Jak jednoduše opravit poškozený lak?

Každé poškození laku nemusí automaticky znamenat nákladnou návštěvu lakovny
Každé poškození laku nemusí automaticky znamenat nákladnou návštěvu lakovny, foto: youtube.com
AutoRoad.cz 28. července 2017 16:36
Sdílej:

Jedním z nejméně příjemných typů nehody na parkovištích jsou ty, kdy se o vaše auto lehce otře auto někoho jiného. Karosérie totiž na první pohled zůstane neponičená, na jejím laku se ale objeví nepříjemná připomínka celého incidentu. Ano, barva druhého vozu. Víte, jak jí šetrně odstranit?

Lak automobilu se většinou skládá ze tří vrstev. První základová vrstva je nanesena na holý plech, druhá vrstva má požadovaný odstín, který vidíme pouhým okem, a třetí je naopak jakási ochranná vrstva, která navíc druhé vrstvě dodává požadovaný lesk. Tato třetí vrstva je také nejtlustší. Úplně nahoře pak je ještě tenká vrstvička vosku, pomáhající pohlcovat drobné nedokonalosti a chránící například před škrábanci. Když dojde k drobnému střetu, při němž barva jednoho auta zůstane na laku toho druhého, většinou se dostane přes vosk do třetí vrstvy laku. V některých případech může jít hlouběji, ale to je spíše výjimka.

Abyste se právě laku druhého vozu ze svého auta zbavili, můžete využít řadu produktů. Pokud není poškození výrazné, stačí vzít například odstraňovač škrábanců a pomocí utěrky z mikrovlákna jej rozetřít na místě poškození. Jestliže je ale poškození vážnější, budete potřebovat sprej WD-40, což je univerzální mazivo, které změkčí nežádoucí barevné škrábance, a houbičku s brusnou vrstvou. Na vyleštění je dobré použít směs vody se saponátem na mytí nádobí, k ochraně místa poslouží opět vrstvička vosku. A kdyby bylo poškození ještě hlubší, můžete použít „kouzelné pero“ v odstínu původního laku, které stopy po nehodě spolehlivě zacelí.

Přípravek WD-40 aplikujte pouze na místo, kde je lak poškozen, čímž jej změkčíte před použitím houbičky. Tu namočte v horké vodě a začněte odstraňovat cizí barvu tak, jak to ukazuje ve videu Chris Fix. Nezapomínejte ale, že používáte brusnou vrstvu, takže je důležité postupovat opatrně, abyste s cizím lakem neodstranili i ochrannou vrstvu svého vlastního laku. Pokud jsou škrábance horizontální, pohybujte s houbičkou horizontálně. Po prvotním vybroušení opět použijte WD-40 a pak opakujte práci s houbičkou i na zbytku laku. Ačkoliv už lak vypadá jako nový, ještě je potřeba ho omýt vodou se saponátem a odstranit zbytek WD-40 a následně místo poškození ošetřit voskem. Lak pak bude vypadat zase jako nový!

Stalo se
Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?

Novinky ze světa EV
Volkswagen nyní v této upoutávce poprvé ukazuje konkrétní náhled na svůj nový základní elektromobil ID.1.

Revoluce: VW ukázal nový malý elektromobil za 500 tisíc

VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.

Testy aut
DS 4 Hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: DS 4 Hybrid Pallas – jak jezdí ve městě, na dálnici či okresce?

Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?