Skupina Stellantis dospěla po několikaměsíčním testování ve svých technických centrech po celé Evropě k závěru, že 24 rodin motorů, které používají její evropská vozidla prodaná od roku 2014, což představuje 28 milionů vozidel v provozu, je připraveno používat syntetické palivo bez jakýchkoli úprav pohonných jednotek. Testy byly provedeny s použitím náhradních paliv eFuels společnosti Aramco, jedné z největších integrovaných energetických a chemických společností na světě.
Nízkouhlíkové palivo eFuel je syntetické palivo vyráběné reakcí CO2, získaného přímo z atmosféry nebo z průmyslového zařízení, s obnovitelným vodíkem. Použití nízkouhlíkového syntetického paliva by mohlo potenciálně snížit emise oxidu uhličitého u stávajících vozů se spalovacími motory během celého jejich životního cyklu ve srovnání s tradičními palivy nejméně o 70 %.
Ned Curic, technologický ředitel skupiny Stellantis, prohlásil: „Naší prioritou je nabídnout mobilitu s nulovými emisemi pro všechny, se zvláštním důrazem na elektrifikaci. Naše spolupráce se společností Aramco představuje důležitý a doplňující krok pro vozidla, která jsou již v provozu. Zkoumáme veškerá řešení, abychom dostáli naší ambiciózní strategii stát se do roku 2038 uhlíkově neutrální společností. Syntetická paliva typu ‚drop-in‘ mohou mít obrovský a téměř okamžitý dopad na snížení emisí CO2 u stávajícího vozového parku. Našim zákazníkům nabízejí snadný a cenově dostupný způsob, jak snížit svou uhlíkovou stopu. Stačí si jen vybrat jiné palivo na čerpací stanici, bez nutnosti dalších úprav vozů.“
Amer Amer, hlavní technolog společnosti Aramco pro dopravu, uvedl: „Jsme potěšeni, že můžeme spolupracovat se skupinou Stellantis, jedním z předních světových výrobců automobilů, na posouzení výkonnosti našich palivových směsí, které jsou připraveny tak, aby měly vlastnosti syntetického paliva dokonale vyhovujícího motorům jejich stávajících vozidel. Výsledky těchto testů nás utvrzují v přesvědčení, že palivo eFuels může být pro stávající vozový park řešením. Pokud jsou tato paliva vyráběna nízkouhlíkovým postupem, mohou hrát důležitou roli při snižování emisí uhlíku v odvětví dopravy a správným způsobem podpořit energetickou transformaci.“
Testy alternativních syntetických paliv, které skupina Stellantis provedla, se týkaly emisí ve výfukových plynech, schopnosti nastartovat, výkonu motoru, spolehlivosti, ředění oleje, životnosti palivové nádrže, hadic a palivového filtru a také výkonu paliva při extrémně nízkých nebo vysokých teplotách.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.