Nárazové testy aut poprvé s digitálním člověkem. Tvůrci chodili i na pitvy

AutoRoad.cz, 22. června 2020, 22:53 Google+

Automobilový průmysl už může využívat digitální model člověka, který dokáže simulovat a vypočítat dopady nárazu na lidské tělo při dopravní nehodě. Tvůrci systému se dokonce účastnili pitev a prováděli simulace s darovanými lidskými těly. Autorem technologie je automobilka Toyota, která po 20 letech vývoje tento software nabídne volně k dispozici.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Euro NCAP

Sdílejte článek

Model pod názvem THUMS je součástí počítačového testování pasivní bezpečnosti, které dosud analyzovalo jen dopad dopravních nehod na vozidla jako taková. Obsahuje nejen lidskou kostru, mozek, vnitřní orgány, nebo svaly, ale na základě hustoty a charakteristik i jejich odolnost. To umožňuje věrohodně simulovat a následně vyhodnotit poškození posádky auta v případě nehody.

Tisíce bouraček na počítači
Ochrana posádek vozidel se skládá z prvků aktivní a pasivní bezpečnosti. Zatímco technologie aktivní bezpečnosti, jako jsou různé elektronické asistenty, se snaží nehodě zabránit, pasivní prvky pomáhají eliminovat škody na vozidle a zabránit zranění posádky, pokud k havárii přeci jen dojde.
Všechny bezpečnostní prvky je potřeba důkladně otestovat, nicméně kdyby se k tomu používaly pouze klasické nárazové zkoušky, bylo by to časově i finančně velmi náročné. Proto přichází na řadu pokročilé počítačové modelování, které umožňuje provést tisíce simulací bez zničení jediného vozu či lidské figuríny.

Přidali znalosti z anatomie
Členové vývojového týmu museli kromě pokročilého počítačového programování disponovat i znalostmi o anatomii lidského těla. Jelikož se jednalo v první řadě o automobilové konstruktéry, nikdo z vývojového týmu předmětné oblasti neovládal a mnohdy bylo nutné jít cestou pokus-omyl.
Pro lepší pochopení toho, jak lidské tělo pracuje a z čeho se skládá, se jeden ze zakladatelů projektu Juiši Kitagawa s kolegy účastnili desítek pitev a potom simulovali nárazové testy s lidskými těly. Díky tomu přišli například na to, že kosti se mohou zlomit již pokud jsou vystaveny deformaci nad tři procenta.

Poprvé se simuloval celý člověk
Zatímco již dříve existovaly modely simulující některé části těla k lékařským účelů, THUMS od Toyoty se stal vůbec prvním digitálním modelem člověka jako celku. Mohl tak nabídnout přesnou simulaci toho, jak nehoda působí na jednotlivé části těla a jak se tyto části během nárazu ovlivňují navzájem.
Software THUMS během posledních 20 let existence a postupného vývoje přispěl k tomu, že vozy Toyota patří mezi nejbezpečnější na světě. Od ledna příštího roku jej automobilka nabídne zdarma k dispozici i ostatním výrobcům.

Vytisknout

Diskuze: Nárazové testy aut poprvé s digitálním člověkem. Tvůrci chodili i na pitvy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Cupra Ateca

Vysokovýkonné malé SUV CUPRA Ateca, 300 koní a stovka za 4,9 s!

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud