Koncepční vůz Peugeot Exalt - nová verze pro pařížský autosalon

ar5, 4. září 2014, 11:28 Google+

Peugeot představuje na pařížském autosalonu koncepční vůz Exalt v novém provedení materiálů. Karoserie je zbarvená do odstínů šedé, od barvy surové oceli v ploše po odstín Shark Skin na hranách.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Do materiálu Newspaper Wood v interiéru se otiskly ekonomické stránky velkých deníků. Po otevření zadních pátých dveří s inovativním způsobem otevírání se dostanete k moderní elektrické koloběžce HYbrid-kick zabudované pod podlahou zavazadlového prostoru. Koncepční vůz Exalt je součástí nového trendu v oblasti materiálů, který odstartoval v roce 2012 koncept Onyx: vyvážené použití, výroba z místních zdrojů, využití recyklovaných materiálů,… Celé umělecké dílo pohání benzínový hybridní systém HYbrid4 s výkonem 340 k.

Dynamický sedan

Z elegantních sportovních linií vozu  Exalt vyzařuje síla designu značky Peugeot. Pětidveřový sedan s  velkým rozchodem a výraznými oblouky je dlouhý 470 cm. Nabízí rovné plochy i ostré linie. Výsledkem je soulad agresivity a jemnosti. 

Přístup designérů k vozu Exalt byl velmi radikální. Vše nadbytečné bylo odstraněno, zachováno zůstalo jen to, co je opravdu důležité. Všechny materiály prošly přísným výběrem, aby byly co nejefektivnější.

Karoserii ze surové oceli vzdávající hold umění automobilového průmyslu z 20. let 20. století ručně vytvaroval řemeslný klempíř. Tato jedinečná součást vozu reinterpretuje historické principy vytvářející vášeň pro automobily. Pro karoserii jsou charakteristické protáhlé a dynamické tvary, vysoká linie bočních oken, šikmé čelní sklo, nízký strop (jen 131 cm), velmi protáhlý profil, za kterým se ukrývá objemná kabina, výrazně zaklenuté boky navazující na prahové lišty z čedičového vlákna, dvacetipalcová kola.

Dlouhá kapota vychází z velmi expresivní přední masky s dvojitými světlomety zasazenými do nárazníku, které vytvářejí světelný podpis značky. Uprostřed upoutá výrazná maska chladiče s logem, které v sobě nese dvojí poselství. Vyobrazený lev je totiž jak symbolem značky, tak je v  čínské kultuře výrazem síly a prestiže. Ve spodní části protínají mřížku přívodu vzduchu do motoru směrová světla s LED diodami. 

Pro zlepšení aerodynamického odporu je na zadní části konceptu použita funkční tkanina Shark Skin. Tento materiál zlepšuje díky své zrnité struktuře aerodynamické vlastnosti vozu a s nimi spojenou úsporu paliva. Použití této tkaniny je zdůrazněno jasnou linií zajišťující přechod mezi zadními dveřmi a zadní částí karoserie. Přirozené odstíny surové oceli jsou tak v ostrém kontrastu s  šedým odstínem materiálu Shark Skin. Po verzi prezentované v Pekingu jde o nově zpracovaný kontrast mezi jasně vedenými liniemi. 

Použitý materiál zmenšuje aerodynamický odpor vozu  EXALT – koeficient SCx činí 0,6. Přispěly k  tomu i další prvky: extraktor vzduchu v zadním nárazníku, zakřivená linie střechy, tvarovaná zpětná zrcátka. Díky této vynikající aerodynamice zanechává  EXALT v okolním prostředí především vizuální stopu. Horizontální lišta zabudovaná do zadního spojleru zdůrazňuje šířku vozu a vytváří tak jeho výrazný světelný podpis. 

Mimořádná je i víceúčelovost koncepčního vozu Peugeot Exalt, která je větší než u klasického sedanu. Zadní dveře do zavazadlového prostoru používají inovativní systém otevírání na principu pantografu. Díky tomu je možné maximální otevření i v omezených prostorách. Otevírání využívá zabudovaný motorek. Po otevření se objeví objemný zavazadlový prostor s nízkým prahem, v němž se ukrývá koncepční elektrická koloběžka HYbrid-kick. Tato skládací koloběžka, uložená pod podlahou zavazadlového prostoru, je ideálním doplňkem pro dojezd od vozu do cíle cesty. Její okamžitá použitelnost výrazně usnadňuje pohyb po městě.

Peugeot i-Cockpit nabízí intenzivní zážitek z řízení. Malý volant potažený kůží a látkou s nopkovou strukturou i digitální displej jsou umístěny v ose zraku řidiče, který je tak může používat zcela intuitivně. V prodloužení středové konzoly se nacházejí dva výsuvné dotykové displeje. Na horním displeji se ovládají funkce, jako je palubní počítač, systém Hi-Fi nebo navigace. Druhý displej nabízí trvale viditelnou lištu, ze které se ovládá zejména automatická klimatizace a systém Pure Blue.

Na palubní desce je zabudováno devět páčkových přepínačů typu Toggle Switches evokující svým designem svět hudby. Jsou rozděleny do dvou skupin: dva ovladače nalevo od malého volantu, sedm vpravo. Toto rozdělení bylo zvoleno kvůli kapacitě lidského mozku snadno si zapamatovat až sedm věcí z hlediska polohy či funkce. Řidič má krom toho možnost propojovat jednotlivé přepínače Toggle Switches a funkce: přístup k navigaci přes určitý přepínač, nastavení parametrů vozů přes jiný, atd. K  některému přepínači je rovněž možné přiřadit aktivaci systému černého světla. Tento systém zabudovaný do světlometů je účinný zejména při přechodu mezi dnem a nocí. Řízení je pak za obtížných podmínek viditelnosti bezpečnější a klidnější, protože díky černým světlům jsou lépe viditelné vodorovné čáry na zemi. 

Pro komfort posádky je Peugeot Exalt vybaven inovativním systémem úpravy vzduchu Pure Blue. Pokud je vůz bez posádky, vyčistí Pure Blue plochy v kabině za pomoci baktericidů a fungicidů. Jakmile se vůz rozjede, upravuje aktivní filtr vzduch vstupující do interiéru, odstraňuje z něj organické složky a jemné částice ve vzduchu. Posádka tak za všech okolností cestuje v čistém ovzduší.
Peugeot  Exalt navazuje na směr, který v roce 2012 zahájil koncepční vůz Onyx. Používá se ocel v surovém stavu, což nejlépe zvýrazňuje linie vozu. I další prvky jako ráfky jsou ponechány v surovém stavu, aby bylo možné obdivovat vzor vytvořený frézovacím nástrojem.

Ocel je surová na všech místech, která se nedostávají do kontaktu s tělem čtyř členů posádky. Na úrovni loktů a na místech, kde si cestující opírají ruce, používá  EXALT dřevo teplých odstínů. V úrovni nad spodní linií oken nahrazuje dřevo textilie nopkové struktury z přírodní vlny. Najdeme ji na vnitřních dveřích, palubní desce a stropě. Oba materiály od sebe odděluje lišta vytvořená 3D tiskem, která v sobě ukrývá zdroje Hi-Fi systému. Její struktura čerpá inspiraci v anechoických komorách, v  nichž klíny ve stěnách omezují akustické šumy.

Každý člen posádky vozu Peugeot Exalt má výsadní postavení, ať už jde o řidiče či cestujícího. Obepínající sedadla s kompozitní strukturou používají dva materiály: sedadla a opěradla potažená textilem nopkové struktury a boční strany z patinované kůže. Textil a kůže jsou zpracovány procesem optimalizujícím řízení zdrojů. Aby se omezilo vytváření odstřižků a odřezků, je látka tvarovaná pomocí záševků. Tento jednoduchý postup se inspiruje tradicí velkých krejčovských salonů. Látka tak vytváří plochy s čistými záhyby beze švů.

Kůže používané v automobilech jsou obvykle vybírány tak, aby neměly žádné skvrny, pak jsou vyčiněny, aby dosáhly dokonalého vzhledu. Peugeot Exalt toho, co se považuje za chybičky na kráse kůží, naopak využívá. Vzhled každého vozu je pak jedinečný a optimalizuje se tak spotřeba materiálu. Kůže se nechávají stárnout přirozeně, bez použití chemikálií. Vzniká tak jedinečná patina kůže.

Exalt ve snaze využívat materiály získávané co nejblíže k oblasti prodeje používal v Číně eben. Ten byl zvolen kvůli tomu, že roste na asijském kontinentu. V Evropě ho nahradil materiál Newspaper Wood vyrobený z použitého novinového papíru. Toto dřevo nového typu prošlo oproti svému prvnímu použití u koncepčního vozu Onyx vývojem. Nyní se získává recyklováním ekonomických stránek novin, které mu přinášejí svůj charakteristický lososový odstín.

A konečně karbonové vlákno nahradilo přirozené čedičové vlákno vzniklé tavením čedičového kamene. Omezuje se tak využívání petrochemických zdrojů. 

Výkonný motor

Peugeot  Exalt, který váží pouze 1 700 kg, využívá pohon HYbrid4 plug-in s celkovým výkonem 340 k, který je přenášen na všechna 4 kola. Pod propracovanou kapotou se ukrývá motor 1.6 THP 270 k, na jehož vývoji se podílel tým Peugeot Sport. Tento čtyřválcový benzínový motor spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou vyvíjí specifický výkon téměř 170 k/l, což je jeden z nejlepších výkonů na světě.

Na zadní víceramenné nápravě je zabudován elektromotor o výkonu 50 kW, který je používaný ve fázích jízdy s elektrickým nebo hybridním pohonem. Elektromotor také pomáhá dobíjet baterii rekuperovanou energií při brzdění. Po uvolnění pedálu akcelerátoru se při brzdění využívá odporová síla elektromotoru. Technologie HYbrid4 přeměňuje kinetickou energii, která by se jinak rozptýlila na úrovni kotoučů a destiček, v  energii elektrickou. Inteligentní technologie HYbrid4 se okamžitě přizpůsobí požadavkům řidiče a zvolí vhodný režim: čistě elektrický, čistě benzínový, hybridní využívající benzín i elektřinu. Řidič tak využívá know-how značky Peugeot pro větší požitek z jízdy.

Značka s koncepčním vozem Peugeot Exalt dostává sedan na vyšší úroveň. Znovu ukazuje, že má emoce zapsané hluboko ve svých genech.

Vytisknout

Diskuze: Koncepční vůz Peugeot Exalt - nová verze pro pařížský autosalon

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Renault Megane Coupe ve verzi Ultimate Edition jen pro Francii - anotační foto

Renault Megane Coupe ve verzi Ultimate Edition jen pro Francii

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud