Premiéra interaktivního podvozku IDSPlus

Petr Horák, 10. prosince 2003, 21:50 Google+

Nový Opel Astra přináší do své třídy nejenom atraktivní, dynamický design, ale také řadu vyspělých technologií,...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

z nichž některé se v segmentu kompaktních vozů objevují vůbec poprvé.

Díky na přání dodávanému interaktivnímu zavěšení kol IDSPlus se Astra třetí generace stává prvním vozem své kategorie, který je vybavený podvozkem s řízeně proměnnými charakteristikami. Podvozek IDSPlus propojuje sítí datových sběrnic důležité systémy, které ovlivňují chování a vlastnosti vozu. Mezi ty nejdůležitější patří protiblokovací systém brzd ABS, elektronický stabilizační systém ESP a systém elektronické regulace charakteristik tlumičů CDC (Continuous Damping Control). Podvozek IDSPlus propůjčuje nové Astře vynikající jízdní vlastnosti, které dokonale odpovídají na vysoké požadavky na dynamiku jízdy a aktivní bezpečnost.

Astra třetí generace se zasloužila o to, že systém CDC, až dosud vyhražený pouze pro luxusní limuzíny nebo drahé sportovní vozy, se dostává v masovém měřítku i k zákazníkům mířícím do mimořádně populární nižší střední třídy - to opět dokladuje dlouholetý zájem automobilky Opel na rychlém zavádění těch nejmodernějších technologií do modelů nejrozšířenějších automobilových tříd.

Pokud je vůz vybaven adaptivním zavěšením IDSPlus, může řidič nové Astry pouhým zmáčknutím tlačítka výrazně změnit charakteristiku podvozku směrem ke sportovním vlastnostem. Po zmáčknutí tlačítka se patřičně mění nejenom vlastnosti tlumičů, ale také charakteristika posilového účinku elektro-hydraulického posilovače řízení a citlivost elektronického pedálu plynu.

U modelů, které jsou vybaveny automatickou převodovkou nebo automatizovanou manuální převodovkou Easytronic, se při volbě sportovního modu motor před přeřazením na vyšší rychlostní stupeň vytáčí do vyšších otáček.


Zavěšení předních kol: Řada vylepšení osvědčené koncepce

Maximální agilita a nejvyšší míra bezpečnosti – to byly hlavní cíle tvůrců podvozku IDS nové Astry. Nastupující model, jehož rozvor je dlouhý 2614 mm, má vpředu propracované vzpěry McPherson s příčnými rameny přichycenými k přednímu pomocnému rámu, který se vyrábí moderní technologií hydrotváření.

Promyšlená konstrukce úchytných pouzder vzpěr McPherson účinně eliminují přenos vibrací a hluku od zavěšení kol do karoserie. Prohnutí vinutých pružin kombinovaných vzpěr McPherson snižuje namáhání pístu tlumiče pérování příčnými silami.

V zájmu dosažení co nejlepších jízdních vlastností i vysokého cestovního komfortu se do nových Aster montují vinuté pružiny, jejichž tuhost je odstupňována podle zatížení nápravy toho kterého provedení vozu po 30 kg. Toto odstupňování přináší téměř identickou frekvenci kmitání přední nápravy pro všechny modelové verze – od vozů poháněných zážehovým čtyřválcem 1.4 TWINPORT až po modely s dvoulitrovým přeplňovaným zážehovým motorem 2.0 TURBO nebo turbodieselem 1.9 CDTI, byť se jejich zatížení přední nápravy liší o zhruba 200 kg.

Flexibilní způsob výroby nového otočného čepu kola dovoluje větší variabilitu odklonu kol, což zlepšuje odezvu řízení, kontakt kol s vozovkou, stabilitu jízdy a přináší výraznější samoříditelný efekt předního zavěšení. Díky novým výrobním metodám může nyní Opel do modelů Astra třetí generace nabízet řídicí páky dvou různých délek, takže do modelů se sportovním podvozkem a světlou výškou sníženou o 15 mm se montuje řízení se strmějším převodem 14:1, zatímco běžné verze jsou vybaveny řízením s převodem 15:1.

