Pokud se příslušníci policie pokoušeli zastavit rozvášněný dav, často jim nezbývalo nic jiného, než si před něj stoupnout se štíty, vybaveni jen obušky a maximálně vodním dělem. Souboj stovek demonstrantů s desítkami policistů ovšem končil všelijak. Tomu by ale mohl zabránit nový slovenský stroj "Božena Riot", který v posledních měsících obdivuje takřka celý svět.
Za výrobou Boženy Riot stojí slovenská společnost WAY INDUSTRIES, a.s., která se dlouhodobě specializuje na výrobu dálkově ovládaných odminovávacích vozidel, které už si po světě vysloužily skvělé renomé. Nasazeny byly například ve válkou zasažených oblastech bývalé Jugoslávie, ale i v Africe, Americe nebo Asii. Odminovávací stroje Božena má ve svém vlastnictví i Armáda ČR.
Božena Riot ovšem změnila své zaměření z armádního speciálu na speciál policejní. Konstrukce tohoto obrněného vozidla navazuje na koncepci lehkého odminovávacího zařízení Božena 4, ovšem pro policejní službu byl upraven.
Samotné vozidlo je dlouhé 3,250 mm, široké 1,985 mm a váží 5,250 kg. O jeho pohon se stará turbem přeplňovaný motor Deutz o výkonu 110 kW (147 k), díky kterému dokáže stroj, i s upevněným štítem, vyvinout rychlost až 9 km/h. Dálkové ovládání, kterým se Božena ovládá, se také jen tak neutahá - má totiž dosah až 5 000 metrů a jeho baterie vydrží 11 hodin.
Největší novinkou je ale štít, který Božena dostala místo odminovávacího zařízení. Jeho váha činí 1,550 kilogramů, ve složeném stavu měří 4,500 mm na šířku a 3,255 mm na výšku. Pokud ovšem policie potřebuje pokrýt větší prostor, může se štít roztáhnout až na šířku 7,500 mm a výšku 4,410 mm.
Štít je navíc vybaven vybaven světlomety, nerozbitnými okny, kamerami, vodními tryskami, reproduktory a střílnami pro použití gumových projektilů nebo střelbu slzotvorných granátů. Nechybí ani dobře chráněná obrazovka s pokyny pro demonstranty. Po jeho stranách jsou navíc žebříky a ve střední části je umístěna plošina, kterou je možné zvednout. Na této plošině pak mohou být buď příslušníci policie, nebo vodní dělo. K jeho zásobování pak slouží kompaktní cisterna, kterou si Božena táhne za sebou. Její kapacitu se nám ale najít nepodařilo.
Cenu Boženy Riot bohužel neznáme, ovšem dá se očekávat, že zájem o ni by nemusel být zrovna malý. Agresivita mnohých demonstrací totiž postupné sílí a pravomoci policie bývají často omezeny. Božena by tak představovala elegantní způsob jak manipulovat s rozbouřeným davem, aniž by muselo dojít ke krveprolití.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.