Vzpomínáte si na zakázkově vyrobený Rolls-Royce Sweptail? Tento nejdražší vyrobený Rolls-Royce připomínal dobu, kdy si movití zákazníci nechávali postavit vůz přímo na míru. Sweptail však není jediným moderním ztvárněním zakázkového Rollsu, o pár let ho předběhl Hyperion, za jehož vznikem stál Pininfarina.
V první polovině dvacátého století nebylo ničím neobvyklým, že si majetní zákazníci objednávali úpravy či zcela nové karoserie pro své vozy u renomovaných karosáren. Tento trend později opadl, ovšem v minulém desetiletí ho opět oživil zakázkový Rolls-Royce Hyperion, za jehož vznikem stojí studio Pininfarina.
Za vznikem Hyperionu stojí sběratel vozů Roland Hall, který si u Pininfariny objednal stavbu tohoto vozu na základě Phantomu Drophead Coupe, který byl tou dobou poměrně novou záležitostí. Během přestavby však dostal zcela novou karoserii a přišel o zadní řadu sedadel, takže se z něj stal elegantní roadster.
Hyperion byl představen v roce 2008 na akci v Pebble Beach, kde vůz vzbudil velký zájem a zároveň se stal jakýmsi předznamenáním nové éry zakázkových karoserií. Cenu vozu bohužel neznáme, ovšem když se v roce 2008 prodával, pohybovala se jeho cena okolo 5 milionu dolarů (cca 111,6 milionu korun).
Pokud byste si však mysleli, že takto unikátní vůz si svou cenu udržel až dodnes, pak vás asi překvapíme. Hyperion je již několik let vystaven v dubajském autosalonu Al Ain Class Motors, kde za něj prodejce požaduje "pouhé" 2 miliony Euro (cca 55 milionů korun). Samozřejmě je to stále vysoká částka, ovšem je potřeba si uvědomit, že zakázkový Sweptail vyšel majitele na 13 milionů dolarů (290,3 milionu).
Hyperion přitom není nijak ošklivý ani příliš extravagantní. Jeho cenu však neustále sráží doba, po kterou bude stát pouze v autosalonu.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.