Reklamy na nová auta jsou často zavádějící. Uvádějí cenu „již od“ v kombinaci s fotkou modelu v jedné z vyšších výbavových linií, případně s velkým množstvím příplatkových prvků. Co se ale za cenou „již od“ skrývá? Rozhodli jsme se to, textem i obrazově, zjistit u neprémiových hatchbacků segmentu C. Jedinou podmínkou byla přítomnost pětidveřové karosérie.
Citroën C4 1.2 PureTech Live Edition – 334 900 korun (s bonusem)
Jeden z nejstarších zástupců tohoto výběru přichází již v základu příkladně vybaven. Stupeň Live Edition obsahuje šest airbagů, Isofix pro zadní sedadla, tempomat s omezovačem rychlosti, asistent rozjezdu do kopce, dálkové centrální zamykání, elektricky stavitelná a vyhřívaná zrcátka, elektrická přední okna, manuální klimatizaci, rádio s CD, MP3 a šesti reproduktory, multifunkční volant, mlhovky, LED denní svícení nebo 16palcová ocelová kola s okrasnými kryty.
Pod kapotou C4 najdeme zážehový tříválec PureTech o výkonu 81 kW (110 k) s točivým momentem 205 Nm. Přední kola roztáčí pětistupňová manuální převodovka, s níž vůz akceleruje z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy a má maximální rychlost 184 km/h. Průměrná spotřeba je 4,8 l/100 km. Na délku má hatchback 4329 milimetrů, mezi nápravami je potom 2608 milimetrů. Kufr disponuje objemem 380 až 1183 litrů.
Fiat Tipo 1.4 – 299 900 korun (s bonusem)
Aktuální italská novinka má pro základní výbavu prosté pojmenování Tipo. V jejím rámci dostanete šest airbagů, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektrická přední okna, manuální klimatizaci, rádio se čtyřmi reproduktory, USB a AUX, 3,5palcový TFT displej mezi budíky, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče nebo 15palcová kola s okrasnými kryty.
V útrobách elegantního modelu pracuje čtyřválcová čtrnáctistovka o výkonu 70 kW (95 k) s točivým momentem 127 Nm. Podobně jako u Citroënu pohání přední kola pětistupňová manuální převodovka, udělující Tipu akceleraci z 0 na 100 km/h za 12,1 sekundy a maximální rychlost 185 km/h. Průměrná spotřeba je 5,7 l/100 km. Co se rozměrů týká, narostla italská karosérie na 4368 milimetrů do délky a na 2638 milimetrů mezi nápravami. Kufr v základu pojme 440 litrů.
Ford Focus 1.6 Ti-VCT Trend – 319 990 korun (s bonusem)
Německý matador se již na konci letošního roku dočká generační výměny, která ale pomohla cenám aktuálního provedení. „Již od“ 319 990 korun je dostupná výbava Trend, obsahující šest airbagů, Isofix, asistent rozjezdu do kopce, funkci MyKey, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrická přední okna, manuální klimatizaci, rádio s CD, USB a šesti reproduktory, palubní počítač, kožený multifunkční volant, ve čtyřech směrech stavitelné sedadlo řidiče nebo 16palcová ocelová kola s okrasnými kryty.
Na rozdíl od některých konkurentů má Focus pod kapotou poctivou zážehovou šestnáctistovku Duratec o výkonu 77 kW (105 k) s točivým momentem 150 Nm a manuální pětistupňovou převodovkou. Zrychlení takového vozu na 100 km/h je otázkou 12,3 sekundy, maximální rychlost je 180 km/h. Kombinovaná spotřeba 5,9 l/100 km pak patří k průměru. Na délku má Focus 4360 milimetrů, mezi nápravami je 2648 milimetrů a kufr má objem 363 až 1262 litrů.
