Design
Má smysl vůbec popisovat vzhled něčeho, co vypadá jako by přiletělo z daleké galaxie? Futuristicky tvarované přední světlomety, maska chladiče, na bocích unikátní vzduchové kapsle Airbump, to a mnohem víc dělá z Cactusu originál, který asi ani nikdo nikdy nenapodobí. Výrobce se nebál vypustit do světa něco, co bude buď naprosto nesnášeno, nebo naopak milováno. A přesně tyto dvě reakce se na mne v průběhu testovacího týdne valili ze všech stran.
I kdyby se vám náhodou Citroën C4 Cactus nelíbil, nic to nemění na tom, že koncem minulého roku musel výrobce o 20% navýšit jeho výrobu. To jasně vypovídá o tom, že potencionální kupci chtějí něco výjimečného, čímž Cactus vlastně je. Zpět ale k převratnému systému Airbump.
Jedná se o kapsle, které jsou schované pod vnější vrstvou vyrobenou z termoplastického polyuretanu. Ochranné plasty jsou instalovány na dveřích a také na náraznících a mezi zadními světly. Samozřejmě mě zajímalo, jak je tento prvek důmyslný a tak jsem jej otestoval typickým způsobem. Airbump dokáže přesně vykrýt nejen ránu od dveří vedle stojícího vozu, ale i ťukanec od nákupního košíku.
Interiér a výbava
Ačkoliv z venku je Cactus hodně povedený, tak v kabině je to o něco horší. Samotné ztvárnění kabiny je samozřejmě taktéž jako z vesmíru, vše je zde designově minimalistické, funkční a hlavně - digitální. Samotná sedadla však připomínají typický gauč u vás doma v obýváku, a to i jejich měkkostí. Dalším možným negativem pro méně zkušené řidiče je to, že na palubní desce nenajdete ani za příplatek otáčkoměr. Naproti tomu Citroen představil v Cactusu další převratné řešení, kterým je airbag spolujezdce ve stropu. Ten ustoupil objemné schránce, kam se toho vejde celkem hodně.
Naopak za hodně luxusní prvek považuji centrální dotykový 7” displej, kterým ovládáte všechny hlavní palubní funkce. Dokonce se nebráním srovnání displeje se středovým displejem, který najdeme v nových Mercedesech, až tak dobře v Cactusu vypadá. Jelikož jsem testoval moderní a style vozítko, nechyběla například madla dveří ve stylu rukojeti kufru nebo atypický volant, který u žádného jiného modelu Citroen nenajdeme.
Trochu mě však zarazila tvrdost téměř všech plastů v kabině. I když patří Cactus k „levnější“ produkci značky, testovaná verze s daným motorem stála skoro půl milionu korun a k takové cenovce se opravdu tvrdé plasty ve dveřích nehodí. Jejich provedení je navíc náchylné na škrábance a tak je potřeba se o ně pravidelně starat kvalitní autokosmetikou.
Motor a jízda
Pod kapotou testovaného modelu pracoval naftový čtyřválec s objemem 1.6-litru BlueHDI s výkonem 100 koní a točivým momentem 254 Nm. Motor byl spojen s manuální pětistupňovou převodovkou, která sice není úplně přesná, ale po krátké chvíli se na ní dá zvyknout. Co znamená zkratka BlueHDI asi nemusím představovat, tento motor patří v několika výkonových variantách k tomu nejlepšímu, co si můžete u koncernu PSA zvolit.
Lehký Cactus s provozní hmotností 1160 kg je s tímto motorem doslova jako raketa. Dynamika auta je velmi slušná a to se přitom spotřeba pohybuje na číslech, o kterých si konkurence leckdy může nechat leda zdát. Možná je to způsobeno i tím, že Cactus je o 200 kg lehčí než sesterský model C4, ale i tak, na konci testovacího týdne mi vyrazil dech právě výslednou spotřebou.
I když jsem se snažil sebevíc, nikdy sem průměrnou spotřebu nedostal nad 8 litrů. Rychlejší dálniční přesuny ve dvou lidech, časté ranní zácpy, okresní projíždky, nic z toho nedovedlo rapidně zvýšit spotřebu jako takovou. Naopak, kdo se snaží, jezdí plynule, pomaleji a nikam nespěchá, na toho čeká královská hodnota 4,4 litru na 100 km, přesně tolik jsem totiž dosáhl v druhé půlce testovacího procesu.
Kůží potažený volant se drží příjemně, ale bohužel, od posilovače řízení nečekejte žádnou velkou zpětnou vazbu. Řízení je vhodné spíše pro ženy, které ocení jednoduché zatáčení, volantem se dá otočit skoro jedním prstem, což se jen tak nevidí. Bohužel negativním dopadem je to, že jsem necítil absolutně nic z toho, co se děje pod předními koly a na dálnici je potřeba s volantem pracovat s větším citem.
I v minulém testu benzínové verze jsem potvrdil, že podvozek Cactusu je příjemně měkký, komfortní a i větší výmoly mu nedělají problém. Auto se však v zatáčkách logicky víc naklání, takže nabízí typickou francouzskou houpavost. I přes větší náklony karoserie se Cactus drží a v nejhorším případě vše zachraňuje systém ESP.
Resumé
Lehčí a extravagantnější podoba klasického Citroenu C4 je ukázkou toho, že v dnešní době dovedou výrobci navrhnout moderní a přitom nestárnoucí vůz. Cactus je ideální ukázkou odvázanosti, kterou musí mít jeho majitel v krvi. V kombinaci s úsporným motorem BlueHDI se navíc nemusíte bát ani delších dálničních cest, protože jeho sedačky jsou měkké, motor úsporný a snad je horší odhlučnění kabiny a nebo chybějící šestý převodový stupeň jsou negativa.
Celkové hodnocení: 85%
Základní cena testované verze: 466 900 Kč
Cena testované verze vč. příplatků: 495 500 Kč
KLADY
- extra design
- nízká spotřeba
- jízdní dovednosti a podvozek
- nízká hmotnost
ZÁPORY
- nepřesné řazení
- chybějící otáčkoměr
Motorizace |
vznětový přeplňovaný čtyřválec |
objem: 1560 cm3 |
nejvyšší výkon: 100 koní při 3750 ot/min |
největší točivý moment: 254 Nm při 1750 otáček |
palivo: nafta |
Výkon |
nejvyšší maximální rychlost: 184 km/h |
zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,7 s |
spotřeba dle výrobce (město/mimo/kombinovaná): 3,8 l / 3,2 l /3,4 l |
objem palivové nádrže: 45 litrů |