Řídicí jednotka elektro-hydraulického posilovače řízení (EHPS) mění posilový účinek na základě vyhodnocení řady aktuálních parametrů, přičemž těmi základními jsou rychlost jízdy a síla a rychlost otáčení volantem. Průběžné modulování posilového účinku podle těchto veličin zaručuje optimální posilový účinek v každé jízdní situaci. Po aktivací sportovního režimu podvozku IDSPlus tlačítkem „Sport“ se adekvátně mění i charakteristika posilového účinku řízení.


Zavěšení zadních kol: Řada variací koncepce nápravy s torzní příčkou

Nová Astra má vzadu nápravu s torzní příčkou speciálního dvouplášťového U-profilu. Propracovaná konstrukce zadní nápravy přináší nejenom všechny obvyklé výhody této koncepce, tedy především malé nároky na obestavěný prostor, nízkou hmotnost a precizní nastavení kinematiky závěsů kol, ale dovoluje i přesné specifické naladění zavěšení podle požadavků na tu kterou verzi dané modelové řady.

Výraznou odlišností zadní nápravy nové Astry od konvenčních náprav s torzní příčkou je způsob její výroby, při které se využívá patentově chráněné technologie svařování magnetickým obloukem, která se používá pro dokonalé spojení torzní příčky s vlečenými rameny. Tato technologie umožňuje vytvoření torzní příčky se stěnou proměnné tloušťky (která funguje i jako zkrutný stabilizátor) i přesné nastavení úhlů mezi příčkou a vlečenými rameny, takže je možné optimálně využít samoříditelný efekt zavěšení. Výhodou je možnost naprosto přesného nastavení kinematiky zadního zavěšení podle motoru, hmotnosti vozu a jeho karoserie (např. vozy kombi mají výše položené těžiště), tak, aby se vůz v zatáčkách příliš nenakláněl a zároveň dokonale držel zvolenou stopu. S individuálně nastaveným zadním zavěšením je sladěna i činnost elektronických systémů podvozku, jako je např. stabilizační systém ESP.

Další výhodou využití kompaktní zadní nápravy s torzní příčkou a zvětšeného rozchodu kol (o 32 mm v porovnání se stávajícím modelem Astra) je více prostoru v interiéru. Velká pouzdra o průměru 70 mm, jejichž prostřednictvím je ukotveno zavěšení kol do karoserie, snižují přenos vibrací a hluku do karoserie. Pečlivé ladění kinematiky závěsů kol se odrazilo i v lepší stabilitě jízdy a dokonalejším vedením stopy.

Prostorově úsporná konstrukce zadní nápravy pomohla i ke snížení těžiště, což se pozitivně projevilo ve vyšší agilitě vozu. Kompaktní koncepce zadní nápravy umožnila vestavění palivové nádrže mezi kola pod úroveň sedadel.


Premiéra: Podvozek IDSPlus zvyšuje míru aktivní bezpečnosti

Zcela novou úroveň kvality jízdních vlastností mohou vychutnávat řidiči, kteří si objednají novou Astru se speciálním adaptivním zavěšením IDSPlus se systémem průběžného řízení útlumu tlumičů CDC (Continuous Damping Control). Řídicí jednotka systému CDC reguluje prostřednictvím třech okruhů vysokorychlostních datových sběrnic CANBUS činnost tlumičů podle okamžitých jízdních podmínek. Tlumení se tak dokáže bleskově přizpůsobit osobitému jízdnímu stylu každého řidiče nebo změně povrchu silnice, což mj. znamená kratší brzdnou dráhu na silnicích se špatným povrchem. Rychlost přenosu dat sběrnicemi CANBUS, které propojují nejdůležitější systémy podvozku, činí 500 kbit/sec, což je osmkrát více než rychlost datových linek ISDN 64 kbit/sec.

Bezpečnost jízdy kromě systému CDC výrazně zvyšuje také elektronický stabilizační systém ESP. V rychle projížděných zatáčkách zlepšuje ESP stabilitu jízdy ve dvou stupních: Pokud se jízda blíží k limitu, kdy ESP bude muset zasáhnout do činnosti brzd, upraví se separátně tlak v tlumičích pérování každého kola. Až ve druhé fázi, kdy se aktivuje ESP, dochází k cílenému přibrždění některých kol a takto vyvolaný stáčivý moment stabilizuje jízdu.

