Už dlouhé roky nabízí japonská automobilka Subaru svůj terénní SUV model s názvem Forester, jenž společně s Toyotou RAV4 patří k těm, které nezaskočí snad žádné roční období.
Nejnovější, v pořadí již čtvrtá generace Foresteru, se dle slov automobilky svým celkovým zpracováním a technologiemi posunula zase o kus dále, než její předchůdce. Proto jsme se rozhodli, že nejnovější generaci tohoto vozu podrobíme tvrdému týdennímu testování a prověříme jeho udávané kvality.
Design
Od své první generace ušel nejnovější Forester mílový krok v oblasti designu karoserie. Na snímcích to není možná patrné, ale čtvrtá generace Subaru Forester je na živo neskutečným kusem poctivého stroje, jenž posádce dodává pocit bezpečí. Tento pocit není ale pouhým dojmem, nová generace se chlubí pětihvězdičkovým hodnocením v nárazových testech Euro NCAP a za tento fakt si nový Forester od nás zasloužil hned zkraje plusové body.
Při pohledu na vůz si lze všimnout designově povedené mřížky chladiče s logem automobilky a také „usměvavých“ předních světlometů s xenonovými výbojkami. Ve spodní části předního a zadního nárazníku je přítomné mohutné černé oplastování, které se zvláště v drsnějším terénu opravdu hodí. Celková velikost Forestera budí na silnici patřičný dojem a když k tomu připočteme velká 18“ litá kola a zelenkavý lak karoserie, je radost na něj pohledět.
Interiér
Při usednutí do kabiny na vás lehce dýchne atmosféra mixu „současný design versus 90. léta“. Zpracování palubní desky a středového tunelu tento mix totiž z velké části obsahuje, takže řidiči se naskytne pohled na kvalitně a přehledně zpracovanou palubní desku, ale také na mohutné ovladače výhřevu sedadel, které jsou opravdu ze staré školy.
Horní polovina přístrojové desky je vyrobena z měkčených plastů, zbytek je naopak z tvrdých plastů, což však napovídá o tom, jaké je pravé zaměření modelu Foerster. Tvrdé plasty v interiéru jsou snadno omyvatelné, takže převoz psů, nákladu či neposlušných dětí nebude činit žádný větší problém. Řidič a spolujezdec mají výborný výhled z vozu, přičemž řidičovo sedadlo poskytne velký rozsah výškového nastavení. V naší výbavové specifikaci Executive byla všechna sedadla potažena černou kůží a jejich boční vedení celkem postačovalo.
Středový panel obsahuje dotykovou multifunkční obrazovku s navigací, ovládání obrazovky nás však někdy zlobilo, tu a tam je potřeba displej opravdu „stlačit“ aby se daná funkce dala do činnosti. Tříramenný multifunkční volant padne skvěle do ruky, ale tlustší věnec by mu rozhodně neuškodil, jinak proti němu nemám žádné výhrady. Uprostřed palubní desky si našel své místo palubní počítač, který informuje o volitelných hodnotách, jako je spotřeba a nebo úhel natočení předních kol. Překvapením u velkého SUV byla přítomnost systému Start/Stop, který se dá deaktivovat skrze tlačítko umístěné kousek od řadící páky.
Důležitým parametrem je vnitřní prostor, kterého nový Forester nabídne opravdu hodně. Ve všech směrech je místa dostatek a ani střešní okno neubralo důležité centimetry nad hlavami cestujících. K tomu si přidejte velký zavazadelník o základním objemu 488 litrů, jenž se dá v případě potřeby zvětšit na 1573 litrů, a máte dokonalý rodinný vůz, který odveze hromadu zavazadel. Zvláště zadní řada sedadel je příjemně měkká a sedí na ní náramně, delší trasy bych tak na nich absolvoval s radostí.
Motor a jízda
Pod kapotou námi testované verze pracoval atmosférický dvoulitrový čtyřválec typu boxer s výkonem 150 koní a maximálním točivým momentem 198 Nm. I přes robustnost Forestera a tabulkovou váhu 1581 kilogramů však tato motorizace naplno postačuje.
S motorem navíc spolupracuje 6-ti stupňová převodovka, jejíž dráhy jsou přesné a příjemně dlouhé. Motor si s vozem snadno poradí a pro sportovně naladěné řidiče je dobré zmínit, že je jej potřeba více vytáčet. Právě ve vyšších otáčkách totiž najdeme „pravý“ výkon 150 koní, to pak vůz vydává příjemný zvukový doprovod a i „běžná“ silniční konkurence nestačí zírat, kolik síly se ve velkém SUV bere.
Zátah benzínového boxera se projevuje již od 2000 ot/min a výkon polevuje až u hranice 6000 ot/min, kdy v těchto otáčkách Forester nemá daleko svým zvukovým projevem k mnohem silnějším modelům značky Subaru. Vynikající motor navíc doplňují dva režimy jízdy, a to díky dokonalému systému Subaru Intelligent Drive (SI-Drive). Kdo by se snad děsil vysoké spotřeby, tak jeho obavy jsou zbytečné. Na okresních silnicích se dá s Foresterem jezdit za 6,2 litru na 100 km, po dálničních úsecích se spotřeba posune ještě o jeden litr výše. Se systémem Stop/Start není problém ani jízda po městě, kde se kombinovaná spotřeba ustálila na hranici 8,3 litru.
Co se týče podvozku a celkového jízdního charakteru, nový Forester skvěle filtruje nerovnosti vozovky a zároveň se příliš nenaklání v zatáčkách. I ve vysokých rychlostech je vůz stále stabilní a v případě přehnaného jízdního stylu vás brzy zkrotí stabilizační systém. Sportovní jízda však Foresteru není cizí a řidičovi je nabídnuta velká porce zábavy, stejně tak je ale přeborníkem v terénu, kde se zalekne opravdu máločeho. Za pomoci symetrického pohonu všech kol AWD se můžete pustit do průjezdů zabahněných cest, rozbředlých sněhových hlubokých kolejí či písčitého terénu. Velice praktickou věcičkou jsou pak gumové kryty spodní hrany bočních dveří, nehrozí vám tak případné zašpinění oděvu od zbytků bláta či prachu.
Resumé
Nová generace Subaru Forester se mi v průběhu testování doslova vryla pod kůži, jeho všestranné využití dovoluje posádce vycestovat téměř kamkoliv a ve spojení se silným a úsporným motorem, bohatým vnitřním prostorem a pohledným designem, se jedná o příjemně zpracovaný vůz pro každý den. Osobně bych mu dal přednost před masovou německou SUV konkurencí, která se jen tváří, že patří do drsných podmínek, ale když dojde na lámání chleba, bude to Forester, se kterým dojedete tam, kam jste si v úvodu cesty naplánovali.
Druhý pohled - Jan Zýka
Když jsem poprvé usedl za volant, znovu se vybavilo úsloví o jablíčku, skrývajícím pod nádherně červenou a nablýskanou slupkou masitého červíka. Vyděsili jste se? Nemusíte, Forester je totiž pravým opakem takového rčení. Auto mezigeneračně narostlo do všech směrů a nebudu si nalhávat, v mých očích poněkud zošklivělo. Uvnitř je naopak změn k lepšímu víc než dost. Morálně i funkčně zastarávající palubka z minulé Imprezy byla nahrazena tou z modelu XV, což se odrazilo i na displejích a informacích jimi poskytovaných v množství dosud nevídaném. Nepatřičně působí jen displej audia a navigace, který pokulhává zapracováním do interiéru a ergonomií ovládání. V autě, kde jsou veškeré prvky navrženy na snadné ovládání v rukavicích, vypadají ani ne centimetrová dotyková tlačítka velmi nepatřičně. Celkový dojem je ale velmi dobrý, byť za evropskou konkurencí stále pokulhává. Líbilo se mi těsnění chránící prahy před zamazáním i rozsah otevírání dveří. Ta zadní jdou otevřít téměř do pravého úhlu, takže manipulace s dětskou sedačkou je hračka.
Forestera jsem příliš netrápil jízdou mimo zpevněné cesty. Jednak vím ze setkání s předchozí verzí, že toho ve své čistokrevné podobě s mezinápravovým diferenciálem zvládne víc než dost, a pak nová generace přišla o redukci převodovky a dostala šestikvalt. Posun směrem ke konvenčním zákazníkům se projevuje komfortnější jízdou po běžných silnicích. Podvozek by sice mohl být poddajnější, zuby ale rozhodně neláme, a jakmile začínám tlačit na pilu, rázem objevuji skryté přednosti. Auto se nenaklání, vedení do zatáček je ukázkově přesné a přes nerovnosti se přenáší nadmíru jistě. Atmosférický zážehový čtyřválec ze sebe vydává to nejlepší teprve po překročení čtyřtisícové mety na otáčkoměru za doprovodu skvělého soundtracku, který mi dokonce v mnohém připomněl WRX STi. Je to špatně? Nemyslím si. Když na to totiž přijde, bez problému můžu jezdit mezi 1.500 a 2.000 otáčkami, šestku řadit při šedesátce a nevěřícně zírat na ukazatel spotřeby. Bez výrazných problémů lze totiž odečíst tabulkové hodnoty. Uváděných 6 litrů mimo město jsem dokonce překonal, když na mě displej zářil číslem 5,8 l/100 km. A to hovoříme o velkém SUV s hmotností kolem 1550 kg. Takhle výkonný, charakterní a přitom úsporný atmosférický motor se skutečně jen tak nevidí. Má smysl připlácet 100 tisíc korun za komplikovaný naftový boxer, s nímž v reálu ušetříte litr na sto? Já bych měl jasno.
Celkové hodnocení: 87 %
Nejlevnější verze modelu: 699 000 Kč (2.0i 110 kW Active) Cena testované verze: 879 000 Kč foto: Jan Zýka KLADY: - spotřeba - prostorný interiér - příjemný design karoserie - průchodnost terénem ZÁPORY: - ovládání středového panelu - málo výrazné boční vedení předních sedadel Motorizace zážehový čtyřválec zdvihový objem: 1996 cm3 nejvyšší výkon: 150 koní při 6200 ot/min největší točivý moment: 198 Nm při 4200 ot/min palivo: benzín Výkon maximální rychlost: 190 km/h zrychlení z 0 - 100 km/h: 10,6sekundy spotřeba (město/mimo/kombinovaná): 8,6l / 6,1l / 7l objem palivové nádrže: 60 LČínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.