UPOZORNĚNÍ: Tohle auto nemá nic společného s předchůdcem, tedy až na název. Jdou mu změny k dobru, nebo je čas zavrhnout Espace do propadliště automobilových dějin?
Espace už není velkoprostorové MPV, ale crossover. Měly by se tímto receptem řídit i ostatní automobilky a místo MPV nabízet velké crossovery? A nepřijdou MPV změnou koncepce o svou praktičnost? A jak jezdí s nejsilnějším motorem?
Design – nápaditě originální
Nový Espace na fotkách sice vypadá jako velký hromotluk s trochu nevyváženým vzhledem, ale při bližším seznámení působí zcela jinak. Nevím, jak se to Francouzům podařilo, ale tyhle dvě tváře mě baví. Dynamická příď s atraktivními LED světlomety s působivou diodovou linkou pro denní svícení symbolizuje rádoby sportovní charakter. Zatímco vyšší světlá výška křičí do světa „já jsem crossover“.
Celkově vypadá Espace velmi elegantním dojmem. Největší podíl na tom mají detaily. Chromované dekorativní lišty, důmyslné prolisy a linky, a především grafika světlometů a to jak předních tak i zadních.
Interiér – nejlepší z rodu
Espace nabízí bezesporu nejlépe provedený interiér. Od zpracování, přes kvalitu materiálů, ergonomii až po nabídku prostoru a variability. Je tedy namístě vyřknout přání, aby se takto dobře provedené interiéry začali objevovat napříč modelovou nabídkou Renaultu.
Nic není dokonalé a ani přes obrovskou pozornost, kterou Renault interiéru věnoval, se nevyvaroval několika chybám. Od tvrdé a nepolohovatelné loketní opěrky, přes chybějící místo na odložení telefonu, až po absenci schránek, sítěk a háčků v zavazadlovém prostoru.
Jenže tyto chyby jsou v porovnání se zbytkem interiéru, jen prkotiny. Od prostorných, pohodlných sedadel s ukázkovou oporou těla jak v oblasti boků, tak i ramen, přes místo na nohy vpředu i vzadu. Variabilita sedadel je klasicky „eMPíVíčková“, důmyslné je i sklápění sedadel pomocí tlačítek v zavazadlovém prostoru. Ten mimochodem v pětimístném provedení nabízí objem 680 litrů!
Za zmínku stojí i infotainment R-link. Přes něj ovládáte téměř všechny funkce, což by mělo být díky 8,7“ displeji jednoduché. Platí to ale jen na půl. Některé funkce se ovládají jednoduše a rychle (klimatizace nebo jízdní režimy), ovládání dalších funkcí chce více času. Systém není závratně rychlí a ještě to maskuje pomalými animacemi a přechody. Ve výsledku je ale průměrně dobrý, i když v Peugeotu 308 funguje daleko lépe.
Motor – s R.S. geny
Nejsilnější motor z nabídky má stejný objem jako ostatní, tedy 1,6 litru. Je také jediným benzinovým agregátem, který k Espacu dostanete a také jediný, který má sedmistupňový automat (naftová 1,6 dCi si musí vystačit se šesti stupni).
Přeplňovanou 1,6 Tce známe z Clia R.S., kde fungovala skvěle. Kultivovaný a pružný motor vyniká tichým hodem. Svůj menší objem maskuje docela zdatně, výrazně mu v tom pomáhá sedm rychlostí dvouspojkového automatu. Přesto poskytuje Espacu (s hmotností 1609 kg) velmi slušnou dynamiku.
Sedmistupňový automat má s motorem trochu více práce. Není příliš neobvyklé podřazovat i o tři rychlostní stupně. Vše ale probíhá rychle a docela rozumně. Navíc netrpí na cukavé rozjezdy, jen při parkování si občas poskočí, když se sepnou spojky rychleji než by bylo třeba.
Renault slibuje, že si 1,6 TCe bude kombinovaně nárokovat jen 6,2 litrů naturalu na 100 km, to je samozřejmě naprostá fikce. Kombinovaně jsme jezdili od 7 do 7,5 litru. Mimo město lze cestovat se spotřebou začínající 6, na dálnici počítejte nejméně se 7,5, což je hodnota jen o půl litr nižší, než kterou uvidíte na počítači i ve městě.
Bohužel nádrž se smrskla na 58 litrů (předchozí generace disponovala osmdesátitří litrovou nádrží), takže dojezd na jedno natankování se pohybuje okolo 650-750 km.
Jízda – prohraný boj s hmotností
Nový Espace se sice rád situuje do role crossoveru. Odpovídají tomu i jízdní vlastnosti. V zatáčkách cítíte každý z 1609 kilogram. Espace bojuje nejen s přenosem hmotnosti, ale také s horší přilnavostí. Hodně brzy přechází neutralita v nedotáčivost a velký crossover se začne po tečně hrnout ven z oblouku. Proto je důležité správně odhadnou nájezdovou rychlost.
V zatáčkách se Espace trápí, kde kdo by čekal komfort a vyváženost na nerovnostech. Jednotlivé výtluky a nerovnosti filtruje docela dobře a to i navzdory zadní vlečné nápravě. Jakmile ale přijde série nerovností, značně znervózní a přijde o svou jinak dobrou předvídatelnost. Navíc je na nerovnostech citelně hlučnější, než třeba starší a menší sourozenec Scenic. Nicméně věřím, že s příplatkovými adaptivními tlumiči bude jezdit lépe.
Řízení bez zpětné vazby a citu, přeposilované brzdy a pneumatiky s vysokým profilem od sportovní jízdy odrazují, navzdory tomu, že se Espace tváří jako úplný atlet.
Dost možná největší, chybou Espacu je aerodynamický hluk. Zvláště pak hvízdání okolo vnějších zpětných zrcátek. Tento nepříjemný zvuk se projevuje v rychlosti od cca. 68 do 92 km/h. A je vážně nepříjemný.
Resumé
Espace prošel reinkarnací z MPV do crossoveru. Stále však má duši MPV, prostorný a variabilní interiér je tedy doplněn o zajímavější zevnějšek a hlavně kvalitní a dobře zpracovaný interiér. Naopak hra na sportovní vlnu mu vůbec nejde. Mdlé jízdní vlastnosti a souhrn drobných chyb kazí Espacu image, kterou by rád měl. Není sportovní, ani vyloženě komfortní, trochu na půl cesty a v případě 1,6 Tce s výkonovou rezervou. Pokud mu pár těch chyb odpustíte, najdete v Espacu schopný rodinný automobil.
Celkové hodnocení: 90 %
Základní cena vozu: 769 000 Kč
Cena testované verze: 968 000 Kč
KLADY
- atraktivní desing
- kvalitní a prostorný interiér
- spolupráce motoru a automatu
ZÁPORY
- aerodynamický hluk
- mdlé jízdní vlastnosti
Motorizace:
zážehový přeplňovaný řadový čtyřválec
objem: 1618 cm3
nejvyšší výkon: 147 kW při 5750 ot./min.
největší točivý moment: 260 Nm při 250 ot./min.
palivo: benzín
Výkon:
nejvyšší maximální rychlost: 211 km/h
zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,6 s
spotřeba (kombinovaná): 6,2 l
Rozměry:
objem zavazadlového prostoru: 680 litrů
objem palivové nádrže: 58 litrů
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?