Barcelonský autosalon

ar1, 16. července 2003, 01:48 Google+

Výstaviště na Placa d’Espanya patří v Evropě rozhodně k nejmalebnějším díky svému kaskádovitému uspořádání.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Světových novinek bylo sice na 32. ročníku autosalonu v Barceloně poskrovnu, nicméně o domácí premiéry, zejména v oblasti užitkových a terénních vozidel, nouze nebyla. Vzhledem k velkému významu automobilového průmyslu pro španělskou ekonomiku je o tuto největší motoristickou výstavní akci konanou pod patronací společnosti OICA tradičně velký zájem. Letos se do areálu výstaviště vydalo přes milion návštěvníků, přestože vstupenka stála 8 Eur (v neděli a ve svátky 10 Eur).


Podívejme se alespoň na některé zajímavé exponáty, které letošní přehlídka nabídla. Zúčastnilo se jí na 130 vystavovatelů, mezi nimiž nechyběl žádný z význačných světových producentů osobních a užitkových vozidel. Nejprve alespoň několik slov o automobilovém průmyslu Španělska, které je třetím největším výrobcem vozidel v zemích Evropské unie (po Německu a Francii). Obrovský vzestup výroby zaznamenaný v posledních letech je především důsledkem naplněné touhy zahraničních firem investovat do výstavby nových výrobních zařízení po celém území Španělska. S postupujícím rozšiřováním produkce motorových vozidel se Španělsko v loňském roce dostalo až k číslu 2 855 239 vyrobených vozidel, což znamená oproti předcházejícímu roku přírůstek o 0,2 procenta. Z tohoto počtu připadá podstatná část samozřejmě na osobní automobily. V oblasti užitkových vozidel patří Španělsku v EU dokonce první místo díky produkci 503 524 vozidel za uplynulý rok. Na výrobě osobních vozidel měl v loňském roce největší podíl Renault (455 361vozidel/podíl více než 20 procent) následovaný značkami Ford a Opel a samozřejmě také domácím Seatem s loňskou výrobou 407 917 vozidel (18 procent), více než 80 procent automobilové produkce ovšem putuje za hranice Španělska. Na rozdíl od silničních vozidel, kde výroba překračuje import, je situace v off-roadech odlišná. Počet registrovaných terénních automobilů je vyšší než počet vozů vyrobených. Důkazem velké popularity čtyřkolek ve Špa-nělsku je počet registrovaných vozidel v letech 2001/2002 (79 733/73 734). Stabilní postavení mají značky Nissan, Suzuki, Toyota a Land Rover. V tomto pořadí se také výrobci umístili v domácích statistikách. Nejlepší Nissan prodal v roce 2001 takřka 15 000 vozů, loni to bylo o 3000 méně. Největší nárůst registrací v první desítce zaznamenaly značky Hyundai, Mercedes-Benz a BMW, konkrétně bylo (v uvedeném pořadí) v loňském roce registrováno celkem 5575/3561/2963 vozů těchto značek. Pojďme se ale již projít kaskádovým výstavištěm se zastávkou u zajímavých exponátů.

Snad nejpestřejší nabídku motorových vozidel do celkové hmotnosti 3,5 t nabídl Fiat. Zatímco uvnitř pavilonu jsme si prohlédli známé novinky ze Ženevy včetně následníka Pandy a jeho užitkové modifikace s pohonem 4x4, nechyběla pod přístřeškem na volné ploše žádná z užitkových verzí od nejmenšího Fiatu Seicento Van S až k největším typům Ulysse (nový model z roku 2002) a Ducato nabízené s motory 2,0 JTD, 2,3 JTD a 2,8 JTD s nejrůznějšími karosářskými verzemi včetně pohonu 4x4.

Isuzu představilo v Barceloně praktický pick-up v modernizovaném provedení nabízený jak s pohonem jedné, tak obou náprav. Ve verzi 4x4 má zákazník na výběr podstatně větší počet kombinací kabin, motorů s možností ručně řazené nebo samočinné převodovky.

Zajímavá je úprava známého typu Mitsubishi L 200 (u nás Pajero Pick-up) s aerodynamicky krytým zavazadlovým prostorem opatřeným odklopným víkem na plynových vzpěrách.
Po pařížské prezentaci studie představil Renault nové Kangoo 4x4 v sériové podobě. Vozidlo prodělalo jednak designérské úpravy, jednak drobné konstrukční změny. Renault Kangoo 4x4 s pohonem převzatým od Nissanu je v nejnovější verzi vybaven důkladnější protihlukovou ochranou, sériově ABS a brzdovým asistentem.

Další užitkový automobil s pohonem 4x4 patřil značce Ssang-Yong. Modernizovaný pick-up Musso měl pod kapotou osvědčený třílitrový turbodiesel z rodiny Mercedes-Benz .

Zdroj: AUTO 4x4 Vlastislav Tůma, foto: autor a archív
Vytisknout

Diskuze: Barcelonský autosalon

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Fiat se chystá do světa 4x4 - anotační foto

Fiat se chystá do světa 4x4

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud