Tuzemské automobilky letos vyrobí rekordních téměř 1,45 milionu osobních vozů, což představuje meziroční růst téměř o tři procenta. Loni to bylo 1,41 milionu aut. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu. Za 11 měsíců letošního roku automobilky zvýšily produkci o 2,9 procenta na 1,345 milionu. Export vzrostl o 3,3 procenta na 1,25 milionu aut, domácí prodej se naopak snížil o dvě procenta.
"Automobilový průmysl v roce 2018 sice v tuzemsku dále rostl, ale růst se již zpomalil. Tyto výsledky nejsou samozřejmostí, ale stojí za tím ohromné úsilí našich zaměstnanců na všech úrovních v době, kdy čelíme jak chronickému nedostatku pracovních sil, tak řadě nově se projevujících vnějších a vnitřních faktorů," uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.
Podle Wojnara by odvětví mělo pracovat na dlouhodobé vizi do budoucna, aby reagovalo na změny v elektromobilitě, digitalizaci a nových obchodně ekonomických modelech. V příštím roce, kdy sdružení oslaví 30 let existence, chce připravovat podmínky pro nástup nízkoemisní mobility, konektivitu vozidel a autonomní řízení, nástup digitalizace a umělé inteligence.
Zároveň chtějí automobilky přispívat k vytváření prostředí, ve kterém nebude docházet k neuváženým legislativním a nelegislativním změnám, uvedlo sdružení. Jde podle něj o změny, které mohou mít pro automobilový průmysl v České republice i Evropě zásadní následky.
Evropský parlament letos v říjnu schválil snížení emisí oxidu uhličitého u nových aut. Podle normy od roku 2030 nově vyrobená auta budou muset vypouštět o 40 procent CO2 méně, než stanoví norma pro rok 2021. Podle současných pravidel nesmí nově vyrobené vozidlo v roce 2021 produkovat více než 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr.
Automobilový průmysl v Česku zaměstnává přímo 150.000 lidí, nepřímo vytváří pracovní místa pro zhruba 400.000 lidí. Výroba aut je zároveň významným exportním oborem, tvoří čtvrtinu celkového tuzemského exportu a vytváří devět procent HDP.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.