Největší dopravní zácpa na světě? D1 se s tímhle nedá srovnat

Kolona na padesátiproudové čínské dálnici
Kolona na padesátiproudové čínské dálnici, foto: youtube.com
AutoRoad.cz 13. prosince 2017 10:17 | akt. 13. prosince 2017 17:05
Sdílej:

Rozčilují vás dopravní zácpy cestou do práce? Zuříte, když stojíte na dálnici D1 a moderátor v rádiu právě oznamuje, že kolona dosahuje délky několika kilometrů? Po dnešku už možná nebudete. V některých zemích jsou totiž zácpy tak masivní, že si je u nás vůbec nedokážeme představit.

Určit největší dopravní zácpu v historii není tak snadné, jak se zdá. Je nejen otázkou, jestli se posuzuje délka kolony nebo čas v ní strávený, ale také velikost silnice. Například v Číně se nedávno utvořila kolona dlouhá 4 kilometry, na čemž by nebylo nic špatného, kdyby se nestala na padesátiproudové silnici.

Pokud bychom tuto kolonu převedli na dvouproudovou dálnici, délka by dosahovala zhruba jednoho sta kilometrů. A to už je pořádná zácpa. Přesto není tou nejhorší, na jakou lidé mohli narazit.

Podle zahraničních médií je vůbec tou nejhorší dopravní zácpou v historii kolona, která se utvořila na Čínské národní dálnici 110 14. srpna v roce 2010. Ačkoliv se na dálnici stále pracuje a každý rok je rozšiřována a prodlužována, před sedmi lety na ní byl provoz o 60 procent vyšší, než na jaký byla projektována.

O pět dní dříve, 9. srpna, se ale stalo něco,co dokáže zavařit řidičům v každé zemi na světě. Dálnice se začala rekonstruovat a její kapacita byla snížena o 50 procent. I tak přeplněnou dálnici ucpaly těžké nákladní vozy a začaly se tvořit kolony.

Ty se neustále protahovaly a dosahovaly stále větších a závratnějších rozměrů. Podle konečných čísel byla velikost zácpy delší než 100 kilometrů. A řidiči v ní neměli kam odbočit. 

Jak už je asi většině čtenářů jasné, nešlo o kolonu, která by se rozhýbala během několika hodin. Tisíce řidičů byly uvězněny v autě po dobu 12 dní. Hlady ale rozhodně netrpěli. Vynalézaví Číňané z okolních měst a vesnic okamžitě vyrazili na dálnici a v provizorních pojízdných prodejnách nabízeli uvězněným řidičům jídlo, pití, noviny, cigarety a další zboží. 

A samozřejmě toho náležitě využili. Téměř každý prodejce si totiž na své zboží napařil pořádnou přirážku. Láhev vody jste tak mohli zakoupit za cenu 15x vyšší než v obchodě. Přesto se řidičům vyplatilo zůstat v autě, kolona se totiž hýbala. Zhruba rychlostí 1 kilometr za den.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.