Před zimou je nutné auto pořádně zkontrolovat. Ověření stavu baterie je samozřejmostí, mnoho řidičů ale podceňuje provozní kapaliny. Především špatně vybraná chladicí kapalina může šoféry pořádně potrápit. V horším případě dokáže auto vážně poškodit. Hrozí rezavění a dokonce i ucpání chladiče, uvádí společnost Sheron. Na co si tedy dát pozor?
Letošní zima je zatím mírná a k řidičům milosrdná – to, jak dobře připravili svá auta, prověří až první skutečné mrazy. „Mezi zásadní věci, které přitom motoristé často podceňují, patří výběr a péče o chladicí kapaliny. Pokud je ale včas nevyměníme nebo špatně vybereme jejich odolnost proti mrazu, přijde nás oprava vozu na desetitisíce,“ říká Tomáš Skopový, odborník značky Sheron.
Správně vybraná kapalina chrání auto proti korozi i mrazu
Chladicí kapalina plní řadu funkcí. První a nejdůležitější je schopnost nezamrznout. Tuto vlastnost chladicí kapalině propůjčuje základní složka, kterou lze velmi jednoduše změřit hustoměrem chladicí kapaliny. Zde se řidič dozví, jaké mrazy chladicí kapalina zvládne. „Ideální hodnotou naředění chladicí kapaliny je na -30 °C až -36 °C. Právě v té chvíli poskytuje pro naše podmínky dostatečnou ochranu a také tu správnou viskozitu a teplosměnnost,“ radí Skopový.
Další důležitou funkcí je ochrana chladicí soustavy a motoru. To zajišťují přesně vyvážená aditiva, která poskytují kapalině například antikorozní ochranu anebo neméně důležitou materiálovou kompatibilitu.
Jednoduše řečeno zajistí, že motor zevnitř nebude rezavět, že předčasně nezestárnou a nepopraskají hadice, že nepraskne chladič vlivem zanesení nečistotami či přetlakováním soustavy, či že se nenaruší těsnění uvnitř motoru vlivem nekompatibility a agresivních látek.
Špatný výběr a zanedbání výměny vás připraví o tisíce
A co se stane, pokud uvedené hodnoty podceníme a vybereme nesprávnou kapalinu, která není dostatečně odolná proti mrazu? V tu chvíli může chladicí kapalina při nízkých teplotách zamrznout. Tady jde až o tisícové škody. Hrozí totiž závažné poškození motoru vlivem rozpínání kapaliny, které může v horším případě způsobit i prasknutí bloku motoru.
Důležitá je i zmíněná obměna chladicí kapaliny. Řidiči by měli dodržovat uvedené intervaly, které jsou uvedené na balení. Kapalina sice zůstává nezamrzlá, ovšem po uplynutí výměnné lhůty přestává chránit motor. Vyčerpají se z ní totiž aditiva, která ho opatrují. Z kapaliny se časem vyselektují. Jednoduše řečeno si sednou na dno a ztrácí svou funkci. V tu chvíli začíná motor zevnitř rezavět, gumové části rychleji stárnou, trpí i různá těsnění a celé chladící soustava. V chladícím okruhu se hromadí nečistoty, jako například již zmiňovaná rez a hrozí ucpávání chladícího okruhu, zejména pak chladiče.
„Moderní vozy využívají chladicí kapaliny s výměnnou lhůtou až pěti let. V mnohých případech to znamená, že výměna řidiče čeká maximálně dvakrát za dobu, kdy má auto doma. Nákup kvalitního výrobku je opravdu minimum, jak podpořit spolehlivost vozu, odvděčit se mu za věrné služby a také jak ušetřit za případné budoucí opravy,“ shrnuje Skopový.
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?