Díky promyšlené regenerační strategii zůstávají výkonové parametry, spotřeba a emise CO2 na stejné úrovni jako u motorů bez částicového filtru. Celé zařízení pro čištění výfukových spalin, zahrnující mj. primární katalyzátor, umístěný těsně u motoru, a oxidační katalyzátor, je určené pro snížení množství všech škodlivin ve výfukových plynech, především pro redukci uhlovodíků (HC) a kysličníku uhelnatého (CO).
Inovativní systém DPF je společným dílem konstruktérů automobilky Opel a společnosti GM Powertrain. Bezúdržbový částicový filtrační systém DPF se objeví už začátkem příštího roku v modelech Vectra a Signum poháněných novým motorem 1.9 CDTI ECOTEC. Tento motor bude poprvé představen na Mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v září tohoto roku.
Nový částicový filtr pro vznětové motory sestává z keramického jádra z karbidu křemíku, které svojí strukturou připomíná včelí plástev. Jádro je perforováno velkým množstvím mikroskopických kanálků. Výfukové plyny procházejí stěnami kanálků, přičemž dochází k zachycování škodlivých částic. Aby nedošlo k ucpání filtru a překročení povoleného přetlaku, musí se zachycené částice v pravidelných intervalech vypalovat. Namísto aditiv přidávaných do paliva, která se při tomto regeneračním procesu obvykle používají, zvolili konstruktéři automobilky Opel povlakování aktivních částí filtru vzácnými kovy, k vlastnímu vypalování zachycených částic pak dochází po vstříknutí malého množství paliva, čímž teplota výfukových plynů vzroste téměř na 600 stupňů Celsia při které dochází ke spalování škodlivých částic. Tento koncept si vyžádal vývoj flexibilního vstřikovacího systému, schopného přesně pracovat ve všech režimech zatížení motoru – zařízení totiž musí bezchybně pracovat nejenom při plném zatížení motoru, ale také v případech, kdy je vůz využíván například pouze pro krátké jízdy po městě.
Pro splnění všech naznačených požadavků budou vozy Opel používat vznětové motory se systémem přímého vstřikování nafty do válců „common-rail“ poslední generace. Tato technologie totiž dovoluje velmi přesné řízení vstřikovacího procesu (množství vstřikovaného paliva i vstřikovací tlak) za všech podmínek.
Další výhodou sofistikovaného systému společností Opel/GM je, že k regeneračnímu procesu dochází v nepravidelných intervalech, v závislosti na převažujících jízdních podmínkách – ke vstříknutí dodatečné dávky paliva a k vypálení škodlivých částic tedy dochází až v momentu, kdy množství zachycených částic vyvolá předem daný zpětný přetlak ve filtru. Celý proces vypalování částic je kontrolovaný tlakovými a tepelnými čidly DPF jednotky, řidič průběh regenerace vůbec nepostřehne.
Mezi primárním katalyzátorem, který je uložení těsně u motoru, a částicovým filtrem je pod podlahou vozu umístěný oxidační katalyzátor. Ten slouží k redukci uhlovodíků (HC) a kysličníku uhelnatého (CO) ve výfukových plynech. Vysoká účinnost spalovacího procesu vznětových motorů Opel se odráží ve velmi nízkém množství kysličníků dusíku ve výfukových plynech – množství NOx leží pod hranicí emisních limitů normy Euro 4.
Nový systém čištěný výfukových plynů včetně částicového filtru DPF uvede Opel do svých modelů, které pak budou plnit emisní limity normy Euro 4. Ta bude platit pro všechny nově registrované vozy od 1. ledna roku 2006. Norma Euro 4 snižuje povolené množství pevných částic a kysličníků dusíku NOx ve výfukových plynech o 50 procent! Opel si je vědom důležitosti čištění výfukových spalin z pohledu zachování čistého životního prostředí pro příští generace, a proto jeho konstruktéři neustále hledají nové cesty k dalšímu zdokonalení účinnosti spalovacích motorů. Nedílnou součástí této strategie je i snaha o stálé snižování spotřeby paliva, a to cestou snižování hmotnosti vozů, snižování valivých odporů a snižování aerodynamického odporu vzduchu.
Popis obrázku systému:
1. Předčištěné výfukové plyny
2. Příčný řez tělesem filtru
3. Funkce filtračních elementů
4. Senzory tlaku
5. Teplotní čidlo
6. Filtrační cyklus
A. Filtrační fáze
B. Regenerační fáze