Chladící kapalina v zimě? Mnoha řidičům může v mrazech pořádně zavařit

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 19. prosince 2018, 10:00 Google+

Před zimou je nutné auto pořádně zkontrolovat. Ověření stavu baterie je samozřejmostí, mnoho řidičů ale podceňuje provozní kapaliny. Především špatně vybraná chladicí kapalina může šoféry pořádně potrápit. V horším případě dokáže auto vážně poškodit. Hrozí rezavění a dokonce i ucpání chladiče, uvádí společnost Sheron. Na co si tedy dát pozor?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Letošní zima je zatím mírná a k řidičům milosrdná – to, jak dobře připravili svá auta, prověří až první skutečné mrazy. „Mezi zásadní věci, které přitom motoristé často podceňují, patří výběr a péče o chladicí kapaliny. Pokud je ale včas nevyměníme nebo špatně vybereme jejich odolnost proti mrazu, přijde nás oprava vozu na desetitisíce,“ říká Tomáš Skopový, odborník značky Sheron.

Správně vybraná kapalina chrání auto proti korozi i mrazu

Chladicí kapalina plní řadu funkcí. První a nejdůležitější je schopnost nezamrznout. Tuto vlastnost chladicí kapalině propůjčuje základní složka, kterou lze velmi jednoduše změřit hustoměrem chladicí kapaliny. Zde se řidič dozví, jaké mrazy chladicí kapalina zvládne. „Ideální hodnotou naředění chladicí kapaliny je na -30 °C až -36 °C. Právě v té chvíli poskytuje pro naše podmínky dostatečnou ochranu a také tu správnou viskozitu a teplosměnnost,“ radí Skopový.

Další důležitou funkcí je ochrana chladicí soustavy a motoru. To zajišťují přesně vyvážená aditiva, která poskytují kapalině například antikorozní ochranu anebo neméně důležitou materiálovou kompatibilitu.

Jednoduše řečeno zajistí, že motor zevnitř nebude rezavět, že předčasně nezestárnou a nepopraskají hadice, že nepraskne chladič vlivem zanesení nečistotami či přetlakováním soustavy, či že se nenaruší těsnění uvnitř motoru vlivem nekompatibility a agresivních látek.

Špatný výběr a zanedbání výměny vás připraví o tisíce

A co se stane, pokud uvedené hodnoty podceníme a vybereme nesprávnou kapalinu, která není dostatečně odolná proti mrazu? V tu chvíli může chladicí kapalina při nízkých teplotách zamrznout. Tady jde až o tisícové škody. Hrozí totiž závažné poškození motoru vlivem rozpínání kapaliny, které může v horším případě způsobit i prasknutí bloku motoru.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Sheron

Důležitá je i zmíněná obměna chladicí kapaliny. Řidiči by měli dodržovat uvedené intervaly, které jsou uvedené na balení. Kapalina sice zůstává nezamrzlá, ovšem po uplynutí výměnné lhůty přestává chránit motor. Vyčerpají se z ní totiž aditiva, která ho opatrují. Z kapaliny se časem vyselektují. Jednoduše řečeno si sednou na dno a ztrácí svou funkci. V tu chvíli začíná motor zevnitř rezavět, gumové části rychleji stárnou, trpí i různá těsnění a celé chladící soustava. V chladícím okruhu se hromadí nečistoty, jako například již zmiňovaná rez a hrozí ucpávání chladícího okruhu, zejména pak chladiče.

„Moderní vozy využívají chladicí kapaliny s výměnnou lhůtou až pěti let. V mnohých případech to znamená, že výměna řidiče čeká maximálně dvakrát za dobu, kdy má auto doma. Nákup kvalitního výrobku je opravdu minimum, jak podpořit spolehlivost vozu, odvděčit se mu za věrné služby a také jak ušetřit za případné budoucí opravy,“ shrnuje Skopový.

Vytisknout

Diskuze: Chladící kapalina v zimě? Mnoha řidičům může v mrazech pořádně zavařit

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ilustrační foto

Češi mají jasnou prioritu. Jaké dovážené vozy jsou v kurzu?

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud