Vzpomínáte si na zakázkově vyrobený Rolls-Royce Sweptail? Tento nejdražší vyrobený Rolls-Royce připomínal dobu, kdy si movití zákazníci nechávali postavit vůz přímo na míru. Sweptail však není jediným moderním ztvárněním zakázkového Rollsu, o pár let ho předběhl Hyperion, za jehož vznikem stál Pininfarina.
V první polovině dvacátého století nebylo ničím neobvyklým, že si majetní zákazníci objednávali úpravy či zcela nové karoserie pro své vozy u renomovaných karosáren. Tento trend později opadl, ovšem v minulém desetiletí ho opět oživil zakázkový Rolls-Royce Hyperion, za jehož vznikem stojí studio Pininfarina.
Za vznikem Hyperionu stojí sběratel vozů Roland Hall, který si u Pininfariny objednal stavbu tohoto vozu na základě Phantomu Drophead Coupe, který byl tou dobou poměrně novou záležitostí. Během přestavby však dostal zcela novou karoserii a přišel o zadní řadu sedadel, takže se z něj stal elegantní roadster.
Hyperion byl představen v roce 2008 na akci v Pebble Beach, kde vůz vzbudil velký zájem a zároveň se stal jakýmsi předznamenáním nové éry zakázkových karoserií. Cenu vozu bohužel neznáme, ovšem když se v roce 2008 prodával, pohybovala se jeho cena okolo 5 milionu dolarů (cca 111,6 milionu korun).
Pokud byste si však mysleli, že takto unikátní vůz si svou cenu udržel až dodnes, pak vás asi překvapíme. Hyperion je již několik let vystaven v dubajském autosalonu Al Ain Class Motors, kde za něj prodejce požaduje "pouhé" 2 miliony Euro (cca 55 milionů korun). Samozřejmě je to stále vysoká částka, ovšem je potřeba si uvědomit, že zakázkový Sweptail vyšel majitele na 13 milionů dolarů (290,3 milionu).
Hyperion přitom není nijak ošklivý ani příliš extravagantní. Jeho cenu však neustále sráží doba, po kterou bude stát pouze v autosalonu.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?