Největší dopravní zácpa na světě? D1 se s tímhle nedá srovnat

Kolona na padesátiproudové čínské dálnici
Kolona na padesátiproudové čínské dálnici, foto: youtube.com
AutoRoad.cz 13. prosince 2017 10:17 | akt. 13. prosince 2017 17:05
Sdílej:

Rozčilují vás dopravní zácpy cestou do práce? Zuříte, když stojíte na dálnici D1 a moderátor v rádiu právě oznamuje, že kolona dosahuje délky několika kilometrů? Po dnešku už možná nebudete. V některých zemích jsou totiž zácpy tak masivní, že si je u nás vůbec nedokážeme představit.

Určit největší dopravní zácpu v historii není tak snadné, jak se zdá. Je nejen otázkou, jestli se posuzuje délka kolony nebo čas v ní strávený, ale také velikost silnice. Například v Číně se nedávno utvořila kolona dlouhá 4 kilometry, na čemž by nebylo nic špatného, kdyby se nestala na padesátiproudové silnici.

Pokud bychom tuto kolonu převedli na dvouproudovou dálnici, délka by dosahovala zhruba jednoho sta kilometrů. A to už je pořádná zácpa. Přesto není tou nejhorší, na jakou lidé mohli narazit.

Podle zahraničních médií je vůbec tou nejhorší dopravní zácpou v historii kolona, která se utvořila na Čínské národní dálnici 110 14. srpna v roce 2010. Ačkoliv se na dálnici stále pracuje a každý rok je rozšiřována a prodlužována, před sedmi lety na ní byl provoz o 60 procent vyšší, než na jaký byla projektována.

O pět dní dříve, 9. srpna, se ale stalo něco,co dokáže zavařit řidičům v každé zemi na světě. Dálnice se začala rekonstruovat a její kapacita byla snížena o 50 procent. I tak přeplněnou dálnici ucpaly těžké nákladní vozy a začaly se tvořit kolony.

Ty se neustále protahovaly a dosahovaly stále větších a závratnějších rozměrů. Podle konečných čísel byla velikost zácpy delší než 100 kilometrů. A řidiči v ní neměli kam odbočit. 

Jak už je asi většině čtenářů jasné, nešlo o kolonu, která by se rozhýbala během několika hodin. Tisíce řidičů byly uvězněny v autě po dobu 12 dní. Hlady ale rozhodně netrpěli. Vynalézaví Číňané z okolních měst a vesnic okamžitě vyrazili na dálnici a v provizorních pojízdných prodejnách nabízeli uvězněným řidičům jídlo, pití, noviny, cigarety a další zboží. 

A samozřejmě toho náležitě využili. Téměř každý prodejce si totiž na své zboží napařil pořádnou přirážku. Láhev vody jste tak mohli zakoupit za cenu 15x vyšší než v obchodě. Přesto se řidičům vyplatilo zůstat v autě, kolona se totiž hýbala. Zhruba rychlostí 1 kilometr za den.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.