Vodík jako palivo najde v dopravě uplatnění zejména pro soukromé jízdy na dlouhé vzdálenosti. Myslí si to 37 procent respondentů letošního průzkumu analytické firmy Autovista Group. Pětina pak vidí uplatnění vodíkového pohonu u užitkových dopravních prostředků.
Třetí nejčastěji uváděnou odpovědí byla veřejná doprava (mimo automobilové), pro kterou hlasovalo přes 11 procent respondentů. Tento směr potvrzují například plány firmy Viking Cruises, která již v roce 2017 oznámila záměr postavit celosvětové první výletní loď na kapalný vodík.
Automobilová hromadná doprava získala shodný počet hlasů jako řízení ve městě (po 6 procentech), přičemž pouze tři procenta respondentů byla toho názoru, že vodík by se nejlépe uplatnil ve vozidlech záchranného systému.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Vodíkový pohon nabízí rychlejší tankování a delší jízdní dosah nebo emise v podobě čisté vody.
Technologie sice nedosahuje takové fáze vývoje jako elektromobily, nicméně automobilky zkoumají tuto technologii tak, aby mohly vozidla na palivové články (FCV) uvést na trh již v příští dekádě. Zástupci značek Toyota a Hyundai jsou na trhu již dnes.
Toyota již několik let úspěšně nabízí první sériový osobní automobil na vodíkové palivové články Mirai. V současnosti pracuje na druhé generaci, přičemž ta třetí již má mít cenu srovnatelnou s běžnými hybridy.
Automobilka rovněž spolu s výrobcem tahačů Kenworth vyvinula a uvedla do provozu první kamion na vodík a také vyvinula první vodíkovou loď na světě Energy Observer.
Některé země již pomalu začínají vodíkovou infrastrukturu rozvíjet. Například britská vláda se zavázala do této oblasti investovat 23 milionů liber.
V Česku je zatím situace tristní a koupit si auto na vodík není nejlepší řešení. Jediná vodíková čerpací stanice na území naší republiky je totiž v Neratovicích.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.