Světová premiéra designové studie ‘Škoda VisionC’ v Ženevě

ar5, 4. března 2014, 07:50 Google+

Pro značku Škoda začala letošní účast na autosalonu v Ženevě velkolepě. Během slavnostního večera koncernu Volkswagen, v předvečer zahájení autosalonu, automobilka ve světové premiéře představila výjimečný designový koncept ‘Škoda VisionC’.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Přitažlivé pětidveřové kupé je předzvěstí dalšího evolučního kroku v designu značky Škoda a současně představuje šíři možností nových koncepcí designu karoserií. ‘Škoda VisionC’ zaujme výraznými, dynamickými tvary, nejmodernější technikou, nízkou hladinou emisí, sníženou hmotností a optimalizovanou aerodynamikou. 

Značka Škoda je na vzestupu,“ říká předseda představenstva společnosti Škoda Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Počátkem a designovým milníkem naší modelové ofenzívy se stala přesně před třemi lety studie ‘Škoda VisionD’. S novou studií ‘ŠkodaVisionC’ nyní dynamický vývoj designu a vozů značky Škoda z minulých let pokračuje do další etapy. Význam designu neustále narůstá, což dokládá emocionální síla našich vozů i značky ŠKODA. Studie ‘Škoda VisionC’ je ukázkou odborné kompetence našich lidí a podtrhuje dynamiku a hodnotnost této automobilky s bohatou tradicí. Díky vozům splňujícím neustále rostoucí nároky jejich uživatelů chceme v příštích letech pokračovat v růstu a posilovat naši pozici mezinárodního výrobce automobilů,“ dodává Prof. Dr. Vahland. 

Maximum elegance, dynamiky a stylu 

VisionC’ je pětidveřové kupé s výrazným stylem a dynamickou elegancí. Její tvary rozvíjejí nepřehlédnutelným způsobem nový designový jazyk značky, představený před třemi lety. Šéfdesignérovi značky Škoda Jozefu Kabaňovi a jeho týmu, se podařilo vytvořit překvapivě jemnou kombinaci konkávních a konvexních ploch dělených ostrými linkami. Čisté linie tak ladně obklopují vyvážené proporce vozu. Precizně tvarované plochy a jasně zřetelné hrany vytvářejí nezaměnitelnou hru světla a stínů. Charakteristické je podle Jozefa Kabaně také to, že „se vůz obejde bez jakýchkoli ozdob a příkras“. 

Sebevědomá příď  

Přední část studie je sebevědomá a dynamická zároveň. Široká maska chladiče a výrazné světlomety ve tvaru protažených trojúhelníků dodávají vozu svébytnou tvář. Ostře řezané světlomety připomínají český broušený křišťál a spolu s trojúhelníkovými mlhovkami vozu propůjčují osobitý charakter. 

Maska chladiče je plošší a širší než u současných modelů. Charakteristickým prvkem zůstávají vertikální lamely, které jsou v tomto případě doplněny ručně broušenými křišťálovými prvky s decentním podsvícením. Ve spodní části nárazníku podtrhuje dynamiku vozu velký otvor pro vstup vzduchu, táhnoucí se přes celou šířku vozu. 

Kapota je protažena hodně dopředu a vpravo a vlevo je zvýrazněna podélnými prolisy táhnoucími se v lehkém oblouku od A sloupku až nad masku chladiče. „Tím vytváříme emoce, formu a pohyb,“ říká Jozef Kabaň. Takto nově stylizované kapotě dominuje logo ŠKODA umístěné na zaobleném výběžku kapoty, zasahujícím do masky chladiče. 

Dynamická a elegantní silueta kupé s výraznou linií Tornádo 

Z bočního pohledu je ‘Škoda VisionC’ vyvážená a dynamická. „Design má být atraktivní, nepotřebujeme zbytečné prolisy a hrany,“ říká Kabaň. Výrazná linie Tornádo, mírně skloněné čelní okno a elegantní převisy podtrhují dynamiku, která z vozu přímo vyzařuje. V přední části linie Tornádo je jemně skryto napojení kapoty na blatníky, vzadu plynule přechází z boků do hrany pátých dveří. Ryzí estetický zážitek představuje silueta evokující rychlost, linie střechy zvolna klesající až k odtrhové hraně a rozšiřující se C sloupek. Výjimečný dojem z karoserie kupé završují bezrámová okna, která jsou jejím charakteristickým prvkem. 

Jak už je pro vozy značky Škoda typické, linie bočních oken směrem vzad lehce stoupá a zakončuje okno zadních dveří efektním obloukem. Tento prvek designu značky Škoda, designéry označovaný jako ‚ploutev‘, vstoupil do portfolia modelů s novou generací vozu Octavia a u studie ‘Škoda VisionC’ je jasným identifikačním znakem. 

Pomyslnou třešničkou na dortu jsou „neviditelné“ kliky. Designeři je zapustili do dveří přímo pod linii Tornádo tak, aby nerušily čisté tvary karoserie. Pro otevření dveří stačí podržet u kliky ruku, klika se automaticky vysune, a pak je možno dveře otevřít.  

Zadní část boční siluety vozu navrhli designeři tak, aby vyjadřovala mimořádné napětí 

díky výrazným širokým blatníkům. Zadní sdružené svítilny zasahují daleko do boků vozu,  a stejně jako dlouhý rozvor tak umocňují dynamický vzhled studie. ‘Škoda VisionC’ se představuje na velkých 19" kolech z lehké slitiny. Překvapivá a vzrušující záď 

Záď studie je mistrovským dílem, které nejlépe vystihují slova překvapivý a vzrušující. Brilantní grafikou jednotlivých prvků se chlubí zadní svítilny. Typicky pro vozy Škoda mají tvar písmene C, které je však uprostřed horizontálně rozděleno do dvou částí. Horní část je umístěna v zadních svítilnách na pátých dveřích, zatímco spodní část písmene C tvoří odrazky, tzv. kočičí oči, umístěné v nárazníku. 

Nekonvenčním tvarem překvapí vertikální zakončení pátých dveří s ostrým zlomem výrazně zasahujícím do celé zádi. Toto zakončení se pozitivně projevuje na hodnotě součinitele odporu vzduchu cx. Trojúhelníkové prolisy na pátých dveřích, které designéři nazývají „kubistickými trojúhelníkovými prvky“, jednoznačně identifikují studii ‘Škoda VisionC’ jako člena rodiny modelů ŠKODA. 

Maximální důraz na funkčnost a ekologii 

Vedle propracovaného designu vysílá ‘Škoda VisionC’ jasný signál i z pohledu funkčnosti a ekologie. Studie efektním způsobem představuje invenční schopnosti inženýrů značky Škoda, když spojuje design, techniku, prostornost, funkčnost a emocionální tvary karoserie kupé v dokonale harmonický celek. 

Škoda VisionC’ nabízí dostatek místa pro čtyři osoby a jejich zavazadla. Typické pro vozy Škoda jsou rozměrné páté dveře a velký objem zavazadlového prostoru. Moderní technika MQB, ekologický pohon blízký sériovému stavu, nízká hmotnost a optimalizovaná aerodynamika představují velký potenciál pro individuální mobilitu, výbornou ekologickou bilanci a vynikající poměr ceny a nabízené hodnoty. 

Škoda VisionC’ se může pochlubit vynikajícími hodnotami emisí díky inovativnímu pohonu na zemní plyn, nízké hmotnosti a vynikající aerodynamice. Pod kapotou pracuje přeplňovaný motor 1,4 TSI/81 kW využívající nejmodernější techniky pro provoz na zemní plyn nebo benzín. S tímto motorem dosahuje vůz maximální rychlosti 214 km/h. 

Při provozu na zemní plyn spotřebuje vůz pouze 3,4 kg, resp. 5,1 m3zemního plynu na 100 kilometrů, což odpovídá emisím CO2 ve výši pouhých 91 g na kilometr. Tato hodnota je nižší, než vyžaduje často diskutovaný limit předepisovaný Evropskou unií od roku 2020. Škoda VisionC’ je tak reálným příkladem, že těchto ambiciózních hodnot emisí CO2 mohou dosáhnout i atraktivní vozy střední třídy s konvenčním pohonem. 

Mimořádný důraz kladli vývojáři značky Škoda na optimální aerodynamiku a nízkou hmotnost. Díky dokonalé souhře designu a technických vylepšení má součinitel odporu vzduchu cx hodnotu pouze 0,26. Za účelem snížení hmotnosti byl pro konstrukci plynových nádrží použit laminát vyztužený uhlíkovými vlákny (CFK) a mimořádně lehká, za tepla tvářená ocel. Důležité povrchové díly, jako blatníky, kapota motoru nebo boční dveře jsou z hliníku. 

Neobvykle elegantní a komfortní interiér 

Škoda VisionC’ nabízí pohled do budoucnosti interiérů vozů Škoda. Interiér byl navržen v dokonalé harmonii s exteriérem a potvrzuje celkový dojem štíhlého, dynamického a elegantního vozu. Stejně jako pro exteriér, tak i pro interiér je charakteristická souhra konvexních a konkávních ploch, precizně navržené linie a vybrané moderní materiály. 

Uvnitř se pohodlně usadí čtyři osoby na čtyřech samostatných sedadlech. Nabídka prostoru je i navzdory profilu kupé velkorysá. Horizontální tvarování přístrojové desky zdůrazňuje optickou šířku interiéru. Všechny přístroje a ovládací prvky jsou rozmístěny v souladu s nejpřísnějšími ergonomickými požadavky. Pozornost upoutá také systém nfotainmentu se zobrazením relevantních informací na displejích pro řidiče i ostatní cestující. 

Před řidičem se nachází volně programovatelný přístrojový štít s velkým displejem s 3D grafikou. Ve středu přístrojové desky upoutá pozornost multimédiální systém s dotykovým displejem, který ve spodní části jemně vystupuje z přístrojové desky a působí, jakoby byl zavěšen v prostoru. Boky displeje odkazují na tradiční české broušené sklo a jsou navíc zvýrazněny decentním podsvícením. Tento prvek je použit i na všech ostatních displejích v interiéru. Pod displejem jsou na středové konzole umístěny ovladače klimatizace zakomponované do dekorační plochy z jednoho dílu skla.  

Mimořádně elegantní je přechod mezi přístrojovou deskou a dveřmi. Oba prvky opticky spojuje průběžná světelná linka, která současně zdůrazňuje šířku interiéru. Na dveřích obíhá tato linka kolem celé loketní opěry a končí v přitahovači bezpečnostních pásů. Zajímavým designovým prvkem jsou podsvícené dekorační díly z broušeného skla zakončené tradičně tvarovanou klikou dveří. Ve všech dveřích jsou odkládací prostory pro 1l láhve, takže zkrátka nepřicházejí ani funkční prvky.

Velký důraz je kladen na komfort cestujících na zadních sedadlech. Každý z nich má před sebou výsuvný displej pro přehrávání multimédií. V opěradlech jsou integrovány individuálně nastavitelné výdechy ventilace. V zadní části přední loketní opěry je umístěn displej zobrazující základní informace o provozu vozidla. Zadní hlavové opěrky jsou integrované do opěradel, aby nebránily výhledu řidiče směrem vzad. V případě potřeby je lze jednoduše vyklopit. Po stranách obou zadních dveří se nachází čtecí lampičky. 

Přesvědčivou nabídkou prostoru se vyznačuje také velký zavazadlový prostor studie

Škoda VisionC’. Široké páté dveře se vyklápí vysoko vzhůru, což zjednodušuje manipulaci s nákladem. Zavazadlový prostor navíc nabízí řadu „Simply Clever“ řešení, jako např. háčky na bočních stěnách nebo pásy integrované do podlahy pro zafixování zavazadel. Na bocích jsou umístěny uzavíratelné schránky na drobnosti. 


Vytisknout

Diskuze: Světová premiéra designové studie ‘Škoda VisionC’ v Ženevě

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

TEST: Subaru Forester 2.0i-L Executive - Všestranný společník - anotační foto

TEST: Subaru Forester 2.0i-L Executive - Všestranný společník

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud