Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz
Lukáš Suchý 15. června 2025 17:59 | akt. 14. června 2025 17:59
Sdílej:

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Úvod a ceny

Land Cruiser je celosvětová ikona, která se vyrábí už od roku 1951. Za tu dobu se jich prodalo přes 11 milionů kusů. Nejnovější generace je opět vybavená žebřinovým rámem a tuhou zadní nápravou, díky čemuž je tak robustní a ochotný zvládat bez problému tvrdé zacházení v terénu. Novinkou je odpojitelný přední stabilizátor – to oceníte především v terénu, kdy se vám zvedne jedno přední kolo – díky této funkci má přední kolo šanci klesnout na zem a získat tak trakci. Nechybí ani redukce a uzávěrka zadního + mezinápravového diferenciálu.

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Na výběr jsou dvě verze – základní Invincible, kterou bez příplatků pořídíte za 1 990 000 Kč a námi testovaná Executive, která stojí od 2 190 000 Kč. Co se motoru týče, tak ten je v nabídce jen jeden a sice 2,8 litrový naftový čtyřválec o výkonu 150 kW. Naše výbava Executive nabízí proti základnímu stupni například 20 palcová kola, kožené čalounění, digitální zpětné zrcátko, head-up displej, vyhřívaní + ventilování předních i zadní sedadel, prémiový audiosystém JBL a odpojitelný přední stabilizátor.

toyota land cruiser
toyota land cruiser, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Exteriér

Design Land Cruiseru zaujme na první pohled. Proti předchůdci je podstatně hranatější a působí drsnějším dojmem. Přední obdélníkové LED světlomety, tenká maska chladiče, veliká hranatá zrcátka a mohutné blatníky dodávají robustnost, která přesně vystihuje, o jaký typ vozu se jedná. V zadní části si můžeme všimnout největší změny v podobě pátých dveří, které si již neotevírají do strany, ale nahoru, což je podstatně praktičtější. Novinkou je také možnost otevření pouze okna. Další novinkou je rezerva umístěná zespodu.

Rozměry: 4925/1980/1935/2850 mm (délka, šířka, výška, rozvor)

Hmotnost: 2550 kg

Světlá výška: 215 mm

Brodivost: 700 mm

Nájezdové úhly: 31° / 22° / 25° (přední, zadní, přechodový)

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Interiér

Vůz je dost vysoký, takže hned při prvním usednutí oceňuji nástupní prahy a madlo na A sloupku. Sedadla nabízí vynikající komfort a skvělou vychytávkou je již zmíněné odvětrávání. Nechybí ani elektrické ovládání volantu. Ocenit je potřeba velice dobrý výhled a velice příjemné materiály všude kolem. Výtku však mám paradoxně k prostornosti – jsou zde mohutné dveřní výplně, do kterých se nevejde 1,5 litrová PET lahev a středový tunel je dost široký, takže je zde lehce omezený prostor pro nohy do šířky. V tak velkém voze je to poměrně překvapující.

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Co se týče samotného ovládání, tak je to v některých ohledech fantastické a v některých hrozné. Například ovládání klimatizace je skvělé a velice intuitivní, to stejné platí i o volbě jízdních režimů či aktivace uzávěrek / redukce a dalších terénních vychytávek. Infotainment nabízí tak akorát velikou obrazovku, má fajn rozlišení a je celkem rychlý. Zatím to vypadá dobře, tak v čem je problém? Ve vypínání bezpečnostních asistentů – osobně nesnáším hlídání v pruzích a pípání při překročení povolené rychlosti (nefunguje spolehlivě, rozpoznávání dopravních značek se velice často plete). Abyste vypnuli tyto dva „pomocníky“ musíte 17x kliknout na volantu – asistenty se vypínají v palubním počítači, který je však žalostně pomalý a celý tento akt je opravdu otravný. Při každém startování to musíte vypínat znovu a znovu.

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

V druhé řadě jsou sedadla vůči podlaze celkem nízko, takže mi nohy trochu trčí nahoru, ale prostoru je zde jak před koleny, tak nad hlavou dostatek i pro vyšší jedince. Příjemné je, že je zde samostatná zóna klimatizace, dvojice USB-C konektorů, 12 V zásuvka a odvětrávání i vyhřívání sedadel.

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Zavazadlový prostor je velice prostorný a po sklopení zadních sedadel si zde můžete vyrobit pojízdnou ložnici. Objem zavazadelníku činí 742 litrů, po skopení zadních sedadel pak 1292 litrů. Můžete si připlatit i 7 místné provedení.

toyota land cruiser
toyota land cruiser, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Jízda

Při běžné jízdě po městě a okolí je znát, že podvozek není primárně koncipován pro takto nenáročné podmínky. Jízdní komfort rozhodně není špatný, ale například propadlé kanály či ostré příčné nerovnosti nezvládá tak dobře a otřes se díky rámové konstrukci a tuhé zadní nápravě nese celým vozem. Nedoprovází ho však žádné bouchání, jen se celé auto trochu ostřese. Odhlučnění motoru by mohlo být o chlup lepší – do kabiny poměrně proniká hrubý chod dieselového čtyřválce.

