Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Vodíkové vozy Stellantis
Vodíkové vozy Stellantis, foto: Peugeot ČR
Petr Boháč , AutoRoad.cz 3. února 2024 16:42
Sdílej:

Stellantis Pro One zvyšuje výrobní kapacitu lehkých užitkových vozidel poháněných vodíkovými palivovými články a spouští vlastní výrobu středních dodávek v Hordainu (Francie) a velkých dodávek v Gliwicích (Polsko). Dochází tak k rozšíření portfolia bezemisních vozů. Díky tomuto obohacení nabídky a nárůstu objemu výroby se posílí pozice skupiny Stellantis jako nesporného lídra v oblasti bezemisního pohonu lehkých užitkových vozidel v Evropě.

Stellantis Pro One zvyšuje výrobní kapacitu lehkých užitkových vozidel poháněných vodíkovými palivovými články a spouští vlastní výrobu středních dodávek v Hordainu (Francie) a velkých dodávek v Gliwicích (Polsko). Dochází tak k rozšíření portfolia bezemisních vozů. Díky tomuto obohacení nabídky a nárůstu objemu výroby se posílí pozice skupiny Stellantis jako nesporného lídra v oblasti bezemisního pohonu lehkých užitkových vozidel v Evropě. 

V říjnu 2023 skupina představila kompletní obnovu své řady užitkových vozů. Tato modernizace je klíčovou součástí strategické ofenzivy výroby užitkových vozů Stellantis. Skupina Stellantis a její značky disponují celou řadou pokročilých technologií elektrifikovaného pohonu a systémů zajišťujících bezpečnost, asistenci řízení a konektivitu. Divize Stellantis Pro One se může opírat o svou silnou výrobní základnu, která podporuje její vedoucí postavení v Evropě. Produkci lehkých užitkových vozů zajišťují tyto výrobní závody:

Mangualde (Portugalsko), Vigo (Španělsko) a Ellesmere Port (Velká Británie): kompaktní dodávky, 

Hordain (Francie) a Luton (Velká Británie): střední dodávky, 

Atessa (Itálie) a Gliwice (Polsko): velké dodávky.

„To, že montujeme střední dodávky s palivovými články na našich vlastních montážních linkách, a ty nyní doplňujeme o linky na výrobu velkých dodávek s vodíkovým pohonem, je důkazem našeho odhodlání udržet si vedoucí postavení v oblasti nejmodernějších vodíkových technologií a zpřístupnit je našim nejnáročnějším zákazníkům,“ uvedl Jean-Michel Billig, technický ředitel pro vývoj vozidel s vodíkovými palivovými články. „Dovednosti a know-how našich týmů inženýrů a techniků jsou pro naplňování ambicí plánu Dare Forward 2030 a udržení naší vedoucí pozice v segmentu užitkových vozidel s nulovými emisemi zcela zásadní.“

Verze dodávek s vodíkovým pohonem, které jsou navrženy tak, aby vydržely intenzivní používání, vycházejí z technologie použité u bezemisních variant těchto bateriových vozidel a přinášejí další výhody, jako je zkrácení doby tankování a nezměněná přepravní kapacita. U středně velkých dodávek přináší systém palivových článků druhé generace rekordní dojezd v daném segmentu až 400 km a dobu tankování kratší než čtyři minuty. U větších dodávek zajišťuje doplnění technologie palivových článků dojezd až 500 km a dobu tankování pouhých pět minut.

Stellantis bude ve vlastní režii vyrábět osm vodíkových verzí svých středních a velkých dodávek: Citroën ë-Jumpy a ë-Jumper, Fiat Professional E-Scudo a E-Ducato, Opel Vivaro-e a Movano-e a Peugeot E-Expert a E-Boxer. 

Technologie vodíkových palivových článků hraje důležitou roli v plánu skupiny Stellantis na dosažení bezemisní mobility. Stellantis byl prvním výrobcem na světě, který vozy s touto technologii v roce 2021 uvedl na trh. V roce 2023 se skupina Stellantis stala spolu se dvěma dalšími společnostmi třetinovým vlastníkem podniku Symbio, který je lídrem v oblasti vodíkové technologie a působí v Evropě a v USA.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.