Rozčilují vás dopravní zácpy cestou do práce? Zuříte, když stojíte na dálnici D1 a moderátor v rádiu právě oznamuje, že kolona dosahuje délky několika kilometrů? Po dnešku už možná nebudete. V některých zemích jsou totiž zácpy tak masivní, že si je u nás vůbec nedokážeme představit.
Určit největší dopravní zácpu v historii není tak snadné, jak se zdá. Je nejen otázkou, jestli se posuzuje délka kolony nebo čas v ní strávený, ale také velikost silnice. Například v Číně se nedávno utvořila kolona dlouhá 4 kilometry, na čemž by nebylo nic špatného, kdyby se nestala na padesátiproudové silnici.
Pokud bychom tuto kolonu převedli na dvouproudovou dálnici, délka by dosahovala zhruba jednoho sta kilometrů. A to už je pořádná zácpa. Přesto není tou nejhorší, na jakou lidé mohli narazit.
Podle zahraničních médií je vůbec tou nejhorší dopravní zácpou v historii kolona, která se utvořila na Čínské národní dálnici 110 14. srpna v roce 2010. Ačkoliv se na dálnici stále pracuje a každý rok je rozšiřována a prodlužována, před sedmi lety na ní byl provoz o 60 procent vyšší, než na jaký byla projektována.
O pět dní dříve, 9. srpna, se ale stalo něco,co dokáže zavařit řidičům v každé zemi na světě. Dálnice se začala rekonstruovat a její kapacita byla snížena o 50 procent. I tak přeplněnou dálnici ucpaly těžké nákladní vozy a začaly se tvořit kolony.
Ty se neustále protahovaly a dosahovaly stále větších a závratnějších rozměrů. Podle konečných čísel byla velikost zácpy delší než 100 kilometrů. A řidiči v ní neměli kam odbočit.
Jak už je asi většině čtenářů jasné, nešlo o kolonu, která by se rozhýbala během několika hodin. Tisíce řidičů byly uvězněny v autě po dobu 12 dní. Hlady ale rozhodně netrpěli. Vynalézaví Číňané z okolních měst a vesnic okamžitě vyrazili na dálnici a v provizorních pojízdných prodejnách nabízeli uvězněným řidičům jídlo, pití, noviny, cigarety a další zboží.
A samozřejmě toho náležitě využili. Téměř každý prodejce si totiž na své zboží napařil pořádnou přirážku. Láhev vody jste tak mohli zakoupit za cenu 15x vyšší než v obchodě. Přesto se řidičům vyplatilo zůstat v autě, kolona se totiž hýbala. Zhruba rychlostí 1 kilometr za den.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.