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Situace se však mění v moment, kdy vjedete na polní cestu, do lesa nebo kamkoliv, kde jsou větší a houpavější nerovnosti. Tam je Land Cruiser doma a jakoby vás přímo vybízel k tomu, abyste jeli rychleji a rychleji. Při rychlostech kolem 20 – 30 km/h to není žádná hitparáda, ale stačí na polní cestě přidat a Land Cruiser vám začne vzhledem k povrchu připadat jako Rolls Royce. Podvozek se krásně pohupuje, řízení je lehké s dlouhým převodem, ale „nekope“ do rukou a perfektně se sem hodí. Hledáte-li luxusní SUV do Pařížské, na Land Cruiser zapomeňte. Pokud ovšem sháníte auto, které je v terénu jako doma, nestojí vzhledem ke schopnostem a velikosti majlant, vydrží drsné zacházení, ale zároveň není otravné při každodenním cestování po městě, Land Cruiser bude to pravé.

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

V rámci testování jsme rovněž vyzkoušeli křížení náprav a pár technických pasáží, kde se jede na redukovaný převod velmi pomalu. Land Cruiser to zvládl bez jediného zaváhání a ve většině případů nebylo ani nutné aktivovat uzávěrky diferenciálů či odpojení předního stabilizátoru. Prudké výjezdy, křížení náprav či brodění? Žádný problém! Je vidět, že limity auta jsou mnohem dál, než ty mé. Jízdu v těchto podmínkách rovněž usnadní kamerový systém či „terénní tempomat“, který v podstatě udělá půl práce za vás.

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Motor

Pod kapotou pracuje 2,8 litrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 150 kW. Točivý moment činí rovných 500 Nm. Na kouli utáhne brzděný přívěs o hmotnosti 3500 kg. Akcelerace na stovku zabere dlouhých 12,7 vteřin. Zvláštní je, že předchozí generace to zvládla se stejným motorem pod 10 sekund. Maximální rychlost činí 170 km/h.

Jeho kultivovanost není nic moc – působí hrubě a celkově poměrně lenivě. Šestiválec by zde byl naprosto ideální, jenže ten by vypouštěl ještě více emisí, za které Toyota bohužel musí platit. Konkrétně za každý gram přes limit platí automobilka 95 eur a to na každém registrovaném autě. Limit je pod 100 gramy CO2, ale Land Cruiser vypouští 276 gramů. Štěstí však je, že Toyota má spousty dalších hybridních modelů, kterých je proti počtu Land Cruiserů opravdu velké množství, takže když se to zprůměruje, není to tak hrozné, ale je to zkrátka důvod, proč tu není důstojnější motor. Vůz je vybaven 8 stupňovým měničovým automatem, který řadí hezky a rozvážně, ale občas při dojíždění na semafor těsně před zastavením lehce cukne, jinak ovšem bez výhrad.

Co se spotřeby týče, tak asi čekáte, že to není žádná sláva. Okresku z pražských Letňan do Mělníka zvládne hravě pod 7 litrů, ale situace je horší na dálnici či ve městě, kde počítejte s 9 – 12 litry / 100 km.

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Konkurence

Mercedes-Benz G ani Jeep Wrangler jsme bohužel netestovali, takže nemůžeme porovnat, ale jeho hlavního dalšího úhlavního nepřítele v podobě Land Roveru Defender jsme vyzkoušeli už dvakrát a není to snadný boj. Defender boduje širší paletou motorizací (základ je šestiválec s výrazně lepší dynamikou, než má Toyota), luxusnějším interiérem, komfortnějším podvozkem a lepší průjezdností v terénu. To vše při srovnatelné ceně, jenže ono to není tak jednoduché. Defender a ostatní Land Rovery mají totiž dost špatnou pověst z pohledu spolehlivosti a odolnosti. Kdyby byl Defender stejně spolehlivý, jako Land Cruiser, tak bych neváhal a šel určitě do něj, jenže ono to tak není.

Finální volba je tedy dost individuální – pokud bych chtěl primárně spolehlivost a používat auto v náročných podmínkách, bral bych Land Cruiser. Pokud bych ovšem auto příliš netrápil, jezdil spíše po silnici, byl ochoten podstoupit nějaké to riziko se spolehlivostí a měl peníze / čas na případné opravy, šel bych do Defenderu.

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Závěr

Toyota Land Cruiser je v nové generaci stále tím poctivým autem, které vám vydrží věčně. Proti předchůdci má sice horší dynamiku a vyšší cenovku, ale nabídne drsnější design, kvalitnější interiér, modernější infotainment, bohatší výbavu a projede víc v terénu. Mezi hlavní dvě nevýhody řadím utrápeně působící čtyřválcový motor a zdlouhavé vypínání asistentů. Velikou pochvalu si zaslouží podvozek, který sice na silnici nijak zvlášť nevyniká, ale jakmile jedete mimo silnici a šlápnete na plyn, je to balada. Člověk za volantem cítí svobodu a nezastavitelnost. Právě díky tomu jsem si ho oblíbil a mít ho v garáži, vůbec bych se nezlobil. Toyota Land Cruiser Executive si odváží 9/10 bodů.

Toyota Land Cruiser
Toyota Land Cruiser, foto: Lukáš Suchý, AutoRoad.cz

Plusy

Design a image

Kvalitní interiér

Snadné ovládání (klima, infotaintment atd.)

Skvělá sedadla

Terénní schopnosti

Bohatá výbava

Spolehlivost a odolnost

Veliký kufr a snazší otevírání

Vynikající podvozek mimo silnici

Minusy

Horší kultivovanost a odhlučnění motoru

Slabá dynamika

Složité vypínání asistentů

Do dveří se nevejde 1,5 l PET lahev

Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?