Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Úvod a ceny
Land Cruiser je celosvětová ikona, která se vyrábí už od roku 1951. Za tu dobu se jich prodalo přes 11 milionů kusů. Nejnovější generace je opět vybavená žebřinovým rámem a tuhou zadní nápravou, díky čemuž je tak robustní a ochotný zvládat bez problému tvrdé zacházení v terénu. Novinkou je odpojitelný přední stabilizátor – to oceníte především v terénu, kdy se vám zvedne jedno přední kolo – díky této funkci má přední kolo šanci klesnout na zem a zlepšit získat tak trakci. Nechybí ani redukce a uzávěrka zadního + mezinápravového diferenciálu.
Na výběr jsou dvě verze – základní Invincible, kterou bez příplatků pořídíte za 1 990 000 Kč a námi testovaná Executive, která stojí od 2 190 000 Kč. Co se motoru týče, tak ten je v nabídce jen jeden a sice 2,8 litrový naftový čtyřválec o výkonu 150 kW. Naše výbava Executive nabízí proti základnímu stupni například 20 palcová kola, kožené čalounění, digitální zpětné zrcátko, head-up displej, vyhřívaní + ventilování předních i zadní sedadel, prémiový audiosystém JBL a odpojitelný přední stabilizátor.
Exteriér
Design Land Cruiseru zaujme na první pohled. Proti předchůdci je podstatně hranatější a působí drsnějším dojmem. Přední obdélníkové LED světlomety, tenká maska chladiče, veliká hranatá zrcátka a mohutné blatníky dodávají robustnost, která přesně vystihuje, o jaký typ vozu se jedná. V zadní části si můžeme všimnout největší změny v podobě pátých dveří, které si již neotevírají do strany, ale nahoru, což je podstatně praktičtější. Novinkou je také možnost otevření pouze okna. Další novinkou je rezerva umístěná zespodu.
Rozměry: 4925/1980/1935/2850 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 2550 kg
Světlá výška: 215 mm
Brodivost: 700 mm
Nájezdové úhly: 31° / 22° / 25° (přední, zadní, přechodový)
Interiér
Vůz je dost vysoký, takže hned při prvním usednutí oceňuji nástupní prahy a madlo na A sloupku. Sedadla nabízí vynikající komfort a skvělou vychytávkou je již zmíněné odvětrávání. Nechybí ani elektrické ovládání volantu. Ocenit je potřeba velice dobrý výhled a velice příjemné materiály všude kolem. Výtku však mám paradoxně k prostornosti – jsou zde mohutné dveřní výplně, do kterých se nevejde 1,5 litrová PET lahev a středový je dost široký tunel, takže je zde lehce omezený prostor pro nohy do šířky. V tak velkém voze je to poměrně překvapující.
Co se týče samotného ovládání, tak je to v některých ohledech fantastické a v některých hrozné. Například ovládání klimatizace je skvělé a velice intuitivní, to stejné platí i o volbě jízdních režimů či aktivace uzávěrek / redukce a dalších terénních vychytávek. Infotainment nabízí tak akorát velikou obrazovku, má fajn rozlišení a je celkem rychlý. Zatím to vypadá dobře, tak v čem je problém? Ve vypínání bezpečnostních asistentů – osobně nesnáším hlídání v pruzích a pípání při překročení povolené rychlosti (nefunguje spolehlivě, rozpoznávání dopravních značek se velice často plete). Abyste vypnuli tyto dva „pomocníky“ musíte 17x kliknout na volantu – asistenty se vypínají v palubním počítači, který je však žalostně pomalý a celý tento akt je opravdu otravný. Při každém startování to musíte vypínat znovu a znovu.
V druhé řadě jsou sedadla vůči podlaze celkem nízko, takže mi nohy trochu trčí nahoru, ale prostoru je zde jak před koleny, tak nad hlavou dostatek i pro vyšší jedince. Příjemné je, že je zde samostatná zóna klimatizace, dvojice USB-C konektorů, 12 V zásuvka a odvětrávání i vyhřívání sedadel.
Zavazadlový prostor je velice prostorný a po sklopení zadních sedadel si zde můžete vyrobit pojízdnou ložnici. Objem zavazadelníku činí 742 litrů, po skopení zadních sedadel pak 1292 litrů. Můžete si připlatit i 7 místné provedení.
Jízda
Při běžné jízdě po městě a okolí je znát, že podvozek není primárně koncipován pro takto nenáročné podmínky. Jízdní komfort rozhodně není špatný, ale například propadlé kanály či ostré příčné nerovnosti nezvládá tak dobře a otřes se díky rámové konstrukci a tuhé zadní nápravě nese celým vozem. Nedoprovází ho však žádné bouchání, jen se celé auto trochu ostřese. Odhlučnění motoru by mohlo být o chlup lepší – do kabiny poměrně proniká hrubý chod dieselového čtyřválce.
Situace se však mění v moment, kdy vjedete na polní cestu, do lesa nebo kamkoliv, kde jsou větší a houpavější nerovnosti. Tam je Land Cruiser doma a jakoby vás přímo vybízel k tomu, abyste jeli rychleji a rychleji. Při rychlostech kolem 20 – 30 km/h to není žádná hitparáda, ale stačí na polní cestě přidat a Land Cruiser vám začne vzhledem k povrchu připadat jako Rolls Royce. Podvozek se krásně se pohupuje, řízení je lehké s dlouhým převodem, ale „nekope“ do rukou a perfektně se sem hodí. Hledáte-li luxusní SUV do Pařížské, na Land Cruiser zapomeňte. Pokud ovšem sháníte auto, které je v terénu jako doma, nestojí vzhledem ke schopnostem a velikosti majlant, vydrží drsné zacházení, ale zároveň není otravné při každodenním cestování po městě, Land Cruiser bude to pravé.
V rámci testování jsme rovněž vyzkoušeli křížení náprav a pár technických pasáží, kde se jede na redukovaný převod velmi pomalu. Land Cruiser to zvládl bez jediného zaváhání a ve většině případů nebylo ani nutné aktivovat uzávěrky diferenciálů či odpojení předního stabilizátoru. Prudké výjezdy, křížení náprav či brodění? Žádný problém! Je vidět, že limity auta jsou mnohem dál, než ty mé. Jízdu v těchto podmínkách rovněž usnadní kamerový systém či „terénní tempomat“, který v podstatě udělá půl práce za vás.
Motor
Pod kapotou pracuje 2,8 litrový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 150 kW. Točivý moment činí rovných 500 Nm. Na kouli utáhne brzděný přívěs o hmotnosti 3500 kg. Akcelerace na stovku zabere dlouhých 12,7 vteřin. Zvláštní je, že předchozí generace to zvládla se stejným motorem pod 10 sekund. Maximální rychlost činí 170 km/h.
Jeho kultivovanost není nic moc – působí hrubě a celkově poměrně lenivě. Šestiválec by zde byl naprosto ideální, jenže ten by vypouštěl ještě více emisí, za které Toyota bohužel musí platit. Konkrétně za každý gram přes limit platí automobilka 95 eur a to na každém registrovaném autě. Limit je pod 100 gramy CO2, ale Land Cruiser vypouští 276 gramů. Štěstí však je, že Toyota má spousty dalších hybridních modelů, kterých je proti počtu Land Cruiserů opravdu velké množství, takže když se to zprůměruje, není to tak hrozné, ale je to zkrátka důvod, proč tu není důstojnější motor. Vůz je vybaven 8 stupňovým měničovým automatem, který řadí hezky a rozvážně, ale občas při dojíždění na semafor těsně před zastavením lehce cukne, jinak ovšem bez výhrad.
Co se spotřeby týče, tak asi čekáte, že to není žádná sláva. Okresku z pražských Letňan do Mělníka zvládne hravě pod 7 litrů, ale situace je horší na dálnici či ve městě, kde počítejte s 9 – 12 litry / 100 km.
Konkurence
Mercedes-Benz G ani Jeep Wrangler jsme bohužel netestovali, takže nemůžeme porovnat, ale jeho hlavního dalšího úhlavního nepřítele v podobě Land Roveru Defender jsme vyzkoušeli už dvakrát a není to snadný boj. Defender boduje širší paletou motorizací (základ je šestiválec s výrazně lepší dynamikou, než má Toyota), luxusnějším interiérem, komfortnějším podvozkem a lepší průjezdností v terénu. To vše při srovnatelné ceně, jenže ono to není tak jednoduché. Defender a ostatní Land Rovery mají totiž dost špatnou pověst z pohledu spolehlivosti a odolnosti. Kdyby byl Defender stejně spolehlivý, jako Land Cruiser, tak bych neváhal a šel určitě do něj, jenže ono to tak není.
Finální volba je tedy dost individuální – pokud bych chtěl primárně spolehlivost a používat auto v náročných podmínkách, bral bych Land Cruiser. Pokud bych ovšem auto příliš netrápil, jezdil spíše po silnici, byl ochoten podstoupit nějaké to riziko se spolehlivostí a měl peníze / čas na případné opravy, šel bych do Defenderu.
Závěr
Toyota Land Cruiser je v nové generaci stále tím poctivým autem, které vám vydrží věčně. Proti předchůdci má sice horší dynamiku a vyšší cenovku, ale nabídne drsnější design, kvalitnější interiér, modernější infotainment, bohatší výbavu a projede víc v terénu. Mezi hlavní dvě nevýhody řadím utrápeně působící čtyřválcový motor a zdlouhavé vypínání asistentů. Velikou pochvalu si zaslouží podvozek, který sice na silnici nijak zvlášť nevyniká, ale jakmile jedete mimo silnici a šlápnete na plyn, je to balada. Člověk za volantem cítí svobodu a nezastavitelnost. Právě díky tomu jsem si ho oblíbil a mít ho v garáži, vůbec bych se nezlobil. Toyota Land Cruiser Executive si odváží 9/10 bodů.
Plusy
Design a image
Kvalitní interiér
Snadné ovládání (klima, infotaintment atd.)
Skvělá sedadla
Terénní schopnosti
Bohatá výbava
Spolehlivost a odolnost
Veliký kufr a snazší otevírání
Vynikající podvozek mimo silnici
Minusy
Horší kultivovanost a odhlučnění motoru
Slabá dynamika
Složité vypínání asistentů
Do dveří se nevejde 1,5 l PET lahev
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.