Tesla - roadster s elektrickým pohonem

Jan Fiala, 7. října 2007, 12:50 Google+

Většina elektromobilů je provozována takzvaně "pro přepravu z bodu A do bodu B", pokud se chce majitel chovat ekologicky a přitom nerad jezdí na kole nebo chodí pěšky. A proto i většina vyráběných elektromobilů nemá ambice nabídnout dynamické svezení a působivé jízdní výkony.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Roadster

Roadster | foto: Tesla Motors

Sdílejte článek

Společnost Tesla Motors se však rozhodla tato klišé porušit. na navrhnout elektromobil, jehož řízení si majitel skutečně užije.

Elektromobily jsou svým způsobem nezávislé. Nejen na zdrojích fosilních paliv, ale také na způsobu, jakým je vyráběna elektrická energie, která posléze slouží k pohonu vozu. Elektřinu lze vyrobit ze zemního plynu, uhlí, solární energie, větru, hydrogenerátorem, nebo třeba v jaderné elektrárně. Přitom nic z toho neovlivňuje design vozu. A podle předpokladů v budoucnu nahradí elektromobily dnešní vozy se spalovacím motorem.

Pokud jste dosud chtěli mít vůz s nízkou spotřebou, šlo obvykle o hybrid. Avšak takové vozy se jen málokdy mohly pochlubit hodnotou zrychlení z klidu na 100 km/h pod 10 sekund.
Na druhé straně, pokud jste chtěli mít auto se špičkovým zrychlením, jeho cena byla přes 5 milionů korun a spotřeba přitom dosahuje úrovně i 20 litrů na 100 kilometrů.

Spojením obou výše zmíněných požadavků je Tesla roadster, elektromobil se skvělými dynamickými parametry. Jako každý elektromobil má jednu zásadní výhodu - elektromopbily totiž nejsou tak mechanicky složité, jako klasické automobily se spalovacími motory. U těch je totiž kromě motoru nutno řešit i jeho chlazení, generování elektrické energie a další, přičemž zařízení, která se o to starají, zabírají místo a zvyšují hmotnost vozu.
Dalšími záležitostmi jsou pohyblivé části u vozidel se spalovacím motorem. U typického čtyřválcového motoru najdeme na sto pohyblivých součástek. V provnání s tím má motor elektromobilu Tesla Roadster jen jedinou pohyblivou součástku, kterou je rotor elektromotoru. Tím pádem je elektromobil lehčí a přitom je v něm méně součástek, které se časem opotřebují nebo se mohou pokazit.

Srovnání však nekončí jen u počtu pohyblivých součástek. Motor a převodovka automobilů se zážehovým motorem také vyžadují olej, chladivo, kabely, svíčky, lambda sondy, rozvodové řetězy nebo řemeny, chladič, ventilátor, vodní pumpu, katalyzátor - to vše jsou součástky, které vyžadují pravidelný servis a které u elektromotoru jednoduše nenajdete.

O pohon Tesla Roadster se starají jen čtyři základní systémy. Jde o systém uložení energie ESS, motor, převodovku a modul pro řízení distribuce energie.
Tesla Roadster disponuje pokročilým systémem baterií - jde o odlehčené, výkonné a recyklovatelné  baterie, které dodávají vozu dostatek energie pro zrychlení z klidu na 100 km/h za 4 sekundy a současně umožňují dojezd až 400 km na jedno nabití. Je těžké uvěřit, že vůz s akcelerací na úrovni Lamborgini má pod kapotou motor o objemu vodního melounu a hmotnosti 32 kilogramů.
Ale přesto je tomu tak - nejde totiž jen o velikost motoru, ale především o jeho účinnost, a tak hovoří jednoznačně ve prospěch elektromotorů. Spalovací motor většinu energie z paliva nevyužívá a ta se ztrácí v podobě odpadního tepla. U nejlepších spalovacích motorů je totiž účinnost kolem 35 procent, kdežto elektromotor u Tesly Roadster dosahuje účinnosti 85 až 95 percent.

Jednoduchá převodovka Tesly Roadster kombinuje úspornost manuálních převodovek s pohodlím a snadností používání automatických převodovek. Pro pohon vpřed jsou k dispozici dva převodové stupně, přičemž ve většině situací lze použít libovolný z nich. A samozřejmě, pokud zařadíte nesprávný stupeň, vůz na rozdíl od spalovacího motoru takzvaně "nechcípne". Ve voze také není žádná spojka, jednoduše zvolíte požadovaný stupeň a elektronický řídící modul zařídí přeřazení podobně, jako u automatické převodovky. Motor pod kapotou Tesla Roadster má výkon přes 200 kW a je řízen systémem distribuce energie, který nastavuje správné napětí, kontroluje teplotu, nebo ovlivňuje tok energie s ohledem na sešlápnutí plynového pedálu a stavu nabití baterií.

Zdroj: Tesla Motors

Vytisknout

Diskuze: Tesla - roadster s elektrickým pohonem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Picanto

Zvěř versus řidiči

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud