Nový airbag? Tentokrát do dveří, ale ven.

Marek Litzman, 4. října 2013, 10:20 Google+

Zvyšování bezpečnosti u aut má jisté limity, které bude nutné obcházet stále komplikovanějšími způsoby. Třeba vnějšími airbagy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Vzduchové vaky uvnitř vozu všichni důvěrně známe. Vůz bez jejich přítomnosti už na trhu asi nenalezneme. Ty nejvybavenější modely mají vzduchovými vaky vyplněny snad každou skulinku ve voze. 

Automobilky proto začínají pošilhávat po tom, jak dostat vzduchové vaky i ven. Začalo s tím Volvo, které pro model V40 představilo airbag pro chodce. S jejich pomocí by se hlava sraženého chodce neměla dotknout nejtvrdších částí čela vozu, zejména A-sloupků. 

Společnost TRW se zaměřila na jiný problematický bod. Tím je boční náraz. Boky vozu jsou stále nejohroženějšími místy, neboť vzdálenost mezi karoserií a osobu je zde velmi krátká. Deformační zóna tak má velmi omezenou délku. 

O její prodloužení se konstruktéři snaží mnoha způsoby. Mimo zvětšování tloušťky dveří vstupují do hry také různé elektronické hračky. Například airbagy. 

Princip těchto vnějších airbagů je docela jednoduchý. Ve chvíli, kdy senzory zaznamenají nevyhnutelnou kolizi, vystřelí se zpoza vozu airbag, který díky svému rigidnímu tvaru nabídne rozšířenou deformační zónu a nehoda by se měla skončit mnohem lépe pro posádku. Na dostatečně hutný airbag schopný zachytit celý vůz má již TRW patent.

Realizace je samozřejmě výrazně komplikovanější než teorie. Přesně zachytit boční náraz není vůbec snadné. Ve skutečnosti je to náročnější než zachytit náraz čelní. Spousta bočních nárazů se odehrává při jízdě obou vozů - například v křižovatkách. Senzory pak mají na zachycení nárazu jen velmi málo času. Přesné vyhodnocení je přitom klíčové, v opačném případě dojde k vystřelení airbagu, který jistě nebude zrovna za pár korun. 

Myšlenka na vyztužení bočních panelů není nijak nová. Mercedes se podobnou technologií chlubil již dříve. V jeho pojetí ale nešlo o airbag, ale o rozšiřující se výztuhy v bocích

Vytisknout

Diskuze: Nový airbag? Tentokrát do dveří, ale ven.

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

škoda superb

Auta Škoda přesvědčují jako skuteční "tahouni"

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud