Představa Škodovky prodávané v USA přijde Čechům asi poněkud nezvyklá, i tam se však české vozy nabízely. Chvíli se tam dokonce i úspěšně vyráběly, nešlo však o osobní vozy, místo nich se Američané dodnes setkávají v ulicích s trolejbusy českého výrobce.
V 50. a 60. letech se oficiálně dostaly na americký trh modely 440, Octavia a Felicia, prodeje však byly tak nízké, že z dovozu brzy sešlo. Na kanadský trh se ale dodávaly až do konce 80. let, poslední Škodovkou na severoamerickém kontinentě tak byla až Škoda 135 GLi. Byly ale doby, kdy se v Americe Škodovky dokonce vyráběly a ani to není tak dávno. Malým háčkem je, že kromě jména neměly nic společné s automobilkou Škoda Auto.
Škoda Ostrov pod touto slavnou značkou vyráběla trolejbusy už od 60. let, nejen pro domácí trh ale i celý východní blok. Po pádu železné opony se Škodovka začala více zajímat i o trhy na západ od českých hranic. V roce 1994 byl založen společný podnik s americkou firmou Electric Transit, Inc. v Baltimore ve státě Maryland. Vozy vzniklé v americké továrně jsou tak v Americe známy spíše pod jménem ETI než Škoda.
V ostrovském závodě se v roce 1995 vyrobily tři prototypy dvounápravových trolejbusů se samonosnou karosérií 14TrE určených pro americký trh, na základě modernizovaného modelu Škoda 14TrM. Už na pohled se od běžného 14TrM lišily využitím americkým světel, nutných kvůli odlišným normám. Byl také pozměněn design přední části a na pravém boku se nacházely pouze dvoje dveře. Vůz s pohotovostní hmotností 13600 kg dostal elektrický motor s výkonem 140 kW, postačující pro dosažení maximální rychlosti 61km/h. Vzhledem k americkým požadavkům musel také každý trolejbus nabídnout zvedák pro vozíčkáře.
Tyto tři trolejbusy byly odeslány do USA pro testování. Sériová výroba začala v roce 1998 a všechny vozy modelu 14 TrE byly určeny pro město Dayton v Ohiu. Výroba probíhala formou CKD kitů, do amerického závodu se tak odeslaly skelety trolejbusů a kontejnery s elektrickou výzbrojí a vozy byly zkompletovány až na místě. Tímto způsobem se vyrobilo 54 kusů, které se poté společně se třemi prototypy využívaly pro městskou hromadnou dopravu v Dayton. 54 sériových vozů dodnes představuje absolutní většinu vozového parku ve městě, prototypy již byly vyřazeny. Prototyp s číslem 9602 byl zachován jako historické vozidlo. Dayton by však v nejbližší době měl nahradit celou svoji flotilu moderními trolejbusy s trakčními bateriemi.
Dalším městem, které si pořídilo trolejbusy od Škodovky bylo kalifornské San Francisco. Proto vznikl v roce 1998 prototyp modelu 14TrSF, který prošel testováním v Česku, do Ameriky se nakonec vůbec nepodíval. Další dva prototypy už byly poskládány v americkém závodě a sériová výroba se rozběhla o dva roky později. Vzhledově byl vůz téměř identický s modelem pro Dayton, zvýšil se ale výkon motoru na 160 kW a změněn byl i interiér. Do roku 2004 vzniklo 240 kusů Škody 14TrSF, ze kterých se 159 využívá dodnes. Stejně jako v Dayton se i v San Franciscu plánuje rozsáhla obnova vozového parku, což znamená brzký konec českým trolejbusům.
Kromě krátkých dvounápravových trolejbusů se v americkém závodě montovaly i delší kloubové 15TrSF, opět pro San Francisco. Vůz vycházel mechanicky ze sériového 15Tr, design byl ale změněn podle dřívějšího 14TrSF. Oproti původní verzi se změnil počet dveří na tři na pravém boku a také interiér. Dva motory nabídly každý výkon 160 kW. Jediný prototyp byl opět vyroben v Ostrově, ten však byl dodán do Ameriky a zapojil se do provozu. Sériová výroba probíhala mezi lety 2002 a 2003 a vzniklo 33 kusů, všechny však byly vyřazeny z provozu už v roce 2016.
Další výroba českých trolejbusů už v Americe nepokračovala, a i v domácí Škodě Ostrov skončila v roce 2004. Trolejbusy Škoda dodnes vznikají v Plzni a podařilo se získat i další zakázky pro americké město. Nešlo už ale o celé vozy, místo toho plzeňská Škodovka dodala elektrickou výzbroj pro vozy s karoseriemi Neoplan pro Boston.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?