Legendární „lanďák“ je nejdéle vyráběným modelem značky Toyota. Je s námi již přes 70 let. První generace BJ začala jezdit v roce 1951. Za ty roky prošel značnou transformací z původně armádního vozidla na všestranné stylové auto, které pohodlně odveze sedm cestujících, ale neztratí se ani ve velmi náročných terénech. Dnešní recenze zjistí, jestli je opravdu tak dobrý, jak se o něm říká.
Úvod
Náš kousek, tedy řada 150 není vlastně žádnou novinkou. Světu byla představena v roce 2009 a do dnešního dne prošla třemi modernizacemi, první v roce 2013 a druhou v roce 2017 a třetí v 2020. Největším rozdílem oproti starší verzi je nový silnější motor, který má nižší spotřebu a výrazně lepší dynamiku. Jde o jedinou možnou motorizaci v nabídce - 2.8 D-4D s výkonem 150 kW. Jedná se o čtyřválec, který známe třeba z Hiluxu. Jsou na výběr 4 výbavové stupňe – Prado, Comfort, Invincible a Executive.
Jak to tak bývá v novinářských flotilách zvykem, máme zde vrchol, který nabízí opravdu velmi nadstandardní výbavu. Jsou zde například elektricky ovládaná přední sedadla s pamětí, výhřevem, ale i chlazením. Nechybí ani 3-zónová klimatizace, střešní obrazovka pro zadní pasažéry, střešní okno, navigace, kamerový systém kolem celého vozu, redukce, uzávěrku středového diferenciálu, volbu terénních režimů a mnoho dalšího.
Exteriér
Příď, které dominují světlomety a tmavá maska chladiče, je v podstatě beze změny oproti předchozímu faceliftu z roku 2017. Pod velikým logem Toyota je „ukrytá“ kamera, která se obzvláště v terénu hodí. Prostor pod motorem a převodovkou je chráněn pořádným kusem plechu, což vám umožní vydat se do opravdu náročných podmínek. Povedená jsou i 19 palcové disky, které jsou nazuty na pneumatikách o rozměru 265/55/R19.
Vzadu moc změn také nepoznáte, nejvíc do oka praští tmavá světla a doplňky z černého chromu, které jsou součástí nejvyšší výbavy. Někomu se koncové svítilny můžou jevit „tunerským“ dojmem, ale dle mého vypadají skvěle. Dveře od zavazadelníku se otevírají tradičně do strany, což je věc, na kterou bych si zvykal poměrně dlouho. Musíte počítat s tím, že abyste se dostali do kufru, musíte si za vozem nechat dost místa. Pokud ovšem máte jen něco malého, je možné otevřít pouze okno, pomocí kterého se taktéž dozadu dostanete.
Hmotnost – 2215 kg
Brodivost – 700 mm
Min. Světlá výška – 215 mm
Objem palivové nádrže – 87 litrů
Interiér
Vnitřek vozu působí americkým dojmem, což ovšem neberu jako negativum. Sedí se poměrně vysoko, takže menší jedinci jistě ocení snížené prahy. Mně se svými 185 cm stačí použít madlo na A sloupku a do vozu se lehce vyhoupnout. Sedadla jsou skoro taková křesla. Nabízí velmi širokou možnost nastavení polohy a skvělý komfort. Vyhřívání, klimatizování, elektrické ovládání a pamět jsou samozřejmostí. Pozice za volantem je velice dobrá, potěší elektricky stavitelný volant. Interiér „Lanďáku“ vás zkrátka bude rozmazlovat.
Ergonomie je příkladná a není ji téměř co vytknout, snad jen tlačítka na ovládání kamer, senzorů, DPF filtru a podobně jsou trochu schovaná za volantem, takže pokud jejich pozici neznáte z paměti, budete se muset vyklánět, abyste na ně viděli, ale to je asi jediný drobný nešvar. Použité materiály jsou kvalitní, měkčené a celkově je interiér skvěle zpracovaný, takže zapomeňte na různé pazvuky.
Infotainment je taková klasika, vyloženě neurazí, ale ani nenadchne. Obrazovka je sice tak akorát veliká, ale zasloužila by lepší rozlišení, software je již trošku zastaralý a celkově nepatří k těm nejzdařilejším. Vypíchnout ovšem musím kamerový systém kolem vozu, to je věc, která se v terénu, ale i mimo něj opravdu hodí. O to více nechápu, proč mají kamery tak špatné rozlišení. Patrně se spolu s modernizacemi na kamery nesáhlo, což je obrovská škoda.
Pod infotainmentem nalezneme opravdu veliké množství tlačítek, které ovládají klimatizaci a níže panel, který je věnovaný jízdě v terénu. Můžete si pomocí kolečka aktivovat redukci či použít systém Crawl (terénní tempomat) či navolit terénní režim (skála, bahno atd.) pomocí druhého ovladače. Dále máte možnost ovládat světlou výšku vozu či uzamknout mezinápravový diferenciál.
Prostoru ve vozidle je opravdu dost a to jak vpředu, tak vzadu. To stejné se týká i odkládacích prostorů. Pokud máte vícečlennou rodinu, je ještě možné připlatit za 7 místné provedení. Zavazadlový prostor pojme v 5 místné verzi 640 litrů.
Jízda
Kdo by čekal podobnost s Hiluxem, byl by na velkém omylu. Sice je Land Cruiser postaven na klasickém žebřinovém rámu, ale nabízí adaptivní tlumiče, které automaticky volí tuhost podle povrchu a vzduchové měchy, pomocí kterých můžete zvednout světlou výšku a při zátěži vůz neklesne.
Vzadu má sice tuhou nápravu, ale i přesto je v kategorii pravých offroadů nadprůměrně pohodlný. Čím větší nerovnosti potká, tím lépe je žehlí. Paradoxně nejhorší jsou vysoké zpomalovací prahy, kdy přední náprava nemá problém, ale jakmile na nerovnost najede zadní náprava, pěkně vás to nakopne.
Je to z důvodu vysoké neodpružené hmotnosti a taky díky tomu, že jsou adaptivní tlumiče na asfaltu většinou automaticky v tužším režimu a nestihnou se s okamžitým přejezdem prahu tak rychle změkčit. To stejné se týká i ostrých příčných nerovností, ale jinak ke komfortu není výhrad. Velikou pochvalu si zaslouží i odhlučnění, které je i při rychlostech vysoko nad povoleným limitem skvělé. Potěší i skvělý výhled z vozu a obrovská zpětná zrcátka. Poloměr otáčení je taktéž na slušné úrovni a vnější rozměry nejsou nijak extrémní, takže i v městské džungli netrpíte. Pokud si připlatíte tažné zařízení, je možné za Lanďáka zapřáhnout až 3 tunový brzděný přívěs. To je pro srovnání o půl tuny méně, než za Hilux.
Offroad
Po delší době jsme opět zavítali do Hummer centra v Praze, kde je aktuálně polygon po veliké modernizaci, takže nabízí mnoho zajímavých nových sjezdů, výjezdů, možnost křížit nápravy a další překážky.
Land Cruiser jsme nejdříve „oťukávali“ na lehkých výjezdech a vše zvládá bez problémů. Volíme jízdní režim sport+, který má za následek lepší odezvu na plyn a zjišťujeme, že je dost živý a rychlejší pasáže na šotolině si užíváme s lehkým pohazováním zadku. Řízení je příjemně tuhé s dlouhým převodem, takže pokud by se vám auto „utrhlo“, je potřeba mít hodně rychlé ruce, abyste jej správným kontra srovnali.
Zkoušíme křížení náprav, kde to vypadá, že bude problém. Auto prohrabuje kola a je znát, že jsou pohyby dost necitlivé, aktivuji tedy redukci a skrze systém MTS (multi terrain systém) zkouším různé offroadové režimy. Nic nepomáhá, takže je na čase zamknout mezinápravový diferenciál, díky čemuž se dáváme do pohybu a konečně zdoláváme překážku. V příplatkové výbavě je ještě možné přidat uzávěrku zadního diferenciálu, kterou zde bohužel nemáme, ale určitě stojí za to za ni připlatit. Občas mi trošku chybí asistent rozjezdu do kopce, který zamezí tomu, že vám v prudkém kopci auto po odbrzdění cukne o kus dozadu.
Další disciplínou je prudký sjezd a výjezd po sypkém povrchu. Je zde perfektní systém – Crawl control, neboli tempomat do terénu. Má několik stupňů rychlosti, kterou poté sám udržuje. Vy si tedy zvolíte pouze stupeň rychlosti a pak už jen točíte volantem. Při výjezdu není přes mohutnou kapotu vidět, takže si zapínáme přední kameru, díky které máme alespoň trochu přehled, co je před námi. Jen kdyby to rozlišení bylo lepší… Výjezd byl opravdu prudký, ale pro Toyotu jako by tam žádný ani nebyl, to stejné při změně směru, klobouk dolu.
Jediným limitem pak byla světlá výška a nájezdové úhly. Při nájezdu do jedné „misky“ nám vlivem bočních prahů již nezbyla rezerva a nemohli jsme pokračovat bez toho, aniž bychom vůz dřeli o zem. No a druhý případ nastal na překážce, kde jsou za sebou malé boule. Čumák téměř zarytý do hlíny a zadek směrem k nebi viz fotografie níže. Bohužel dál už jsme pokračovat nemohli, protože bychom poškodili přední nárazník. Takže to k limitům Land Cruiseru v Hummer centru.
Motor
Pod kapotou pracuje známá jednotka o objemu 2,8 litru s označením D-4D, která dává 150 kW a 500 Nm. Co se projevu týče, tak je zvenku poměrně hrubý, ale uvnitř je izolace velmi dobrá, takže slyšíte jen tiché ševelení v nízkých otáčkách. Je znát veliký kroutící moment. Dynamika je oproti předchůdci velice dobrá, akcelerace je lepší o cca 3 vteřiny a to už je hodně znát. Z 0-100 se tento „drobek“ nyní rozjede za 9,9 vteřin a maximální rychlost je omezena na 175 km/h, ale hravě by zvládl i více. Motor je spojen s automatickou 6 stupňovou převodovkou s hydrodynamickým měničem, která řadí velmi rozvážně, rozjezdy jsou hladké, ale občas umí lehce cuknout, nicméně do terénu padne jako ulitá. Manuál či „dvojspojku“ byste v drsných podmínkách rychle utrápili. Velikým plusem je zde možnost manuální aktivace regenerace filtru pevných částic DPF. V palubním počítači máte ukazatel jeho zanesení a pokud se čištění neaktivuje automaticky, máte možnost ji aktivovat vy.
Spotřeba sice není nejnižší, ale pořád je nutné brát v potaz hmotnost vozu a aerodynamiku letící cihly, takže ve výsledku se nedá říci, že by to byly vyloženě špatné hodnoty:
Město: 9 – 11,5 litrů (v závislosti na provozu)
Kombinovaná: 9,2 l
Dálnice: 9,5 l
Okresky: 7,5 - 8 l
Konkurence
Nejbližším konkurentem je Land Rover Discovery, který jsme před rokem měli tu čest otestovat. Toyota je spolehlivější, nemusíte připlácet za samozřejmosti, má levnější provoz a v terénu jsou dost vyrovnaní. Land Rover vás bude hýčkat kvalitnějším interiérem, lepším infotainmentem, kultivovanějším motorem s úžasným automatem ZF, ale stojí více peněz. Záleží na prioritách, my to vidíme na plichtu.
Mezi další konkurenty se řadí například Land Rover Defender, Mercedes-benz G a z těch civilnějších velikých SUV třeba BMW X5, Audi Q7 či Mercedes GLS.
Ceny
Základem nabídky tvoří výbava Prado, která začíná na 1 465 000,- včetně DPH. Za tyto peníze dostanete kus auta s námi testovaným motorem a jediné, co budete muset oželit je lehce omezená výbava, která je i přesto velmi bohatá a pro mnohé zákazníky věřím, že bude dostatečná. Pokud chcete nějaké ty parkovací senzory navíc, vyhřívané sedadla, LED přední světla, větší kola a podobné doplňky navíc, bude pro vás ideální připlatit rovných 100 tisíc za výbavu nazvanou Comfort. Námi testovaná Executive nabízí ještě pořádnou porci doplňků navíc, takže budete muset zaplatit alespoň 1 850 000,-.
Závěr
Land Cruiser je pojem, legenda a naprosto obdivuhodný kus techniky, který je za ty roky opravdu dotažený. Jasně, je tu pár detailů jako slabší infotainment či občasné drncání od zadní nápravy, ale to je vzhledem k rámové konstrukci a tuhé zadní nápravě pochopitelné. Odměnou za to je bezkonkurenční odolnost, spolehlivost a skvělá průjezdnost terénem. Pokud koupíte „Lanďáka“ s uzávěrkou zadního diferenciálu, nazujete na něj pořádné terénní pneumatiky a pořídíte přední naviják, budete nezastavitelní. A nejlepší na tom je, že nepůjde čistě o jednoúčelové auto do terénu. Pokud pominete spotřebu kolem 9 - 10 litrů, jde o skvělého parťáka do města či na delší dálniční cesty. Odpracoval si 9/10 bodů.
Plusy
Všestrannost
Spolehlivost
Praktičnost
Kvalitní interiér
Klasická tlačítka
Terénní schopnosti
Přiměřená cenovka
Slušná dynamika
Minusy
Občasné drncání zadní nápravy
Rozlišení infotainmentu (kamerový systém)
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?