Honda Civic 1.4 i-VTEC S – 359 900 korun (s bonusem)
Jelikož úplně nový Civic zatím nemá kompletní ceník se soupisem výbavy, vzali jsme do tohoto porovnání ještě dosluhující model. Ten v základní výbavě S nabízí šest airbagů, asistent rozjezdu do kopce, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrická okna vpředu i vzadu, palubní počítač, LED denní svícení a 15palcová litá kola.
Pod kapotou je čtrnáctistovka i-VTEC o výkonu 73,5 kW (100 k) s točivým momentem 127 Nm a trochu překvapivě i šestistupňovou manuální převodovkou. Ta dovoluje zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,0 sekundy a maximální rychlost 187 km/h, průměrná spotřeba je 5,4 l/100 km. S délkou 4370 milimetrů a rozvorem 2595 milimetrů má Honda uvnitř kufr o objemu 477 až 1378 litrů.
Kia Cee’d 1.4 CVVT Comfort – 299 980 korun (s bonusem)
Jediný jihokorejský zástupce v tomto článku (nový Hyundai i30 ještě nemá kompletní ceník) se v základní výbavě pyšní šesti airbagy, úchyty Isofix pro zadní krajní sedadla, centrálním zamykáním s dálkovým ovládáním, elektricky ovládanými a vyhřívanými zrcátky, elektrickými předními okny, manuální klimatizací, rádiem s CD, MP3 a šesti reproduktory, multifunkčním volantem, mlhovkami nebo 15palcovými ocelovými koly s okrasnými kryty.
Vpředu pracuje osvědčená zážehová čtrnáctistovka o výkonu 73,5 kW (100 k) s točivým momentem 134 Nm. Pětistupňový manuál uděluje Kie zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,7 sekundy a maximální rychlost 183 km/h. Průměrná spotřeba 4310 milimetrů dlouhého vozu s rozvorem 2650 milimetrů je 6,0 l/100 km. Zavazadlový prostor pojme 380 až 1318 litrů.
Mazda3 1.5 Skyactiv-G Emotion – 383 900 korun
Nedávno lehce omlazený Japonec je na první pohled drahý, cena je ale bez bonusů. V základní výbavě Emotion pak má šest airbagů, Isofix pro zadní sedadla, asistent rozjezdu do kopce, centrál s dálkovým ovládáním, elektrická a vyhřívaná zrcátka, elektrická přední i zadní okna, manuální klimatizaci, rádio s USB a čtyřmi reproduktory, multifunkční volant, systém G-Vectoring nebo 16palcová ocelová kola s okrasnými kryty.
Stejně jako všechny Mazdy sází trojka na povedené motory Skayctiv, zde s objemem 1.5 litru, výkonem 74 kW (101 k) a točivým momentem 150 Nm. Šestistupňová manuální převodovka přináší akceleraci za 10,8 sekundy, maximální rychlost 182 km/h a spotřebu 5,1 l/100 km. Na délku má Japonec 4465 milimetrů, mezi nápravami je 2700 milimetrů a kufr má 364 litrů.
Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 Inform – 343 750 korun (s bonusem)
Opravdový veterán dnešního přehledu, jehož osud je již zpečetěn. I vzhledem k tomu se dá čekat, že by ceny mohly jít ještě o něco dolů. Základní výbava ale zůstane stejná, když obsahuje sedm airbagů, kontrolu trakce, Isofix na zadních sedadlech, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky stavitelná černá zrcátka, elektrické ovládání předních i zadních oken, manuální klimatizaci, rádio s CD, MP3 a čtyřmi reproduktory, USB port, výškově stavitelné sedadlo řidiče nebo 16palcová ocelová kola s ozdobnými kryty.
Zážehová šestnáctistovka MIVEC o výkonu 86 kW (117 k) s točivým momentem 154 Nm v kombinaci s manuální pětistupňovou převodovkou pohání přední kola. Hatchback zrychlí na 100 km/h za 11,1 sekundy, dosáhne 188 km/h a spotřebuje 5,7 l/100 km. Na délku potom má 4640 milimetrů, mezi nápravami je 2635 milimetrů a zavazadelník disponuje 288 až 1349 litry.
Nissan Pulsar 1.2 DIG-T Visia – 358 900 korun (s bonusem)
Zástupce Nissanu je možná trochu zapomenutý, což je určitě škoda. Tím spíš, že jeho výbava Visia je docela bohatá a obsahuje šest airbagů, Isofix, tempomat, elektricky ovládaná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken, manuální klimatizaci, rádio s CD, MP3, USB, iPod a čtyřmi reproduktory, pětipalcový palubní počítač, multifunkční volant nebo 16palcová ocelová kola s okrasnými kryty.
Přeplňovaná čtyřválcová dvanáctistovka má 85 kW (116 k) a 190 Nm v kombinaci se šestistupňovým manuálem. S délkou 4387 milimetrů a rozvorem 2700 milimetrů zrychluje Nissan z 0 na 100 km/h za 10,7 sekundy a má maximální rychlost 190 km/h. Spotřeba je 5,0 l/100 km, kufr má objem 385 litrů.
Opel Astra 1.4 Selection – 299 900 korun (s bonusem)
Nová Astra svou základní cenovkou, podmíněnou ale mimo jiné značkovým financováním, leckoho překvapí. Základní výbava Selection obsahuje šest airbagů, Isofix na zadních sedadlech, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky stavitelná a vyhřívaná zrcátka, elektrické ovládání předních oken, manuální klimatizaci, rádio s USB a čtyřmi reproduktory, LED denní svícení, nebo 15palcová ocelová kola s okrasnými kryty.
Základní čtrnáctistovka má 70 kW (95 k) a 130 Nm, stačících v kombinaci s pětistupňovým manuálem na akceleraci z 0 na 100 km/h za 13,4 sekundy a maximální rychlost 185 km/h. Průměrná spotřeba 4370 milimetrů dlouhé Astry s rozvorem 2662 milimetrů je 5,4 l/100 km. Zavazadlový prostor je velký, když má 370 až 1210 litrů.
Peugeot 308 1.2 PureTech Access – 340 000 korun
Povedený Peugeot 308 nabízí v základní výbavě šest airbagů, Isofix pro zadní sedadla, tempomat s omezovačem rychlosti, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky stavitelná a vyhřívaná zrcátka, elektrická přední okna, manuální klimatizaci, rádio s CD, MP3 a čtyřmi reproduktory, LED denní svícení, zadní LED světla nebo 15palcová ocelová kola s okrasnými kryty.
Stejně jako u C4 pracuje v útrobách zážehový tříválec PureTech, avšak o výkonu 60 kW (82 k) s točivým momentem 118 Nm. Přední kola roztáčí pětistupňová manuální převodovka, s níž vůz akceleruje z 0 na 100 km/h za 13,3 sekundy a má maximální rychlost 172 km/h. Průměrná spotřeba je 5,0 l/100 km. Na délku má hatchback 4253 milimetrů, mezi nápravami je 2620 milimetrů. Kufr disponuje objemem 420 až 1228 litrů.
Renault Mégane 1.6 SCe Life – 339 900 korun
Atraktivní nováček je dostupný v několika různých variantách, nabídka „již od“ 339 900 korun v základu obsahuje šest airbagů, asistent rozjezdu do kopce, tempomat s omezovačem rychlosti, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky stavitelná a vyhřívaná zrcátka, manuální klimatizaci, elektrická přední okna, rádio s 4,2palcovým displejem, MP3, USB, Bluetooth a čtyřmi reproduktory, multifunkční volant, v šesti směrech stavitelné sedadlo řidiče, LED denní svícení nebo 16palcová ocelová kola s okrasnými kryty.
Jediný atmosférický motor v nabídce, šestnáctistovka SCe, má 84 kW (115 k) a 156 Nm, zkombinované s manuálním pětikvaltem. Zrychlení na 100 km/h zabere 11,5 sekundy, maximální rychlost je 187 km/h a spotřeba 6,3 l/100 km. Na délku má Francouz 4359 milimetrů, mezi nápravami čeká 2669 milimetrů a kufr se chlubí objemem 384 až 1247 litrů.
Seat Leon 1.2 TSI Reference – 339 900 korun (s bonusem)
Temperamentní španělský hatchback prošel spolu s Golfem nedávno omlazovací kúrou. Po ní obsahuje základná výbava Reference sedm airbagů, multikolizní brzdu, úchyty Isofix, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, elektrická přední okna, manuální klimatizaci, rádio s pětipalcovým monochromatickým dotykovým displejem, USB a čtyřmi reproduktory, multifunkční volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče nebo 15palcová ocelová kola s okrasnými kryty.
Ačkoliv má Leon v nabídce také přeplňovaný tříválec, vstupním motorem je čtyřválcová dvanáctistovka TSI o výkonu 63 kW (86 k) s točivým momentem 160 Nm. Jak je vidět, turbo Seatu hodně pomáhá. Zrychlení za klidu na stovku zabere 11,9 sekundy, maximálně je pak hatchback schopen jet 178 km/h. Průměrná spotřeba s pětistupňovým manuálem je dle tabulek 5,1 l/100 km. Na délku má vůz 4282 milimetrů, mezi nápravami je 2636 milimetrů a v kufru najdeme 380 litrů.
Škoda Rapid Spaceback 1.2 TSI Fresh – 307 900 korun (s bonusem)
Ptáte se, proč tu není Octavia? Za prvé je to liftback a za druhé je mnohem větší než ostatní modely. Proto volba Rapidu Spaceback. Jeho základní výbavou je normálně linie Active, o 2000 korun výhodněji lze ale s financováním koupit akční model Fresh. Ten obsahuje šest airbagů, Isofix, elektricky stavitelná a vyhřívaná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrická přední i zadní okna, manuální klimatizaci, rádio Swing s pětipalcovou obrazovkou, Apple konektivitou a čtyřmi reproduktory, palubní počítač Maxi DOT, kožený multifunkční volant, výškově stavitelná přední sedadla s vyhříváním, mlhovky, LED denní svícení nebo 15palcová litá kola.
Podobně jako Leon má i Rapid pod kapotou 1.2 TSI, avšak naladěnou na 66 kW (90 k) a 160 Nm. S pětistupňovou manuální převodovkou zrychluje hatchback na 100 km/h za 11,2 sekundy, dosáhne maximálně 184 km/h a spotřebuje 4,7 l/100 km. Na délku má karosérie 4304 milimetrů, mezi nápravami najdeme 2602 milimetrů a kufr disponuje objemem 415 až 1380 litrů.
Toyota Auris 1.33 Dual VVT-i Active Sprint – 380 900 korun
Japonský zástupce sice patří k těm dražším v tomto přehledu, jeho výbava ale cenu naprosto hravě vyvažuje. Již v základu má totiž akční model sedm airbagů, přednárazový systém, čtení dopravních značek, upozornění na vybočení z jízdního pruhu, světelný senzor, automatická světla, Isofix, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, elektrická okna vpředu i vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, automatickou klimatizaci, infotainment Toyota Touch 2 se sedmipalcovou obrazovkou, rádiem, CD přehrávačem, šesti reproduktory a couvací kamerou, palubní počítač s 4,2palcovou obrazovkou, multifunkční kožený volant, mlhovky, LED denní svícení nebo 16palcová ocelová kola s okrasnými kryty.
