Léto patří vodním sportům. Mnoho z nich, například potápění nebo paddleboarding, vyžaduje specifické vybavení, jehož správné přepravě automobilem je nutné věnovat náležitou pozornost, aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti.
„Pokud chcete jet na pláž, musíte si poradit s velkými rozměry více než tři metry dlouhého paddleboardu a mít dostatečně velký zavazadlový prostor pro potřebné potápěčské vybavení,“ říká Mariona Geaová, která se pravidelně plaví na paddleboardu ve vodách Středozemního moře. Přinášíme sedm tipů pro bezpečnou přepravu veškerého vybavení, aby vám nečekaný problém na silnici nezhatil sen o skvělém dnu na pláži.
1. Vhodné uspořádání nákladu v zavazadlovém prostoru. Potápěčské vybavení a příslušenství i potřeby pro paddleboarding je nutné v zavazadlovém prostoru zajistit proti nežádoucímu pohybu za jízdy. Také je důležité, aby byl náklad rovnoměrně rozložený, a neovlivnil tak rozložení hmotnosti vozidla. Nový SEAT Leon Sportstourer s objemem zavazadlového prostoru 620 litrů (nebo až 1600 litrů po sklopení zadních sedadel) je ideálním vozem pro přepravu jakéhokoli sportovního vybavení. „Navíc uzavíratelný otvor uprostřed zadních sedadel umožňuje naložit pádla do zavazadlového prostoru, aniž by se musela celá řada sklápět,“ zdůrazňuje Mariona.
2. Řádné zajištění nákladu je zásadní. Pádla a láhve na stlačený vzduch se musí v zavazadlovém prostoru bezpečně zajistit, aby nedošlo k úrazu. List pádla by měl směřovat dopředu. Hruška pádla se popruhem připevní k oběma stěnám zavazadlového prostoru. Potápěčské láhve na stlačený vzduch se ukládají vodorovně a kolmo k sedadlům. Jejich zajištění popruhy zabrání volnému pohybu za jízdy.
3. Plovák umístěte na střešní nosič. Přestože zní myšlenka převážet paddleboard uvnitř vozu lákavě, není to ani bezpečné, ani realizovatelné, protože při nehodě by byl plovák vymrštěn dopředu. Kromě toho hrozí za takovou přepravu paddleboardu v zemích, jako je Španělsko, pokuta od 80 do 200 eur. Nejlepší způsob, jak paddleboard přepravit, je naložit ho na střešní nosič a správně zajistit. „Část s ploutví musí směřovat dopředu, aby se zabránilo postupnému sklouznutí plováku z vozu,“ vysvětluje Mariona. Doporučujeme používat příslušenství z nabídky výrobce vozu nebo specializovaného výrobce střešních nosičů, které lze připevnit k vozidlům s podélnými střešními nosiči i bez nich. Plovák se tím bezpečně zajistí a nedojde k jeho poškození.
4. V případě nutnosti připevněte červený praporek. Náklad na střešním nosiči by neměl přesahovat délku vozidla. V závislosti na modelu se však může stát, že paddleboard bude přece jen trochu přesahovat. Pokud paddleboard přečnívá vzadu o více než 1 metr, musíte podle českých pravidel silničního provozu připevnit k jeho zadnímu konci červený praporek o rozměrech 300 x 300 mm. U modelů, jakými jsou Leon Sportstourer nebo SEAT Tarraco, o délce více než čtyři a půl metru, se plovák snadno vejde do půdorysu vozidla a žádné označení není nutné. „To je výhoda pro nafukovací paddleboardy, které můžete takto přepravovat bez nutnosti je pokaždé nahustit a vypustit,“ říká Mariona.
5. Zkontrolujte pneumatiky. Musíte zohlednit nákladem zvýšenou hmotnost vašeho vozu. S cestujícími, věcmi v zavazadlovém prostoru, 15 kg desetilitrové kyslíkové láhve a 10 kg paddleboardu by mohl být tlak v pneumatikách nedostatečný. Před prvním vyjetím byste proto měli zkontrolovat tlakoměrem tlak v pneumatikách a případně ho přizpůsobit vyšší hmotnosti vozu. Nedostačné nebo nadměrné nahuštění pneumatiky může vést k jejich poškození nebo rychlejšímu opotřebení.
6. Přizpůsobte rychlost jízdy. Za jízdy s nákladem na střešním nosiči se snažte udržovat konstantní rychlost, která je nižší než obvykle. Také se vyvarujte náhlé akceleraci nebo nenadálému brzdění. „Při přepravě plováku na střeše se zvyšuje aerodynamický odpor vzduchu a přední část se mírně posune vzhůru a dozadu.“ Pokud se však plovák začne posouvat příliš daleko nebo ze strany na stranu, zastavte na bezpečném místě a náklad lépe zajistěte.
7. Udržujte bezpečnou vzdálenost. Vyšší hmotnost prodlužuje brzdnou dráhu vozidla, takže je důležité, abyste udržovali větší bezpečnostní odstup od vpředu jedoucího vozidla. V současnosti již velmi rozšířený adaptivní tempomat ACC (Adaptive Cruise Control) pomáhá přizpůsobovat rychlost jízdy požadavkům řidiče a dopravní situaci. V modelu Leon Sportstourer a v novém modelu SEAT Ateca 2020 doplňuje funkci adaptivního tempomatu systém Travel Assist, který umožňuje ještě komfortnější jízdu. Rychlost jízdy se přizpůsobuje nejen vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla, ale také průběhu trasy včetně zohledňování dopravního značení. Travel Assist navíc udržuje vůz ve svém jízdním pruhu.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.