Barcelonský autosalon

ar1, 16. července 2003, 01:48 Google+

Výstaviště na Placa d’Espanya patří v Evropě rozhodně k nejmalebnějším díky svému kaskádovitému uspořádání.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Světových novinek bylo sice na 32. ročníku autosalonu v Barceloně poskrovnu, nicméně o domácí premiéry, zejména v oblasti užitkových a terénních vozidel, nouze nebyla. Vzhledem k velkému významu automobilového průmyslu pro španělskou ekonomiku je o tuto největší motoristickou výstavní akci konanou pod patronací společnosti OICA tradičně velký zájem. Letos se do areálu výstaviště vydalo přes milion návštěvníků, přestože vstupenka stála 8 Eur (v neděli a ve svátky 10 Eur).


Podívejme se alespoň na některé zajímavé exponáty, které letošní přehlídka nabídla. Zúčastnilo se jí na 130 vystavovatelů, mezi nimiž nechyběl žádný z význačných světových producentů osobních a užitkových vozidel. Nejprve alespoň několik slov o automobilovém průmyslu Španělska, které je třetím největším výrobcem vozidel v zemích Evropské unie (po Německu a Francii). Obrovský vzestup výroby zaznamenaný v posledních letech je především důsledkem naplněné touhy zahraničních firem investovat do výstavby nových výrobních zařízení po celém území Španělska. S postupujícím rozšiřováním produkce motorových vozidel se Španělsko v loňském roce dostalo až k číslu 2 855 239 vyrobených vozidel, což znamená oproti předcházejícímu roku přírůstek o 0,2 procenta. Z tohoto počtu připadá podstatná část samozřejmě na osobní automobily. V oblasti užitkových vozidel patří Španělsku v EU dokonce první místo díky produkci 503 524 vozidel za uplynulý rok. Na výrobě osobních vozidel měl v loňském roce největší podíl Renault (455 361vozidel/podíl více než 20 procent) následovaný značkami Ford a Opel a samozřejmě také domácím Seatem s loňskou výrobou 407 917 vozidel (18 procent), více než 80 procent automobilové produkce ovšem putuje za hranice Španělska. Na rozdíl od silničních vozidel, kde výroba překračuje import, je situace v off-roadech odlišná. Počet registrovaných terénních automobilů je vyšší než počet vozů vyrobených. Důkazem velké popularity čtyřkolek ve Špa-nělsku je počet registrovaných vozidel v letech 2001/2002 (79 733/73 734). Stabilní postavení mají značky Nissan, Suzuki, Toyota a Land Rover. V tomto pořadí se také výrobci umístili v domácích statistikách. Nejlepší Nissan prodal v roce 2001 takřka 15 000 vozů, loni to bylo o 3000 méně. Největší nárůst registrací v první desítce zaznamenaly značky Hyundai, Mercedes-Benz a BMW, konkrétně bylo (v uvedeném pořadí) v loňském roce registrováno celkem 5575/3561/2963 vozů těchto značek. Pojďme se ale již projít kaskádovým výstavištěm se zastávkou u zajímavých exponátů.

Snad nejpestřejší nabídku motorových vozidel do celkové hmotnosti 3,5 t nabídl Fiat. Zatímco uvnitř pavilonu jsme si prohlédli známé novinky ze Ženevy včetně následníka Pandy a jeho užitkové modifikace s pohonem 4x4, nechyběla pod přístřeškem na volné ploše žádná z užitkových verzí od nejmenšího Fiatu Seicento Van S až k největším typům Ulysse (nový model z roku 2002) a Ducato nabízené s motory 2,0 JTD, 2,3 JTD a 2,8 JTD s nejrůznějšími karosářskými verzemi včetně pohonu 4x4.

Isuzu představilo v Barceloně praktický pick-up v modernizovaném provedení nabízený jak s pohonem jedné, tak obou náprav. Ve verzi 4x4 má zákazník na výběr podstatně větší počet kombinací kabin, motorů s možností ručně řazené nebo samočinné převodovky.

Zajímavá je úprava známého typu Mitsubishi L 200 (u nás Pajero Pick-up) s aerodynamicky krytým zavazadlovým prostorem opatřeným odklopným víkem na plynových vzpěrách.
Po pařížské prezentaci studie představil Renault nové Kangoo 4x4 v sériové podobě. Vozidlo prodělalo jednak designérské úpravy, jednak drobné konstrukční změny. Renault Kangoo 4x4 s pohonem převzatým od Nissanu je v nejnovější verzi vybaven důkladnější protihlukovou ochranou, sériově ABS a brzdovým asistentem.

Další užitkový automobil s pohonem 4x4 patřil značce Ssang-Yong. Modernizovaný pick-up Musso měl pod kapotou osvědčený třílitrový turbodiesel z rodiny Mercedes-Benz .

Zdroj: AUTO 4x4 Vlastislav Tůma, foto: autor a archív
Vytisknout

Diskuze: Barcelonský autosalon

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Fiat se chystá do světa 4x4 - anotační foto

Fiat se chystá do světa 4x4

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud