PR článek - Správně fungující brzdový systém je klíčový pro bezpečnou jízdu. Proto byste o něj měli správně pečovat a nepodceňovat žádné problémy. Nabízí se několik častých problémů, které se mohou objevit i u vašeho vozidla. Jejich řešení je přitom mnohdy relativně jednoduché.
Brzdový pedál by při sešlápnutí měl být pevný, nikoli však příliš tuhý. Nicméně častým problémem je, že pedál je naopak příliš měkký a vrací se pomaleji zpět nahoru. Problémem je zpravidla obsah vzduchu v brzdové kapalině – vzduch lze totiž stlačit mnohem snáze než kapalinu a sešlápnutí tak jde nezvykle snadno.
Je třeba z hydraulického systému vypustit vzduch a doplnit do nádržky kapalinu. Přitom je vhodné zkontrolovat veškeré těsnění a spoje. Můžete tak případně odhalit, kudy se vzduch do systému dostal a zabránit opakování problému.
Tvrdý brzdový pedálNejčastější příčinou tohoto problému je selhání posilovače brzd, který hraje důležitou roli v brzdovém systému – umožňuje řidiči brzdit s vyvinutím minimálního úsilí, tzn. brzdy jsou citlivé na sešlápnutí. V takovém případě bude nutná oprava nebo výměna tohoto autodílu. Tvrdý brzdový pedál však kromě toho může zapříčinit i zaseknutý třmen nebo regulátor brzdného tlaku.
Propadlý brzdový pedálNěkdy se může stát, že brzdový pedál při stlačení spadne až na podlahu, což může být nebezpečné. Na vině bývá nedostatečný hydraulický tlak, kvůli čemuž nelze brzdové destičky pevně přitisknout ke kotoučům. Nízký tlak může být způsoben nedostatkem brzdové kapaliny či vadným hlavním brzdovým válcem. Při sešlápnutí pedálu dochází k vytlačení brzdové kapaliny do potrubí, jenže při poruše kapalina píst obchází a celý systém tak nefunguje správně.
Doplnění brzdové kapaliny lze vyřešit poměrně rychle a snadno. Kromě toho je také důležité pravidelně sledovat stav nádoby na brzdovou kapalinu. Pokud je prázdná nebo má nízkou hladinu, může to signalizovat únik kapaliny, což může být způsobeno opotřebováním nebo poškozením hadic, těsnění nebo nádoby samotné.
Oprava či výměna válce je o něco komplikovanější. Po výměně je nutné odvzdušnit brzdový systém, abyste se vyhnuli dalším možným problémům.
Zdeformované brzdové kotouče nebo bubnyJak auto stárne, může se stát, že při brždění ucítíte vibrace sedadla, případně kmitání volantu. Tyto problémy jsou způsobeny deformací brzdových kotoučů nebo bubnů. Vlivem tepla se brzdy obrušují a mění svůj tvar, přičemž tyto deformace nepříznivě ovlivňují brždění.
Tahání auta na jednu stranuPři brždění se může stát, že auto táhne na jednu stranu. Jde o další častý problém, který je třeba řešit. Brzdy na jedné straně působí menší silou. Na vině může být zadřený třmen, poměrně časté je také skřípnutí brzdového potrubí nebo hadičky. Nejméně častým problémem je pak ucpání či porucha ventilu, který rozvádí brzdovou kapalinu nerovnoměrně.
V každém případě je třeba vše pečlivě zkontrolovat, oprava závady nemusí být příliš nákladná – vybírat můžete nové či použité autodíly Fiat, Dacia, Škoda a mnoho dalších.
Bezpečnost na silnici začíná správnou údržbou brzdového systému. Pokud se setkáte s některým z těchto problémů, je třeba je co nejdříve vyřešit. Pravidelné kontroly brzd vám navíc mohou ušetřit čas i peníze.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.