Před zimou je nutné auto pořádně zkontrolovat. Ověření stavu baterie je samozřejmostí, mnoho řidičů ale podceňuje provozní kapaliny. Především špatně vybraná chladicí kapalina může šoféry pořádně potrápit. V horším případě dokáže auto vážně poškodit. Hrozí rezavění a dokonce i ucpání chladiče, uvádí společnost Sheron. Na co si tedy dát pozor?
Letošní zima je zatím mírná a k řidičům milosrdná – to, jak dobře připravili svá auta, prověří až první skutečné mrazy. „Mezi zásadní věci, které přitom motoristé často podceňují, patří výběr a péče o chladicí kapaliny. Pokud je ale včas nevyměníme nebo špatně vybereme jejich odolnost proti mrazu, přijde nás oprava vozu na desetitisíce,“ říká Tomáš Skopový, odborník značky Sheron.
Správně vybraná kapalina chrání auto proti korozi i mrazu
Chladicí kapalina plní řadu funkcí. První a nejdůležitější je schopnost nezamrznout. Tuto vlastnost chladicí kapalině propůjčuje základní složka, kterou lze velmi jednoduše změřit hustoměrem chladicí kapaliny. Zde se řidič dozví, jaké mrazy chladicí kapalina zvládne. „Ideální hodnotou naředění chladicí kapaliny je na -30 °C až -36 °C. Právě v té chvíli poskytuje pro naše podmínky dostatečnou ochranu a také tu správnou viskozitu a teplosměnnost,“ radí Skopový.
Další důležitou funkcí je ochrana chladicí soustavy a motoru. To zajišťují přesně vyvážená aditiva, která poskytují kapalině například antikorozní ochranu anebo neméně důležitou materiálovou kompatibilitu.
Jednoduše řečeno zajistí, že motor zevnitř nebude rezavět, že předčasně nezestárnou a nepopraskají hadice, že nepraskne chladič vlivem zanesení nečistotami či přetlakováním soustavy, či že se nenaruší těsnění uvnitř motoru vlivem nekompatibility a agresivních látek.
Špatný výběr a zanedbání výměny vás připraví o tisíce
A co se stane, pokud uvedené hodnoty podceníme a vybereme nesprávnou kapalinu, která není dostatečně odolná proti mrazu? V tu chvíli může chladicí kapalina při nízkých teplotách zamrznout. Tady jde až o tisícové škody. Hrozí totiž závažné poškození motoru vlivem rozpínání kapaliny, které může v horším případě způsobit i prasknutí bloku motoru.
Důležitá je i zmíněná obměna chladicí kapaliny. Řidiči by měli dodržovat uvedené intervaly, které jsou uvedené na balení. Kapalina sice zůstává nezamrzlá, ovšem po uplynutí výměnné lhůty přestává chránit motor. Vyčerpají se z ní totiž aditiva, která ho opatrují. Z kapaliny se časem vyselektují. Jednoduše řečeno si sednou na dno a ztrácí svou funkci. V tu chvíli začíná motor zevnitř rezavět, gumové části rychleji stárnou, trpí i různá těsnění a celé chladící soustava. V chladícím okruhu se hromadí nečistoty, jako například již zmiňovaná rez a hrozí ucpávání chladícího okruhu, zejména pak chladiče.
„Moderní vozy využívají chladicí kapaliny s výměnnou lhůtou až pěti let. V mnohých případech to znamená, že výměna řidiče čeká maximálně dvakrát za dobu, kdy má auto doma. Nákup kvalitního výrobku je opravdu minimum, jak podpořit spolehlivost vozu, odvděčit se mu za věrné služby a také jak ušetřit za případné budoucí opravy,“ shrnuje Skopový.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.