pro jízdu v zimních podmínkách

ar5, 8. října 2014, 09:39 Google+

Bridgestone, největší výrobce gumárenských produktů na světě, se intenzivně věnuje podpoře bezpečnosti silničního provozu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

V rámci těchto aktivit před nadcházející zimou upozorňuje řidiče na skutečnost, že za nepříznivého zimního počasí dramaticky roste riziko vážných nehod. Vzhledem k tomu, že zima nás může v plné síle zaskočit již v podzimních měsících, přináší Bridgestone s předstihem důležité tipy pro bezpečnou jízdu v nejnáročnější části roku.

Řidiči by měli pamatovat na to, že druh používaných pneumatik určuje chování vozidla v náročných zimních podmínkách. Je to jediný bezpečnostní systém moderního automobilu, který má kontakt s vozovkou. Řízení vozidla v zimním počasí je mnohem snadnější, pokud máte sadu vhodných zimních pneumatik. Jejich přilnavost je již při teplotě 7 ºC mnohem lepší než u letních pneumatik.

V zimě by se řidiči neměli tolik spoléhat na své vlastní dovednosti a asistenční systémy. Musíme mít na paměti, že každý vůz má ve skutečnosti značnou hmotnost a brzdná dráha se na kluzkém povrchu prodlouží více než čtyřnásobně. Výsledky testů také potvrzují, že při teplotách kolem 0 °C zastaví vůz z rychlosti 100 km/h na mokrém povrchu až po více než 60 metrech. A to za předpokladu, že je vybaven zimními pneumatikami. Tato dráha bude dokonce více než dvojnásobná, pokud pojedete po sněhu na letních pneumatikách. Tento rozdíl je způsoben především rozdílnou konstrukcí dezénu a složením použité směsi. Zimní pneumatika je vyrobena z měkčí směsi, která si zachovává pružnost i v nízkých teplotách. Dalším faktorem je dezén přizpůsobený provozu v zimních podmínkách větším počtem hran a drážek, které zlepšují trakci na sněhu a zlepšují odvod vody ze stopy. 

Způsob brzdění je v zimních podmínkách životně důležitý. Vůz je řiditelný a ovladatelný pouze tehdy, pokud se kola otáčejí. Zablokovaná kola na kluzké vozovce mají ve většině případů za následek ztrátu kontroly nad vozem. Řidič musí brzdit opatrně a ve vozech bez ABS volit metodu pulzování, aby nedocházelo k blokování kol. Vysoká hustota hran na povrchu dezénu zimní pneumatiky pomáhá udržovat kontrolu nad vozem. Do drobných zářezů v dezénu pneumatiky se dostává sníh, který zlepšuje přenos sil, protože sníh přilne lépe ke sněhu než k pryžové směsi. Vůz na letních pneumatikách bez hran má na zasněžené silnici více než dvojnásobnou brzdnou dráhu.

To samé platí pro rozjezd a akceleraci na sněhu a ledu. Při rychlé akceleraci pneumatiky brzy ztratí trakci. Zvýšení otáček motoru nepomůže. I když spěcháte, měli byste se rozjíždět pozvolna, a případně i na druhý převodový stupeň, je-li to nutné. Tímto způsobem zachytí hrany, zářezy a bloky zimní pneumatiky do dezénu maximální možné množství sněhu a udrží potřebnou úroveň trakce.

Při průjezdu zatáčkou nebo vyhýbacím manévru je velmi důležité vyvarovat se prudkého brzdění a příliš velkého natočení volantu. Jinak byste ztratili kontrolu nad vozem. V extrémních podmínkách, je-li asfalt pokrytý ledem, může být nebezpečné dokonce i uvolnění pedálu plynu. Pokud začnou zadní (přetáčivost) nebo přední (nedotáčivost) kola klouzat po zasněžené silnici, měli byste opatrně uvést kola do přímého směru a zpomalit, jakmile dojde k obnovení trakce. Řídíte-li vůz s pohonem předních kol a vjedete do zatáčky s kluzkým povrchem příliš rychle, měli byste uvolnit pedál plynu, abyste zatížili přední kola. Při přetáčivém smyku musíte natočit volant opačným směrem a brzdit, až když vůz jede opět požadovaným směrem. 

Úspěch těchto zásahů závisí do značné míry na hloubce dezénu. Čím je hlubší, tím rychleji získáte zpět kontrolu nad vozem a zpomalíte. Bridgestone doporučuje jezdit na pneumatikách s hloubkou dezénu minimálně 4 mm. Pokud jste si zakoupili jen dvě nové zimní pneumatiky, umístěte je na zadní nápravu vozidla. Tím snížíte riziko nebezpečného smyku zadních kol, který se obtížněji předvídá a ovládá.

Vytisknout

Diskuze: Bridgestone přináší tipy pro jízdu v zimních podmínkách

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Lamborghini Urus - bude vypadat přímo takhle? - anotační foto

Lamborghini Urus - bude vypadat přímo takhle?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud