Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Úvod
DS3 je malý crossover, který sdílí techniku se svými koncernovými protějšky, avšak má o něco „načančanější“ design a lepší materiály uvnitř. Tak by se ve zkratce dala „trojka“ porovnat třeba od dostupnějšího Peugeotu 2008 či Opelu Mokka. Pod kapotou najdeme stejnou hybridní dvanáctistovku, jako tu, kterou jsme měli v dlouhodobě testované DS4 v lednu. Tento agregát se dává i do nového Peugeotu 5008, kde však působí poněkud lenivě. Naopak do naší trojky či čtyřky se skvěle hodí.
Cena
Největší kámen úrazu však vidím v samotné cenovce, která je dost sebevědomá a tak bude i můj pohled na testování o něco přísnější. Verze Performance Line už v nabídce není, ale startovala bez příplatků na 850 tisících, avšak v našem případě zde máme ještě dost příplatkové výbavy, takže se cenovka dostala na 1 040 000 Kč, což je za mě osobně úlet.
Aktuálně máte na výběr ze tří výbav, přičemž za základní verzi Pallas zaplatíte 820 tisíc. Druhým stupněm je limitovaná verze Edition France, která stojí místo 860 tisíc o 110 tisíc méně, tedy 750 tisíc. Proti základní verzi dostanete navíc sportovní interiér (alcantara + látka), paket Drive 1 (přední + zadní parkovací asistent, 360° kameru a sledování mrtvého úhlu), bezklíčový přístup do vozu a zimní sadu kol. Za tuto částku už bude pořízení DS3 podstatně snesitelnější. Vrcholem je pak verze Etoile, která s naším hybridem startuje na 940 tisících. V nabídce je i elektrická motorizace.
Exteriér
Design je dle reakcí okolí poměrně líbivý a to obzvláště v této červené metalíze s černou střechou a dalšími tmavě lakovanými doplňky. Můj šálek kávy to ovšem není. Zkrátka nejsem cílovou skupinou, kdo by tímto „bonbónem“ měl jezdit. Vzhledu se však nedá upřít to, že je originální, s jiným crossoverem si ho jen tak nespletete a jeho výraz má v sobě vznešenost, kterou by prémiový crossover rozhodně měl mít. Líbí se mi zde detaily – zapuštěné kliky, členitá maska, decentní nápis mezi zadními světly, svislé denní svícení apod.
Rozměry: 4118/1791/1536/2558 mm (délka, šířka, výška, rozvor)
Hmotnost: 1297 kg
Interiér
Uvnitř mám trochu smíšené pocity. Mělo by se jednat o prémiový crossover a tak bych si dokázal představit o něco hodnotnější materiály ve spodní části interiéru – konkrétně středový tunel působí dost lacině. Palubní deska potažené alcantarou naopak pocit prémiovosti bez debat navozuje. Pochvalu si zaslouží i infotaintment, který nabídne rychlé vypnutí asistenčních systémů a celkově se s ním pracuje dobře. Občas se sice odpojí Car Play a pak se vám telefon v ten den už nepřipojí, ale na to jsme si už v moderních autech tak nějak zvykli, bohužel. Ovládání je vcelku intutivní – na palubní desce nechybí fyzická tlačítka odkazující na hlavní ovládací prvky.
Sedadla jsou komfortní, ale ocenil bych podélné nastavování hlavových opěrek – tyto mi lehce tlačí hlavu dopředu, takže si zbytečně sklápím opěradlo a pak zas nedosáhnu dobře na volant. Pozice za volantem tedy žádná sláva.
Prostor vpředu je vcelku dobrý, odkládacích prostorů je tu také dostatečné množství, ale vzadu je to co se prostoru týče slabota. Sotva si sednu sám za sebe, nastupovací otvor je poměrně malý a celkově mám vzadu klaustrofobický pocit. Je to zkrátka městský crossover, který není stavěn pro to, aby vozil 4 vzrostlé dospělé.
Naopak se mi líbí velikost kufru (350 litrů) – když jedeme na nákup, tak vždy zvolíme namísto ostatních aut právě malou DS3, protože se s ní snadno parkuje a má tak akorát veliký kufr na týdenní nákup.
Krásně se tam vejde basa piv, tři velké tašky, six-pack minerálek a cestou domů tam nic nelítá, takže nemusíte jet tak, jako na zkouškách s komisařem autoškoly. Po sklopení zadních sedadel vznikne prostor o velikosti 1050 litrů.
Jízda
Podvozek mě překvapil a to v pozitivním slova smyslu. Komfort je solidní a i navzdory tomu, že zde není víceprvková zadní náprava, tak slušně zatáčí. Ta nízká hmotnost je zkrátka na jízdních vlastnostech dost znát. Na nějaké divočení to pochopitelně není, ale svižnější městskou jízdu, když spěcháte na schůzku, zvládne s grácií. Jen na vás pak ostatní řidiči koukají dost divně, protože od takových „vozítek“ nečekají jakoukoliv dávku svižnosti a to mě vlastně na té jízdě nejvíce bavilo. Pochvalu zaslouží i odhlučnění, které i při 130 km/h naprosto dostačuje a nemohu říci, že bych si s ním netroufl třeba na delší dálniční cestu.
Motor
O pohon se stará tříválcový motor 1,2 PureTech (100 kW / 230 Nm), který pracuje v Millerově cyklu spalování. Jeho lichý počet válců je bohužel znát a celková kultivovanost není úplně odpovídající prémiovým ambicím. Celkově však velmi pomáhá fakt, že se jedná o hybrid – vůz tak zvládá jezdit při mírné zátěži pouze na elektřinu, což ke kultivovanosti přidává. Elektromotor je umístěný v automatické převodovce a nabídne výkon 21 kW, kapacita baterie činí 0,9 kWh. V městském provozu zvládá při troše snahy jezdit polovinu času bez použití benzínového motoru. Akcelerace na 100 km/h díky nízké hmotnosti zabere jen 8,4 vteřin, maximální rychlost činí 204 km/h. Ve městě umí jezdit i pod pěti litry, jakmile spěcháte, vezme si o litr více. Okresku zvládne také pod pět a dálnici zvládá hravě pod sedm.
Závěr
DS3 není auto pro mě a i přesto, že jsem k němu byl díky vysoké ceně od počátku lehce zaujatý, musím říct, že se mi vlastně líbí a přesvědčilo mě, že je to povedené auto do města. Nemusíte řešit vysoké obrubníky, všude zaparkujete (kompaktní rozměry + 360° kamera), podvozek je pohodlný, spotřeba příznivá a dynamika díky nízké hmotnosti velice dobrá. Vadí mi tam vlastně jen dvě věci – první je vysoká cena, což teď částečně řeší limitovaná edice Edition France za 750 tisíc. To sice také není málo, ale už to není úplně mimo. Druhým podstatnějším neduhem jsou některé tvrdé plasty v interiéru, ale jinak mi nic výrazného nevadilo. DS3 Performance Line Hybrid 136 za 1 040 00 Kč si díky cenovce nezaslouží více, než 6/10 bodů, avšak představím-li si, že mám v testu verzi Edition France za 750 tisíc, tak jsem přesvědčen, že bych dal minimálně o bod víc.
Plusy
Osobitý design
Snadné parkování
Jednoduché ovládání
Rychlé vypínání asistentů
Infotainment
Sedadla
Dynamika
Spotřeba
Dobré odhlučnění
Komfortní podvozek
Minusy
Cena
Místy laciné materiály uvnitř
Málo místa vzadu
Občas vypadává Car Play
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.