Pod kapotou najdeme čtyřválec 1.33 s dvojitým časováním ventilů o výkonu 73 kW (99 k) s točivým momentem 128 Nm. Šestistupňová manuální převodovka uděluje vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,6 sekundy a maximální rychlost 175 km/h. Spotřeba je 5,5 l/100 km. Z délky 4330 milimetrů plných 2600 milimetrů zabírá rozvor náprav, v kufru je 360 litrů prostoru.
Volkswagen Golf 1.0 TSI Trendline – 411 900 korun
Teprve před pár dny se v českém konfigurátoru objevila omlazená podoba Volkswagenu Golf, která v základu vozí sedm airbagů, Isofix pro zadní krajní sedadla, sledování únavy řidiče, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, rádio Composition Colour se 6,5palcovým displejem, SD kartou a čtyřmi reproduktory, kožený volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče, LED denní svícení, zadní LED světla, elektronickou uzávěrku XDS nebo 15palcová ocelová kola s okrasnými kryty.
Pod kapotou najdeme litrový tříválec TSI o výkonu 81 kW (110 k) s točivým momentem 200 Nm v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou. S zrychlením z 0 na 100 km/h za 9,9 sekundy i maximální rychlostí 199 km/h je Golf nejrychlejším vozem přehledu. Spotřeba 4,8 l/100 km také patří k lepším. Na délku má německý bestseller 4258 milimetrů, mezi nápravami pak skrývá 2620 milimetrů. Kufr pojme 380 až 1270 litrů zavazadel.
Závěr
Hodně čísel, výbavových prvků a cen, které se mohou s příchodem jiných akčních nabídek zase o trochu změnit. To vše obsahuje tento článek a kdekdo by si mohl říct, že je vlastně nerelevantní. Nakládá totiž s různými bonusy, výhodným financováním a podobně. Jenomže právě to je podstatou ceny „již od“. Přesně takovou cenu vám totiž řekne reklamní slogan automobilky. Myslíte, že by se Fiat chlubil cenou skoro 330 tisíc, Opel skoro 380 tisíc nebo Mitsubishi téměř 390 tisíc? Nebo že by Toyota raději propagovala hůře vybavený Auris, který je navíc o pár tisícovek dražší než akční model Sprint? To asi těžko, a právě proto s nimi nakládá i tento článek. A pokud vám přijde nerelevantní, vezměte jej alespoň jako zajímavou sondu do nitra českého automobilového trhu, kde se mohou na hranici téměř pár desítek tisíc korun rozehrávat zajímavé souboje o to, kdo nabídne nejlepší výbavu a kdo nejsilnější motor.
Pokud hledáte sprintera, musíte jít k Volkswagenu, jeho litrové TSI je pružné, rychlé a papírově velice úsporné. Touhu po jízdních vlastnostech naopak dokonale uspokojí Mazda3, sice hůře vybavená, ale nejlépe jezdící. Na osvědčenou techniku lákají odcházející Ford Focus a Citroën C4, naopak líbivým designem chtějí zaujmou novinky – Fiat Tipo, Opel Astra a Renault Mégane. Trochu stranou zájmu stojí Nissan Pulsar, přehlížet ho by ale nebylo určitě moudré, i on má co nabídnout. Hledáte-li nejlépe vybavené auto, skončíte zákonitě u Toyoty, která za necelých 400 tisíc nabídne, jako jediná tady, kompletní bezpečnostní i multimediální výbavu. Na cenu „pod tři sta“ lákají Fiat, Kia a Opel. Jenomže marná sláva, kdo bude hledat nejlepší poměr ceny, výbavy a užitné hodnoty, stejně skončí u Rapidu Spaceback Fresh. Může to znít jako klišé, ale za 308 tisíc korun (samozřejmě se značkovým financováním) dostanete všechny potřebné prvky, auto navíc vyjede na litých kolech i s diodami denního svícení, takže bude i nějak vypadat. A v této konkurenci (jinak by to asi určitě dopadlo jinak) je tuzemský zástupce zkrátka tím nejvýhodnějším.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?