Nový čtyřkový Superb byl představen letos na jaře, kdy jsme ho vyzkoušeli a to se základním dieselem 2,0 TDI o výkonu 110 kW, který pohání přední nápravu. Automat DSG je zde již standardem. Dnes se ovšem zaměříme na silnější verzi tohoto motoru o výkonu 142 kW, který nabízí pohon všech kol. Je však o 130 tisíc dražší – vyplatí se připlatit si za tuto motorizaci nebo stačí základní motor?
Úvod a ceny
Nový Superb je nabízen ve dvou variantách – liftback a kombík. Co se výbav týče, tak tu jsou aktuálně také dvě – Selection a Laurin & Klement. Čeho je na výběr nejvíc, jsou motory. Základ tvoří mild-hybridní benzínová patnáctistovka 1,5 TSI m-HEV 110 kW a to výhradně s automatem DSG, manuál už v novém Superbu nenajdete. Druhou benzínovou možností je dvoulitr 2,0 TSI s výkonem 195 kW a pohonem 4x4. Naftový motor 2,0 TDI tu je jeden, ovšem ve dvou variantách – základní 110 kW s pohonem přední nápravy a poté dnes testovaná silnější verze s pohonem všech kol a výkonem 142 kW. Poslední možností je plug-in hybridní verze, která nabízí benzínový motor, elektromotor a celkový systémový výkon 150 kW.
Základní cenovka Superbu činí 935 000 Kč (Selection 1,5 TSI, liftback). My však v testu máme kombík v nejvyšší výbavě Laurin & Klement, který má pod kapotou nejsilnější diesel, jehož cena startuje na 1 365 000 Kč.
Exteriér
Design byl navržen s ohledem na atraktivitu a aerodynamiku, což se povedlo. Součinitel odporu vzduchu Cx činí jen 0,25, což je úžasná hodnota. Předchůdce měl odpor Cx 0,305. Často to tak bývá, že nízký aerodynamický odpor si příliš nerozumí s líbivými tvary, ovšem zde tomu tak rozhodně není. Přední části dominují ostře řezané LED světlomety a široká maska s chromovými segmenty. V zadní části jsou výrazně menší světla, než u trojkové generace, což z fotek působí lehce disproporčně, ale naživo je to podstatně lepší a z odstupem času se mi zadní část vlastně líbí. Celkově je vzhled exteriéru bez výraznějších emocí a „výstřelků“, díky čemuž bude pomalu stárnout a vydrží vypadat moderně dalších 10 let, stejně jako předchůdce, jehož výroba započala v roce 2015.
Rozměry: 4902/1849/1521/2837 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1748 kg
Interiér
Uvnitř se inovovalo nejvíce. Je zde kompletně přepracovaná celá koncepce palubní desky. Interiér působí proti předchůdci výrazně moderněji a celkově se dá říci, že vypadá na první pohled skvěle. Má to však i nějaká ta „ale“, ke kterým se později dostanu. Teď je však potřeba vyzdvihnout naprosto fantastická sedadla, která jdou popsat pořádnou porcí přídavných jmen – ergonomická, kožená, elektricky ovládaná, vyhřívaná, klimatizovaná, masážní a mimořádně pohodlná. Potěší také možnost prodloužit si sedák a ta masáž? Ta by se dala srovnat s tou, kterou najdeme v německých prémiovkách. Pochvalu si zaslouží i hlavové opěrky, které jsou hezky měkké a je možné je nastavovat ve dvou směrech. Pozice za volantem je tedy perfektní a k dokonalosti mi chybí asi jen trochu výraznější boční vedení a loketní opěrka, která již není polohovatelná.
Ovládání a intuitivnost? Na poměry dnešních aut velmi dobré, ovšem v porovnání s předchozím Superbem je to jednoznačně krok zpět. Volič převodovky se přesunul pod volant, což mi vadí – musím se k němu zbytečně natahovat, kruhový pohyb není zrovna intuitivní a celkově působí lacině. Stačilo by malý volič na středové konzoli, jako to má čtyřková Octavia, díky čemuž by byla zachovaná vzdušnost, ale i funkčnost.
Infotainment zaslouží v zásadě pochvalu – obrazovka má ideální velikost, vynikající rozlišení a rychlou odezvu. Během testování systém ani jednou nezamrzl. Rozvržení jednotlivých položek může působit méně přehledně, ale je to pravděpodobně jen otázka zvyku. Bezdrátové zrcadlení telefonu (CarPlay) je naštěstí už standardem.
Tři kruhové ovladače pod dotykovou obrazovkou jsou dobrým kompromisem pro moderní vzhled, ale jejich ovládání je trochu komplikované. Budu se opakovat, ale Superb třetí generace to měl řešeno jednodušším způsobem – samostatné kolečko pro hlasitost, tlačítko na volbu jízdních režimů, samostatný volič teploty a několik tlačítek pro ovládání proudění vzduchu. Možná to nevypadalo tak moderně, ale ovládání bylo jednodušší.
Zpracování a materiály na první pohled vypadají jako pokrok, ale při bližším zkoumání je vidět určitý krok zpět. Starší model měl měkčené plasty pod okny vpředu i vzadu, stejně jako v oblasti, kde si řidič opírá pravé koleno o středový tunel. Tyto části byly u třetí generace Superbu příjemně měkké, což bohužel u nového modelu chybí. Na druhou stranu nový dřevěný dekor je výrazně hezčí a prošívaná imitace kůže na palubní desce vypadá skvěle. Dalším plusem je, že nic nevrže a oceňuji také velké množství USB portů.
Prostornost vozu je na výborné úrovni. Vpředu je dostatek místa ve všech směrech a nechybí ani několik praktických odkládacích přihrádek. Vzadu je stále velkorysý prostor pro nohy. Velký kufr s kapacitou 690 litrů, který se po sklopení zadních sedadel rozšiřuje na 1920 litrů, je skvělou zprávou pro velké rodiny. S panoramatickou střechou si zde dokážu představit i pohodlný nocleh.
Jízda
Podvozek je výrazně vyspělejší a propracovanější. Platforma MQB, známá svým boucháním při přejezdu nerovností, zde tento efekt stále vykazuje, ale v menší míře než u předchozího modelu. Nové adaptivní tlumiče byly navrženy pro zlepšení komfortu a stability v zatáčkách, což se jednoznačně podařilo. Nechybí ani možnost nastavení jízdního režimu s až 15 úrovněmi tuhosti podvozku. Osobně preferuji komfortnější nastavení, ale občas využívám tužší sportovní řízení a při klidné jízdě volím režim Eco, který umožňuje plynulé "plachtění." Celkově je jízdní komfort velmi dobrý.
Posledně testovaný Superb jsem kritizoval za příplatkové 19 palcové disky, které zde nejsou, což je skvělá zpráva. Devatenáctky jsou sice jsou krásné, ale připlácet za to, abych měl horší komfort a snáz odřená kola, to mi nedává smysl. Tyto 18 palcové disky jsou v ideálním balancu mezi komfortem a líbivým vzhledem.
Je třeba vyzdvihnout aerodynamiku vozu a dvojitá okna, která zajišťují mimořádné odhlučnění. Ve městě to sice není tak patrné, ale na dálnici vám při 130 km/h bude připadat, jako byste jeli jen „stovkou“. To může být na okreskách trochu nebezpečné, protože snadno jedete rychleji, než si uvědomujete. Při rychlejší jízdě se tlumiče ve sportovním režimu ztuhnou, ale stále poskytují poměrně komfortní jízdu. Svižná jízda tedy není problém, ale když začnete tlačit na pilu více, je cítit, že v sedačkách nemáte dostatečnou oporu, vůz působí těžce a v zatáčkách se nedotáčivě hrne ven. Verze s pohonem předních kol je o 72 kg lehčí, díky čemuž nepatrně ochotněji zatáčí.
Motor
Pod kapotou se nachází osvědčený dvoulitrový diesel 2,0 TDI 142 kW, kde se zapracovalo na jeho úspornosti. Z toho důvodu nabídne o 5 kW nižší výkon, než měl předchůdce. Potěší svým kultivovaným projevem a dobrým odhlučněním. Převodovka DSG prošla optimalizací a měla by nabídnout ještě plynulejší jízdu včetně plavných rozjezdů. Oproti slabší verzi je zde znát lepší dynamika a pružnost. Akcelerace na stovku zabere 7,6 vteřin, což je o 1,7 vteřin lepší, než u 110 kW silné verze. 9,3 vteřin, což je jen o desetinu pomalejší. Maximální rychlost je lepší jen nepatrně a to o 8 km/h. Nejsilnější diesel se tedy rozjede až na 230 km/h.
Co se spotřeby týče, tak je to pochopitelně kvůli pohonu všech kol a nepatrně vyšší hmotnosti o něco horší, než u slabší verze. Zjednodušeně řečeno se dá říci, že rozdíl udělá cca 0,5 litru na 100 km. Při klidné jízdě jsme naměřily tyto hodnoty:
Město: 6 – 7 litrů
Kombinovaná: 6 l
Dálničních 130 km/h: 5,9 l
Okresky: 5 – 5,4 l
Závěr
Nový Superb Combi to nemá lehké. Jeho předchůdce se stal mimořádně populárním vozem, takže je laťka vysoko. Třetí generace je ve většině ohledů o trochu horší, ale stále jsou tu nějaké oblasti, kde nováčka předčí – intuitivnost ovládání, kvalita některých materiálů a cenovka. Čtvrtá generace ovšem boduje modernějším designem exteriéru a interiéru, vyspělejším podvozkem, lepším odhlučněním, komfortnějšími sedadly s masáží a také větší praktičností.
Pojďme ovšem k otázce z úvodu – vyplatí se připlatit si 130 tisíc za silnější diesel s pohonem 4x4 a o půl litru vyšší spotřebou? V případě, že několikrát v zimě potkáte sníh nebo máte zkrátka vyšší nároky na dynamiku, tak rozhodně ano. Rozdíl ve zrychlení a pružnosti je znát. Pokud jste ovšem spíše klidný řidič, který potká sníh dvakrát ročně a záleží mu spíš na co nejnižší spotřebě, sáhněte po slabší 110 kW verzi. Obojí má nějaké plusy i minusy, takže je to plichta. Pokud by byl příplatek za silnější verzi s pohonem všech kol poloviční, odvezl by si v tomto souboji výhru. Škoda Superb IV 2,0 TDI 142 kW 4x4 L&K si odváží - 8,5/10 bodů.
Plusy
Moderní a nadčasový design
Na první pohled krásný interiér
Fantastická sedadla
Masážní funkce
Pozice za volantem
Jízdní vlastnosti
Prostornost
Odkládací prostory
Infotainment
Bohatá výbava
Fantastická LED Matrix světla
18 Palcové disky poskytují ideální komfort
Minusy
Volič automatické převodovky
Místy lacinější materiály uvnitř (pod bočními okny, tvrdý středový tunel)
Proti předchozí generaci složitější ovládání
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.