Povinné zavedení ESP bude podle Europarlamentu platit od roku 2011, Evropská komise navrhovala termín o rok pozdější. Toto nařízení by mělo na silnicích ušetřit až několik set lidských životů.Oproti tomu je možné, že by se cena nových aut mohla o několik tisícikorun zvýšit. Návrh ještě musí podpořit všechny členské státy.
Systém ESP dokáže eliminovat počínající smyk přibrzděním jednotlivých kol. V současné době je za příplatek k dispozici téměř v jakémkoliv autě. Pracuje v součinnosti s ABS a dalšími pomocníky.
Druhá direktiva, o které se uvažuje, je povinné zavedení nízkoodporových pneumatik. Tohle opatření souvisí s nižší spotřebou paliva a nižší hlučností.
Na druhou stranu nižší tření způsobuje delší brzdnou dráhu a vyšší riziko smyku, což je vzhledem k výše navrhovanému povinnému ESP opravdovým paradoxem.