Tuzemské automobilky letos vyrobí rekordních téměř 1,45 milionu osobních vozů, což představuje meziroční růst téměř o tři procenta. Loni to bylo 1,41 milionu aut. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu. Za 11 měsíců letošního roku automobilky zvýšily produkci o 2,9 procenta na 1,345 milionu. Export vzrostl o 3,3 procenta na 1,25 milionu aut, domácí prodej se naopak snížil o dvě procenta.
"Automobilový průmysl v roce 2018 sice v tuzemsku dále rostl, ale růst se již zpomalil. Tyto výsledky nejsou samozřejmostí, ale stojí za tím ohromné úsilí našich zaměstnanců na všech úrovních v době, kdy čelíme jak chronickému nedostatku pracovních sil, tak řadě nově se projevujících vnějších a vnitřních faktorů," uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.
Podle Wojnara by odvětví mělo pracovat na dlouhodobé vizi do budoucna, aby reagovalo na změny v elektromobilitě, digitalizaci a nových obchodně ekonomických modelech. V příštím roce, kdy sdružení oslaví 30 let existence, chce připravovat podmínky pro nástup nízkoemisní mobility, konektivitu vozidel a autonomní řízení, nástup digitalizace a umělé inteligence.
Zároveň chtějí automobilky přispívat k vytváření prostředí, ve kterém nebude docházet k neuváženým legislativním a nelegislativním změnám, uvedlo sdružení. Jde podle něj o změny, které mohou mít pro automobilový průmysl v České republice i Evropě zásadní následky.
Evropský parlament letos v říjnu schválil snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut. Podle normy od roku 2030 nově vyrobená auta budou muset vypouštět o 40 procent CO2 méně, než stanoví norma pro rok 2021. Podle současných pravidel nesmí nově vyrobené vozidlo v roce 2021 produkovat více než 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr.
Automobilový průmysl v Česku zaměstnává přímo 150.000 lidí, nepřímo vytváří pracovní místa pro zhruba 400.000 lidí. Výroba aut je zároveň významným exportním oborem, tvoří čtvrtinu celkového tuzemského exportu a vytváří devět procent HDP.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.