Do systému CDC nové Astry jsou začleněny všechny čtyři hydraulické tlumiče pérování jednotlivých kol, které se dokážou neustále přizpůsobovat jízdním podmínkám – stylu jízdy i povrchu vozovky. Cílem systému CDC je minimalizovat naklánění, stáčení nebo kolébání karoserie. Požadované informace předává do řídicí jednotky systému celá řada citlivých senzorů – čidlo příčného zrychlení, tři čidla naklánění karoserie a dva senzory zrychlení namontované přímo u kol. Systém bere v úvahu i činnost brzd nebo aktivaci směrových světel při odbočování. Výkonný řídicí procesor potom podle víceparametrických algoritmů bleskově vypočítá optimální charakteristiku toho kterého tlumiče pérování a vydá signál jejím proporcionálním solenoidovým ventilům, které regulují průtok oleje v tlumičích a tím i jejich tuhost. Nastavení optimální útlumu jednotlivých tlumičů je otázkou milisekund, takže vůz se vždy chová předpisově neutrálně a podvozek nabízí mimořádnou míru aktivní bezpečnosti.

Inženýři automobilky Opel zlepšili bezpečnost nového modelu Astra elektronickým propojením systémů CDC, ABS a ESPPlus. Při jízdě zatáčkami vysokou rychlostí stabilizuje systém ESPPlus jízdu ve dvou stupních: Pokud se jízda blíží k hranici, kdy se automaticky aktivuje činnost stabilizačního systému ESPPlus, dojde k individuálnímu nastavení tuhosti tlumičů u všech kol. Pokud potom dojde k zásahu systému ESP, aktivují se brzdy jednoho nebo více kol, tak, aby řidič dostal vůz opět pod kontrolu. Výsledkem je pozdější a citlivější zásah stabilizačního systému ESP.

Při brzdění upraví tlumiče svoji tuhost v závislosti na povrchu vozovky, tak, aby protiblokovací systém brzd ABS mohl co nejúčinněji pracovat. Dochází tedy k zřetelnému zkrácení brzdné dráhy, a to zejména na silnicích s nerovným a rozbitým povrchem. Bleskové zvýšení tuhosti tlumičů předních kol eliminuje také nežádoucí „ponořování“ přídě vozu při prudkém brzdění.

Interaktivní podvozek IDSPlus se systémem elektronické regulace tlumičů CDC zaručuje nové Astře vysoce nadprůměrné jízdní vlastnosti i při velmi dynamické jízdě a zároveň poskytuje pasažérům mimořádný cestovní komfort i míru aktivní bezpečnosti.

Bohatě dimenzované kotoučové brzdy u všech kol spolu s podtlakovým posilovačem o průměru 15 palců (resp. 16 palců u výkonnějších verzí) se starají o účinné a bezpečné zpomalování či zastavení vozu za všech podmínek. V kritických situacích, které avizuje mimořádně silné a rychlé sešlápnutí brzdového pedálu, se aktivuje dvoustupňový brzdový asistent, který urychlí náběh tlak v brzdovém systému na maximální úroveň, což se projeví ve zkrácení brzdné dráhy.


Sportovní charakter zmáčknutím tlačítka

Pokud je nová Astra vybavena adaptivním zavěšením IDSPlus, může řidič nové Astry pouhým zmáčknutím tlačítka na palubní desce výrazně změnit charakteristiku podvozku směrem ke sportovním vlastnostem. Po zmáčknutí tlačítka se patřičně mění nejenom charakteristika tlumičů, ale také charakteristika posilového účinku elektro-hydraulického posilovače řízení a citlivost elektronického pedálu plynu.

U modelů, které jsou vybaveny automatickou převodovkou nebo automatizovanou manuální převodovkou Easytronic, se při volbě sportovního modu motor před přeřazením na vyšší rychlostní stupeň vytáčí do vyšších otáček. Astra myslí i na opravdu náročné a zkušené řidiče a umožňuje deaktivaci stabilizačního systému poslední generace ESPPlus.

Inženýři automobilky Opel zlepšili účinnost systémů ESPPlus a ABS využitím nejmodernějších senzorů, jejich propojením do sítě a implementací vyspělých řídicích programů, takže celý komplex nyní nabízí celou řadu nových funkcí, jako např.:

• Systém eliminace nedotáčivosti: Pokud systém za pomocí citlivých čidel zaregistruje neotáčivé chování vozu, dojde nejprve k přivření škrticí klapky motoru, čímž se sníží rychlost jízdy. Ve druhém kroku pak dochází k přibrždění obou předních kola. Pokud si situace vyžádá aktivaci elektronického stabilizačního systému ESP, sníží se tlak v brzdě předního vnějšího kola a souběžně je zvýšen tlak v brzdě zadního vnitřního kola na dobu, dokud se jízda znovu nestabilizuje.

• Hill-Start Assistant (zařízení pro rozjezd do kopce): Toto zařízení zvyšuje komfort řidičů při rozjezdech v prudkých stoupáních. Pokud se řidič rozjíždí s vozem do kopce, nemusí se nutně bránit proti nechtěnému couvnutí zatažením ruční brzdy. Zařízení Hill-Start Assistant zajistí, že i po uvolnění tlaku na pedál brzdy zůstává tlak v brzdovém systému ještě po dobu 1,5 sekundy na původní výši, což stačí na to, aby řidič zařadil rychlostní stupeň a přidal plyn. Jakmile se vůz pohne směrem, dopředu, tlak v brzdovém systému opadne.

• Systém stabilizace přívěsu: Tento systém monitoruje vzájemné pohyby, resp. natáčení soupravy vozu a připojeného přívěsu. Pokud by došlo k překročení únosné meze výkyvů přívěsu, které závisí především na rychlosti jízdy, uzavře se škrticí klapka motoru a aktivují se brzdy, takže vůz i s přívěsem zpomalí a jízda se znovu stabilizuje.

• Systém detekce píchlé pneumatiky: Za pomoci senzorů, které sledují rychlost otáčení kol, je řidič varovným signálem upozorněn na případnou ztrátu tlaku v některé pneumatice. Snížení tlaku si systém odvodí ze zvýšení obvodové rychlosti poškozeného kola v porovnání s obvodovou rychlostí ostatních kol, protože kolo s podhuštěnou pneumatikou má menší obvod a točí se tudíž při stejné rychlosti jízdy vozu rychleji. Varovný signál zazní pokud tlak v pneumatice poklesne asi o 30 procent.


Dalším systémem, který významně ovlivňuje aktivní bezpečnost, je systém monitorování tlaku v pneumatikách TPMS (Tire Pressure Monitoring System). TPMS rozpozná za pomoci speciálních senzorů ukrytých ve všech kolech změnu tlaku už o 0,1 baru. Signál senzoru se pak přenáší na přijímací zařízení v interiéru vozu a okamžitý tlak se zobrazuje na displeji palubního počítače. Pokud tlak poklesne pod zadanou mez, je řidič upozorněn výstražným signálem.

Protože systém detekce píchlé pneumatiky nevyžaduje žádné speciální senzory v pneumatikách, dokáže řidič varovat např. i v případě, že vůz má obuty zimní pneumatiky bez zabudovaných senzorů TPMS.

„V nové Astře se objevuje celá řada prvků a systémů, které byly až dosud obvyklé pouze ve třídě luxusních nebo drahých sportovních vozů,“ říká Hans H. Demant, technický ředitel automobilky Opel. „Jejich aplikace v kompaktní Astře jasně demonstruje naše postavení technologického lídra. Hlavním důvodem proč všechna vyspělá zařízení rychle zavádíme i do vozů nižších tříd je, že chceme, aby z nich profitovalo co nejvíce řidičů.“

Opel CZ
Vytisknout

Diskuze: Premiéra interaktivního podvozku IDSPlus

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Napsali o Škoda Auto v tisku - anotační foto

Napsali o Škoda Auto v tisku

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud