Dnes ráno představila Tesla svůj nejnovější elektromobil, kompaktní SUV Model Y. Vůz, který technicky vychází z Modelu 3, je druhým SUV v nabídce a podle odborníků by pro automobilku mohl znamenat zásadní krok. Segment SUV a crossoverů je totiž v USA na vzestupu a Tesla v něm dodnes figurovala pouze s impozantním ale drahým Modelem X.
Podobně jako u jiných modelů, i Tesla Model Y bude nabízena v několika provedeních v závislosti na výkonu a dojezdu. Základem nabídky se stane Model Y Standard Range, který nabídne dojezd okolo 230 mil (370 km) a akceleraci z 0 na 96 km/h za 5.9 sekundy,. To rozhodně není zlé, zvláště uvážíme-li cenu 39 000 dolarů, tedy cca 884 000 Kč. Jak je ovšem u Tesly zvykem, na nejlevnější provedení si budeme muset počkat.
Prozatím nejlevnějším dostupným modelem ze začátku produkce se tak stane Model Y Long Range, jehož cena by měla začínat na částce 47 000 dolarů, tedy cca 1 066 000 Kč. Za to se však odvděčí dojezdem až 300 mil (482 km), akcelerací z 0 na 96 km/h za 5.5 sekundy a maximální rychlostí 209 km/h.
Za částku 51 000 dolarů, cca 1 156 000 Kč, získají zákazníci Model Y Dual Motor AWD, tedy model s pohonem všech kol. Ten sice oproti modelu Long Range nabídne dojezd "jen" 280 mil (cca 450 km), z 0 na 96 km/h však zrychlí za 4.8 sekundy a dosáhne maximální rychlosti až 217 km/h. Navíc bude s pohonem 4x4 praktičtější i na hůře dostupných silnicích.
Vrcholem nabídky se pak stane Model Y Performance, pod jehož kapotou bude ukryta dvojice výkonných elektromotorů. Dojezd se sice opět zastavil na 280 mílích (cca 450 km), nicméně akceleraci z 0 na 96 km/h zvládne za 3.5 sekundy a jeho maximální rychlost dosahuje až 241 km/h. Zájemci o nejvýkonnější provedeních však budou muset z kapsy vytáhnout 60 000 dolarů, tedy cca 1 361 000 Kč.
Co se designu týče, podobnost s Modelem 3 je vcelku nepřehlédnutelná, přesto se automobilka pokusila odlišit oba modely například upravenými předními světly a kratšími převisy. Při bočním pohledu je pak vidět odlišná silueta, která elegantně kříží Model 3 s Modelem X.
Interiér je uspořádán podobně, jak jsme na to zvyklí již od Modelu 3. Palubní deska je minimalistická, nechybí režim autopilot ani prosklená střecha, díky které proniká do interiéru více světla a ten tak vypadá prostorněji. Vůz bude standardně pětimístný, zájemci si však budou moci připlatit za třetí řadu sedadel, díky které se do auta poskládá až sedmičlenná posádka - v tomto případě však vypadají zadní sedadla spíše nouzově.
Během představení vozu Elon Musk opět zdůraznil, že Model Y bude podobně jako Model 3 patřit k nejbezpečnějším vozům ve svém segmentu i na trhu. Baterie vozu jsou opět uloženy nízko v podlaze, což by mělo zaručit nízké těžiště a dobrou ovladatelnost. Navíc se designérům podařilo i minimalizovat aerodynamický odpor, což Modelu 3 pomáhá s výkony i dojezdem.
První kusy Tesly Model Y by měly začít sjíždět z výrobní linky již na podzim příštího roku, půjde však pouze o vozy typu Long Range a výše. Nejlevnější Model Y Standard Range by se měl na trhu objevit pravděpodobně až někdy na jaře roku 2021.
A perlička na závěr: Věděli jste, že kompletní paleta modelů Tesly je nyní sexy? Než totiž dorazí nový Roadster, Semi a Truck, budou v nabídce Modely: S 3 X Y - pokud tedy číslo 3 otočíte, máte z něj rázem E.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.