UPOZORNĚNÍ: Tohle auto nemá nic společného s předchůdcem, tedy až na název. Jdou mu změny k dobru, nebo je čas zavrhnout Espace do propadliště automobilových dějin?
Espace už není velkoprostorové MPV, ale crossover. Měly by se tímto receptem řídit i ostatní automobilky a místo MPV nabízet velké crossovery? A nepřijdou MPV změnou koncepce o svou praktičnost? A jak jezdí s nejsilnějším motorem?
Design – nápaditě originální
Nový Espace na fotkách sice vypadá jako velký hromotluk s trochu nevyváženým vzhledem, ale při bližším seznámení působí zcela jinak. Nevím, jak se to Francouzům podařilo, ale tyhle dvě tváře mě baví. Dynamická příď s atraktivními LED světlomety s působivou diodovou linkou pro denní svícení symbolizuje rádoby sportovní charakter. Zatímco vyšší světlá výška křičí do světa „já jsem crossover“.
Celkově vypadá Espace velmi elegantním dojmem. Největší podíl na tom mají detaily. Chromované dekorativní lišty, důmyslné prolisy a linky, a především grafika světlometů a to jak předních tak i zadních.
Interiér – nejlepší z rodu
Espace nabízí bezesporu nejlépe provedený interiér. Od zpracování, přes kvalitu materiálů, ergonomii až po nabídku prostoru a variability. Je tedy namístě vyřknout přání, aby se takto dobře provedené interiéry začali objevovat napříč modelovou nabídkou Renaultu.
Nic není dokonalé a ani přes obrovskou pozornost, kterou Renault interiéru věnoval, se nevyvaroval několika chybám. Od tvrdé a nepolohovatelné loketní opěrky, přes chybějící místo na odložení telefonu, až po absenci schránek, sítěk a háčků v zavazadlovém prostoru.
Jenže tyto chyby jsou v porovnání se zbytkem interiéru, jen prkotiny. Od prostorných, pohodlných sedadel s ukázkovou oporou těla jak v oblasti boků, tak i ramen, přes místo na nohy vpředu i vzadu. Variabilita sedadel je klasicky „eMPíVíčková“, důmyslné je i sklápění sedadel pomocí tlačítek v zavazadlovém prostoru. Ten mimochodem v pětimístném provedení nabízí objem 680 litrů!
Za zmínku stojí i infotainment R-link. Přes něj ovládáte téměř všechny funkce, což by mělo být díky 8,7“ displeji jednoduché. Platí to ale jen na půl. Některé funkce se ovládají jednoduše a rychle (klimatizace nebo jízdní režimy), ovládání dalších funkcí chce více času. Systém není závratně rychlí a ještě to maskuje pomalými animacemi a přechody. Ve výsledku je ale průměrně dobrý, i když v Peugeotu 308 funguje daleko lépe.
Motor – s R.S. geny
Nejsilnější motor z nabídky má stejný objem jako ostatní, tedy 1,6 litru. Je také jediným benzinovým agregátem, který k Espacu dostanete a také jediný, který má sedmistupňový automat (naftová 1,6 dCi si musí vystačit se šesti stupni).
Přeplňovanou 1,6 Tce známe z Clia R.S., kde fungovala skvěle. Kultivovaný a pružný motor vyniká tichým hodem. Svůj menší objem maskuje docela zdatně, výrazně mu v tom pomáhá sedm rychlostí dvouspojkového automatu. Přesto poskytuje Espacu (s hmotností 1609 kg) velmi slušnou dynamiku.
Sedmistupňový automat má s motorem trochu více práce. Není příliš neobvyklé podřazovat i o tři rychlostní stupně. Vše ale probíhá rychle a docela rozumně. Navíc netrpí na cukavé rozjezdy, jen při parkování si občas poskočí, když se sepnou spojky rychleji než by bylo třeba.
Renault slibuje, že si 1,6 TCe bude kombinovaně nárokovat jen 6,2 litrů naturalu na 100 km, to je samozřejmě naprostá fikce. Kombinovaně jsme jezdili od 7 do 7,5 litru. Mimo město lze cestovat se spotřebou začínající 6, na dálnici počítejte nejméně se 7,5, což je hodnota jen o půl litr nižší, než kterou uvidíte na počítači i ve městě.
Bohužel nádrž se smrskla na 58 litrů (předchozí generace disponovala osmdesátitří litrovou nádrží), takže dojezd na jedno natankování se pohybuje okolo 650-750 km.
Jízda – prohraný boj s hmotností
Nový Espace se sice rád situuje do role crossoveru. Odpovídají tomu i jízdní vlastnosti. V zatáčkách cítíte každý z 1609 kilogram. Espace bojuje nejen s přenosem hmotnosti, ale také s horší přilnavostí. Hodně brzy přechází neutralita v nedotáčivost a velký crossover se začne po tečně hrnout ven z oblouku. Proto je důležité správně odhadnou nájezdovou rychlost.
V zatáčkách se Espace trápí, kde kdo by čekal komfort a vyváženost na nerovnostech. Jednotlivé výtluky a nerovnosti filtruje docela dobře a to i navzdory zadní vlečné nápravě. Jakmile ale přijde série nerovností, značně znervózní a přijde o svou jinak dobrou předvídatelnost. Navíc je na nerovnostech citelně hlučnější, než třeba starší a menší sourozenec Scenic. Nicméně věřím, že s příplatkovými adaptivními tlumiči bude jezdit lépe.
Řízení bez zpětné vazby a citu, přeposilované brzdy a pneumatiky s vysokým profilem od sportovní jízdy odrazují, navzdory tomu, že se Espace tváří jako úplný atlet.
Dost možná největší, chybou Espacu je aerodynamický hluk. Zvláště pak hvízdání okolo vnějších zpětných zrcátek. Tento nepříjemný zvuk se projevuje v rychlosti od cca. 68 do 92 km/h. A je vážně nepříjemný.
Resumé
Espace prošel reinkarnací z MPV do crossoveru. Stále však má duši MPV, prostorný a variabilní interiér je tedy doplněn o zajímavější zevnějšek a hlavně kvalitní a dobře zpracovaný interiér. Naopak hra na sportovní vlnu mu vůbec nejde. Mdlé jízdní vlastnosti a souhrn drobných chyb kazí Espacu image, kterou by rád měl. Není sportovní, ani vyloženě komfortní, trochu na půl cesty a v případě 1,6 Tce s výkonovou rezervou. Pokud mu pár těch chyb odpustíte, najdete v Espacu schopný rodinný automobil.
Celkové hodnocení: 90 %
Základní cena vozu: 769 000 Kč
Cena testované verze: 968 000 Kč
KLADY
- atraktivní desing
- kvalitní a prostorný interiér
- spolupráce motoru a automatu
ZÁPORY
- aerodynamický hluk
- mdlé jízdní vlastnosti
Motorizace:
zážehový přeplňovaný řadový čtyřválec
objem: 1618 cm3
nejvyšší výkon: 147 kW při 5750 ot./min.
největší točivý moment: 260 Nm při 250 ot./min.
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 211 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 s
spotřeba (kombinovaná): 6,2 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 680 litrů
objem palivové nádrže: 58 litrů
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.